ג'יי קיי רולינג, מחברת ספרי "הארי פוטר", מצאה את עצמה בלב סערה אינטרנטית. הסופרת הבריטית שיתפה אתמול (שבת) בטוויטר מאמר דעה מהאתר "דווקס", שכותרתו "יצירת עולם שוויוני אחרי הקורונה לאנשים שמקבלים וסת", והתייחסה בזלזול לניסוח: "אני בטוחה שיש מילה לאנשים כאלה. שמישהו יעזור לי" - כתבה, ורמזה למילה "נשים".
1 צפייה בגלריה
"זאת לא שנאה לומר את האמת". ג'יי קיי רולינג
"זאת לא שנאה לומר את האמת". ג'יי קיי רולינג
"זאת לא שנאה לומר את האמת". ג'יי קיי רולינג
(צילום: רויטרס)
הליגה הלהט"בית נגד השמצה (GLAAD) הגיבה בזעם לציוץ של הסופרת וכתבה כי "רולינג ממשיכה להתיישר עם אידיאולוגיה שמעוותת עובדות על זהות מגדרית. ב-2020, אין שום תירוץ להשתלח בטרנסיות וטרנסים".
אבל רולינג עוד לא אמרה את המילה האחרונה. בניסיון להגן על עמדתה, כתבה כי "אם מין ביולוגי הוא לא אמיתי - אין משיכה לבני אותו המין, ומציאות חייהן של נשים מסביב לעולם נמחקת. אני מכירה ואוהבת טרנסיות וטרנסים, אבל מחיקת הקונספט של מין ביולוגי מבטלת את היכולת של אנשים רבים לשוחח על חוויית החיים שלהם. זאת לא שנאה לומר את האמת". היא הוסיפה כי היא אמפתית כלפי טרנסיות וטרנסים כבר עשורים רבים, וכי מגוחך להציג אותה כטרנספובית רק משום שהיא טוענת שמין ביולוגי הוא אמיתי.
מנגד, בליגה הלהט"בית ביקשו להזכיר שרולינג כבר הסתבכה עם הקהילה הטרנסית בעבר. הם שיתפו מאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" בדצמבר שעבר, ובו הכותב ג'קסון בירד מספר כיצד ספרי "הארי פוטר" ליוו אותו ביציאתו מהארון כגבר טרנס, וכמה התאכזב מדברים טרנספוביים, לדבריו, שכתבה הסופרת. כוונתו הייתה לציוץ תמיכה של רולינג בעובדת של המרכז העולמי לפיתוח, מאיה פורסטייטר, שפוטרה אחרי שצייצה כי נשים טרנסיות שרשומות בתעודת הזהות שלהן במגדרן הקודם אינן יכולות להזדהות כנשים. גם אז, כאמור, התעורר דיון סוער.
רולינג בתגובה התעקשה כי היא מכבדת טרנסיות וטרנסים, ואף תצעד לצדם "אם יופלו לרעה", אך הוסיפה כי חייה התעצבו על בסיס היותה נקבה, וכי אין שום שנאה באמירה הזאת.
לבסוף, הליגה הגדילה לעשות כשהמליצה על הספר "פרסי ג'קסון" של ריק ריורדן, הנחשב למעין מקבילה של סדרת "הארי פוטר". "מחפשים ספר לקיץ? ריורדן הוא לא טרנספוב", כתבו בעקיצה. בנוסף, הם קראו לתעל את הזעם על רולינג לתמיכה בארגונים טרנסיים אפרו-אמריקניים.