לכולנו יש סרטי קולנוע שאנחנו מתכוונים לראות כבר שנים, אבל מפאת קוצר הזמן אנחנו דוחים את הצפייה בהם למועד מאוחר יותר. אלה הסרטים שתמיד רציתם לראות, אתם יודעים שהם טובים ולפעמים אתם אפילו מכירים את העלילה ואת הטוויסטים. לעתים אתם מרגישים רע שלא ראיתם אותם, אולי קצת מתביישים. אבל עם ההתבצרות הנוכחית בבית עקב נגיף הקורונה, זה הזמן האידיאלי להשלים את הפערים. גם צפייה שנייה ושלישית לא מזיקה לסרטים האלה, שעומדים במבחן הזמן ונחשבים ליצירות תרבות מכוננות וחשובות. הנה שמונה יצירות קולנוע שעולות על שלוש שעות, שעכשיו זה הזמן לראות.
9 צפייה בגלריה
מתוך "לורנס איש ערב", "הסנדק" 2, "ספרטקוס"
מתוך "לורנס איש ערב", "הסנדק" 2, "ספרטקוס"
מתוך "הסנדק 2" ו"ספרטקוס"

ספרטקוס (1960)

כמה זמן: 3:17
העיבוד של קובריק לסיפור המרד של ספרטקוס נחשב לאחד הסרטים הגדולים שלו, גם אם זה הסרט הכי פחות "קובריקי" (זה הסרט היחיד שהוא לא השתתף בכתיבתו, וכמעט ולא הייתה לו השפעה על עריכתו). מי שכן הוביל את הסרט והיה הרוח החיה מאחוריו, הוא השחקן המנוח קירק דאגלס ששימש כמפיק וגם גילם את תפקיד הגלדיאטור האיקוני. למרות שהסרט חוגג 60 שנה, גם היום יהיה לכם קל להיסחף למרד העבדים הרומי ולרוח האנושית שפורצת בסרט האפי הזה. רק אל תמצאו את עצמכם צועקים מהמרפסת "אני ספרטקוס!".
9 צפייה בגלריה
Spartacus
Spartacus
קירק דאגלס. מתוך "ספרטקוס"
(מתוך הסרט)

חלף עם הרוח (1939)

כמה זמן: 3:58 בימים כתיקונם המחשבה לשבת ולראות סרט באורך של ארבע שעות עשויה להרתיע רבים, אבל אחד מתסמיני נגיף הקורונה הוא אובדן המשמעות של הזמן. מלבד זאת, הסרט הוא קלאסיקה על-זמנית שחגגה לאחרונה 80 שנה. זהו סיפור אהבתם של סקלרט אוהרה (ויויאן לי), יפהפיה דרומית מרדנית ורט באטלר (קלארק גייבל), אבל זהו סיפורה גם של אמריקה כולה, ובפרט של דרום ארצות הברית במהלך מלחמת האזרחים ואחריה. תכינו את עצמכם למשחק מוגזם מהרגיל אבל לסיפור גדול מהחיים שעומד בהצלחה במבחן הזמן.
9 צפייה בגלריה
חלף עם הרוח
חלף עם הרוח
מתוך "חלף עם הרוח"

לורנס איש ערב (1962)

כמה זמן: 3:48 אם אתם כבר מתכוונים להשלים קלאסיקות חובה, בוודאי שבראש הרשימה שלכם ניצב "לורנס איש ערב", סרטו האפי של דיוויד לין. הסרט מבוסס על סיפורו האמיתי של תומאס אדוארד לורנס, קצין במלחמת העולם הראשונה שנשלח לקהיר, שם הנהיג מרד ערבים בשלטון הטורקי. הסרט נחשב לאחד הסרטים האהובים בהיסטוריה של הקולנוע והוא השפיע על במאים רבים כמו ספילברג, סקורסזה וג'ורג' לוקאס שהופנטו מהיכולת הקולנועית לצד הסיפור האנושי. לסרט יש גרסאות רבות, באורכים משתנים (במקור הוא ארך כארבע שעות, והגרסה המקובלת היא זאת משנת 1989).
9 צפייה בגלריה
לורנס איש ערב
לורנס איש ערב
מתוך "לורנס איש ערב"
(צילום מסך)

הסנדק 2 (1974)

כמה זמן: 3:22 מעטים סרטי ההמשך שעולים על סרטי המקור שלהם, במיוחד כשמלכתחילה מדובר ביצירת מופת. זה המקרה של "הסנדק 2", סרט ההמשך של פרנסיס פורד קופולה שיצא שנתיים אחרי הסרט הראשון. ב"הסנדק" הכרנו לראשונה את משפחת קורליאונה ואת המתחים הפנימיים שלה, וסרט ההמשך צולל עמוק עוד יותר למשפחת הפשע הסיציליאנית. הוא מגולל את סיפורו של ויטו קורליאונה הצעיר (בגילומו של רוברט דה נירו) ואת סיפור הגירתו לארה"ב. לצד זאת, הסרט גם מתמקד בהווה בשליטתו של מייקל קורליאונה (אל פצ'ינו) במאפיה ובמציאות האכזרית שבה הוא פועל בתור הדון החדש של המשפחה.
9 צפייה בגלריה
מתוך "הסנדק" 2
מתוך "הסנדק" 2
מתוך "הסנדק 2"

פאני ואלכסנדר (1982)

כמה זמן: 3:08 הסרט האחרון של הבמאי השוודי אינגמר ברגמן, וגם היצירה הכי אישית שלו, משום שהיא מבוססת על ילדותו. במרכז הסרט משפחה בורגנית בשוודיה עם שני ילדים, פאני ואלכסנדר. אחרי שהאב מת האם מתחתנת מחדש עם כומר נוקשה שמרבה להעניש את אלכסנדר התמים והחולמני (בן דמותו של הבמאי). האם מתקשה לצאת מהנישואים הכושלים עד שקרוב משפחה מציע את עזרתו וגורל המשפחה משתנה שוב. הסרט היה אמור להיות מיועד לטלוויזיה, כך שמטיבי הלכת מוזמנים לצפות בגרסה הארוכה שלו, שנמשכת מעל לחמש שעות. כך או כך מדובר ביצירת מופת שאם תתמסרו אליה תשכחו בקלות את הצרות שבחוץ ותישאבו לחיים אחרים ורחוקים, קשים לא פחות.
9 צפייה בגלריה
מתוך "פאני ואלכסנדר"
מתוך "פאני ואלכסנדר"
מתוך "פאני ואלכסנדר"

תמונות קצרות (1993)

כמה זמן: 3:08 לעתים נדירות מתקבל שילוב כל כך מסונכרן בין שני ענקי תרבות ביצירה אחת. רוברט אלטמן, מגדולי הבמאים האמריקניים, עיבד את יצירותיו של אמן הסיפור הקצר ריימונד קארבר לסרט אפי. חייהן של 22 דמויות שונות, את חלקן תזהו מיד מהבגרות בספרות, מצטלבות בשנות ה-90 בלוס אנג'לס. תחושת אסון מרחפת תמידית באוויר והגיבורים נחשפים בצדדים הכי שפלים ונמוכים שלהם לצד רגעים של חמלה ורוך. כראוי ליצירה אמריקנית משמעותית, קאסט השחקנים מונה כמה מהשמות הכי גדולים בתעשייה, בהם ג'וליאן מור, פרנסס מקדורמנד, טים רובינס וג'ניפר ג'ייסון לי.

מגנוליה (1999)

כמה זמן: 3:08 מפתיע לגלות שאורכו של "מגנוליה" זהה לחלוטין לזה של "תמונות קצרות" משום שגם ככה שני הסרטים מתכתבים זה עם זה. כמו "תמונות קצרות", גם "מגנוליה" של פול תומאס אנדרסון מורכב מרצף של סיפורים שמתחברים ומשלימים אחד את השני ומתרחשים ביממה אחת בלוס אנג'לס. קשה שלא להיכבש באווירה האפוקליפטית והדרמטית שמלווה את הסרט, לצלול לפסקול המרגש שלו ולהתרגש מהדמויות המלוות אותו, בראשן גורו מיני פגום (טום קרוז), אח סיעודי מסור (פיליפ סימור הופמן), שוטר טוב לב (ג'ון סי ריילי), מכורה לסמים (מלורה ווטרס) ואישה מעורערת על סף מות בעלה (ג'וליאן מור).
9 צפייה בגלריה
מתוך "מגנוליה"
מתוך "מגנוליה"
מתוך "מגנוליה"

היו זמנים באמריקה (1984)

כמה זמן: 3:49
סרטו האחרון של במאי המערבונים האיטלקי סרג'ו לאונה ("הטוב, הרע והמכוער"), שדווקא בערוב ימיו פנה לביים סרט גנגסטרים קרוב למופתי. העלילה נעה על צירי זמן שונים, ובמרכזה סיפורם של שני חברים טובים, נודלס ומקס, שהנהיגו ביחד כנופייה בנעוריהם ודרכיהם התפצלו ברבות השנים. הסרט נפתח כשנודלס (רוברט דה נירו), שב העירה אחרי 30 שנות היעדרות בעקבות הזמנה מסתורית שקיבל, ומגלה סודות מהעבר על חברו מקס (ג'יימס ווד) - אותו החשיב כמת.
9 צפייה בגלריה
מתוך "היו זמנים באמריקה"
מתוך "היו זמנים באמריקה"
מתוך "היו זמנים באמריקה"