ברקע המחלוקות סביב הפרדת הטקסים לציון טבח 7 באוקטובר - בין זה שביוזמת הממשלה לבין זה שיוזמות המשפחות - השרה מירי רגב שממונה על הטקס הממלכתי הודיעה היום (ה') כי בחרה את מנחיו: כתבת חדשות 13 חן זנדר ששכלה את אחותה הקטנה נועה זנדר ז"ל, אורין גנץ זך ששכלה את בתה עדן זכריה ז"ל, שמעון אטיאס ששכל את אחייניתו עמית בוסקילה ז"ל, רותי גרינגליק ששכלה את בנה שאולי גרינגליק ז"ל, ויודן פירט, בן קיבוץ כיסופים ששרד את הטבח.
3 צפייה בגלריה
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב
(צילום: שלו שלום)
"המנחים בטקס הממלכתי יהיו מקרב מי שחווים את השכול, את האובדן הנורא, את ההתמודדות הקשה ואת גילויי הגבורה, הערבות ההדדית והתקווה מאז הטבח הנורא ב-7 באוקטובר", מסרה השרה אגב בהודעתה על הטקס, שיצולם באופקים וישודר ב-7 באוקטובר בשעה 21:15. "הבחירה במנחים מבטאת את ציביונו של הטקס הממלכתי - טקס, שבאורח טבעי, מציב במרכז הבמה את מי שחווים שכול, אובדן, טראומה ואת מוראות 7 באוקטובר והמלחמה ומבקשים לאחד את עמנו.
"הבחירה בחן ולצידה באורין, בשמעון, ברותי וביודן כמנחיו של הטקס מבטאת באורח אותנטי את העלאת זכרם המקודש של מי שנטבחו, שנהרגו ושספגו אבדות כבדות לצד גילויי הערבות ההדדית, הגבורה והתקווה. המנחים מביאים לידי ביטוי את השאיפה המשותפת של כולנו לאחד את העם כולו בטקס ממלכתי, שיקדש את הזיכרון של הנטבחים, ההרוגים והנפגעים בגוף ובנפש, שיעלה על נס את גילויי הגבורה והערבות ההדדית מאז 7 באוקטובר, ויבטא את התקווה לשובם של החטופים והחטופות, לחזרתם של המפונים והמפונות לבתיהם, להחלמתם של כלל הנפגעים ולשלום ולביטחון של כלל אזרחיות ואזרחי המדינה.
3 צפייה בגלריה
חן זנדר עונדת שרשרת שעליה מוטבעת דמותה של אחותה
חן זנדר עונדת שרשרת שעליה מוטבעת דמותה של אחותה
חן זנדר עם תמונה של אחותה, נועה
(צילום: טל שחר)
לפני זמן קצר זנדר הגיבה ברשתות על הבחירה בה, ואמרה: "עד 7 באוקטובר שיננתי כל שם של חלל שנפל בשנים האחרונות וזכרתי כל נרצח בפעולות איבה, איפה גרו ואת מי השאירו מאחור, ככה זה - שיגעון של עיתונאים. אבל אז הגיע 7 באוקטובר ובתוך האסון הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, התחולל גם האסון הפרטי שלי, ונועה אחותי הקטנה נרצחה במיגונית ברעים - מה שהפך את עולמי, ריסק את המשפחה שלי ואילץ אותי לעבור צד, מזאת שזוכרת ומסקרת ומספרת על אחרים, לזאת שנשבעה להזכיר את מי שאיבדנו ומה שקרה פה ולוודא שאף אחד לא ישכח, אף אחד, לעולם.
"זה מה שאני עושה כבר 11 חודשים וזה מה שאעשה גם ב-7 באוקטובר כשאנחה את טקס הזיכרון הממלכתי. משפחות שכולות רבות דרשו לקיים את הטקס הממלכתי השנה ובכל שנה, כמסורת מדממת, על ידי כל ממשלה מכהנת; טקס שבמהלכו תעצור האומה מלכת, נתייחד עם הנופלים והנרצחים, נקרא לשובם של החטופים והחטופות ונתפלל לשלום הפצועים והחיילים שעדיין נלחמים.
"כן, לצערי יהיה זה טקס ללא קהל והוא לא יועבר בשידור חי אבל אני יודעת שהוא מורכב מאנשים שנותנים את הנשמה, אומנים מרגשים שרוצים לקחת בו חלק ובני משפחות שחוו את הנורא מכול באותה שבת. חשוב לי להיות שם, לזכור ולהזכיר ולוודא שהסיפור של היקרים שלנו יסופר. לא אתן לאף אחד לשכוח, לטייח או ליפות את מה שהיה שם, זה מה שהיה חשוב לי, למשפחה שלי ויודעת שגם לנועה שמלווה אותי בכל החלטה מאז ולתמיד. מקבלת ומחבקת כל מי שחושב אחרת ".
3 צפייה בגלריה
שאולי גרינגליק ז"ל ואמו
שאולי גרינגליק ז"ל ואמו
שאולי גרינגליק ז"ל ואמו רותי
(צילום: באדיבות קשת, אפרת אריאל כהן)
לאחרונה התקבלה החלטה כי הטקס הממשלתי, שיחל ב-21:15, ובכך לא ישודר במקביל לטקס המשפחות, שייערך במקביל בפארק הירקון שבתל אביב ויחל בשעה 19:10 בערב, באופן סימבולי לתאריך. על הדיונים בנושא אמרה כי היא "ערה לשיח המתנהל בין חלקים שונים בציבור באשר לטקס הממלכתי", והוסיפה כי "הטקס ישודר בערוצי התקשורת המרכזיים כפי שתוכנן מראש - על מנת לאפשר את קיומם של האירועים האזרחיים, העירוניים והקהילתיים בקיבוצים, בערים, ביישובים, במושבים ובמועצות לפני שידורו".
כך, לדבריה, "יוכלו אזרחי המדינה לקחת חלק באירועים האזרחיים והקהילתיים השונים וגם לצפות בטקס הממלכתי של מדינת ישראל. הטקס הממלכתי יתקיים ויצולם באופקים, שספגה אבידות קשות, וייתן ביטוי לשלושה ערכים מרכזיים: זיכרון, גבורה ותקווה. אין בית בישראל שהטקס לא יגע בו".
היא הוסיפה כי בקרוב "אנחנו נכנסים לחודש הרחמים והסליחות, הימים הם גם ככה מורכבים ורגישים. אנחנו בעיצומה של מלחמה ולכן אני קוראת לכולנו להתמקד בעיקר, לחזק את חיילי ומפקדי צה"ל אשר פועלים בים, באוויר וביבשה. בצפון, בדרום וביהודה ושומרון. נמשיך לפעול להחזרת החטופים ולהסיר את איום הטרור מעל מדינת ישראל".