הנה לכם מבחן קצר בהיסטוריה של העולם: מה זה קרקטואה? רמז: זה לא כינוי גנאי, אבל מקיאוולי יכול לשמש ככזה עבור פוליטיקאים מושחתים תאבי-כוח. אולי אתם יודעים על שם מי. לא? אוקיי, אתם בטח יודעים את הסיפור על השור היושב? תרגעו, לא עברנו לזואולוגיה, אנחנו עדיין בענייני קורות האנושות. מדובר בבן אדם, למרות שהיו כאלה שלא הכירו בו ככזה. אל תחמירו עם עצמכם אם לא הצלחתם לענות נכונה על כל השאלות, או אפילו על חלקן. אתם לא היחידים. אבל אם במקרה אתם יודעים את התשובות, סיכוי סביר שנולדתם בסבנטיז או באייטיז, והייתם צופים אדוקים ב"מנהרת הזמן", כמו כל ילדי ישראל. ולמרות זאת, אפשר להודות שאפילו להם השם ג'יימס דארן לא אומר הרבה. את השחקן שהלך לעולמו אמש בגיל 88 הם מכירים כטוני. ההוא מהצמד דאג וטוני, גיבורי סדרת המדע הבדיוני שאבדו בין העבר לעתיד וביקרו בכמה מנקודות הציון החשובות ביותר על רצף הזמן.
"מנהרת הזמן" הייתה סדרת טלוויזיה אמריקנית שהופקה על ידי אולפני פוקס ועלתה לשידור ב-רשת ABC האמריקנית ב-1966. אלינו היא הגיעה באיחור ניכר, באוגוסט 1973. אולי כי מסע בזמן ארוך ואיטי יותר כשמדובר בישראל, או פשוט בגלל שרשות השידור המקומית התחילה את פעילותה באותה שנה. כך או כך, מאז שהסדרה הגיעה ארצה היא הפכה ללהיט אדיר, ולא רק בגלל שבאותן השנים שידר פה רק ערוץ אחד. מדובר בהברקה שהקדימה את זמנה, ובמידה רבה נותרה על-זמנית עבור אלו שצפו בה בתקופה המדוברת ואימצו את דאג וטוני ללבם - ועל הדרך למדו על האירועים ההיסטוריים אותם פקדו בזכרונם.
זו הייתה ההברקה של סדרת המדע הבדיונית בת 30 הפרקים שיצר אירווין אלן, ששילב באופן מוצלח בין עלילה בדיונית לנרטיבים המוכרים מן ההיסטוריה האנושית. היסטוריה אלטרנטיבית, אבל כזו שאפשרה להמונים לעשות היכרות עם אירועים משמעותיים מקורות העולם ולדמיין כאלה שעשויים לצוץ בעתיד. אנחנו מצידנו התלוונו למסעות שלהם - מלחמת העצמאות האמריקנית, המהפכה הצרפתית, שלטונו של קובלאי חאן במזרח אסיה ועוד - וחווינו את ההתרחשויות הללו על בשרם. איתם ביקרנו גם במרחבים המדומיינים של הומרוס ומלחמת טרויה, ואגדת המלך ארתור בבריטניה, ולחילופין פגשנו חייזרים מכוכב אחר. כך רצנו איתם אחורה וקדימה על רצף הזמן ומסביב לגלובוס. אפילו לארץ ישראל הגענו באחד מהפרקים, שהוקדש לסיפור המקראי על נפילת חומות העיר יריחו.
3 צפייה בגלריה
מנהרת הזמן
מנהרת הזמן
מתוך "מנהרת הזמן"
(צילום: יח"צ)
אבל על אף הערך החינוכי שלה, "מנהרת הזמן" לא נועדה להיות מוקרנת בבתי ספר, הוא הופקה כדי לבדר את הצופים בביתם. האירועים ההיסטוריים היוו תפאורה להרפתקאות של דאג פיליפס (רוברט קולברט) וטוני ניומן (דארן), שני מדענים שעובדים בטיק-טוק. כן שמעתם נכון, "טיק-טוק" - כינוי של פרויקט סודי מטעם ממשלת ארצות הברית במתקן תת-קרקעי באריזונה. בפרק הראשון, טוני הנמהר מחליט להתכחש להוראות מגבוה ולצעוד לתוך המנהרה הסלילית המעשנת, וזו משגרת אותו ישירות לטיטאניק - הספינה מ-1912, לא שובר-הקופות ההוליוודי של ג'יימס קמרון מ-1997. מתוך דאגה לחברו הצעיר ותחושת אחריות, דאג נכנס למנהרה בעקבותיו כדי להצילו ממוות ידוע מראש בלב ים. הוא אמנם לא אחז בו על הסיפון כמו לאונרדו דיקפריו את קייט ווינסלט, אך השניים התאחדו רגע לפני שהטיטאניק התנגשה בקרחון ובוקעה. המדענים שנותרו במרכז הבקרה מצליחים לחלץ את דאג וטוני מהספינה השוקעת, אבל לא יודעים איך להשיבם הביתה.
הפתרון המאולתר של אנשי הצוות שמפעילים את מנהרת הזמן הוא לשלוף אותם ממקום וזמן אחד כשנשקפת סכנה לחייהם, ולשלוח אותם רנדומלית להרפתקה במקום וזמן אחר. כך הם דילגו מספינת חלל בדרכה לירח, לאווירת סוף העולם ב-1910 כשהשביט האלי חולף קרוב לכדור הארץ, ליער שרווד של רובין הוד, למטה הגסטפו בצרפת במהלך הפלישה לנורמנדי, למאבק בין שבטי המונגלים אחרי מותו של ג'ינג'יס חאן, ועוד ועוד. בין לבין אנו חוזים בדאג וטוני צפים במרחב מוזר נוצץ בשלל צבעים מחוץ לזמן שכאילו עוצב בהשראת טריפ אסיד של היוצרים. זהו סימן ההיכר המזוהה יותר מכל עם הסדרה, ופתח את פרקיה לצלילי הנעימה הבלתי נשכחת שחיבר המלחין ג'ון וויליאמס, שנים רבות לפני שהתחיל לעבוד עם סטיבן ספילברג ועם ג'ורג' לוקאס - שהפקיד בידיו את הפסקול של סרטי "מלחמת הכוכבים".
"מנהרת הזמן" הקדימה את זמנה והציגה לעולם את הפוטנציאל העלילתי האדיר של מסע בזמן בטלוויזיה ובקולנוע. הרבה לפני "בחזרה לעתיד", "זינוק לאתמול" וסרטים וסדרות רבים שהופקו מאז, דאג וטוני לקחו אותנו להרפתקאות שנישאו על המפגש המדומיין בין עבר, הווה ועתיד וההשלכות האבסורדיות שלו. בעת ההיא, כשפרויקט טיק-טוק היה כינוי לניסוי סודי מתחת לאדמה, ולא אפליקציית רשת לשיתופי סרטונים, היא נהנתה מהיענות נלהבת מצד הצופים שלא הקדישו את עצמם לחיפוש פגמים בהיגיון עלילת המסע בזמן כנהוג היום, אלא פשוט התמסרו אליה. זו הייתה תקופה נטולת-ציניות ונטולת מחשבים ביתיים, שבה המסכים היחידים שהיו זמינים היו מקלטי הטלוויזיה. האינטרנט לא היה בתוכניות, אפילו לא של יוצר הסדרה אירווין אלן. וזה פחות עניין אותו, וגם אותנו.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מנהרת הזמן"
מתוך "מנהרת הזמן"
פסיכדליה להמונים. מתוך "מנהרת הזמן"
(צילום מסך)
"מנהרת הזמן" לא הייתה יצירת מדע בדיוני מתוחכמת אלא דרמת מתח גדושת-אקשן בהקשר רחב, ועל רקע אירועים היסטוריים מוכרים. היא עצמה יצרה כמה כאלה עבור ילדי התקופה, כמו הפרק החמישי על פרל הארבור, שבו טוני מנסה להציל את אביו שנספה במתקפת הפתע של צבא יפן בדצמבר 1941. ההיכרות עם תולדות העולם הייתה רק תוצר לוואי של הסדרה, אבל כמה העשרנו את עצמנו כבר בגיל צעיר. כמה מידע קלטנו, גם אם שגוי. לא פעם התסריטאים ערבבו בין תרחישים שונים, בין זמנים שונים, לצורך העצמת הדרמה על חשבון הדיוק ההיסטוריוגרפי. אבל אפשר כנראה לקבוע שבזכות החשיפה לתכנים הללו ילדים רבים באותה התקופה ידעו שקרקטואה היה ארכיפלג באינדונזיה שקרס לתוך עצמו בהתפרצות הגעשית שיצרה את הפיצוץ הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית, שניקולו מקיאוולי היה פילוסוף איטלקי מהמאה ה-16 שכתב את המדריך למשתמש למנהיג המושחת, וש"השור היושב" היה כינויו של ראש שבט הלקוטה הילידי שנאבק במדיניות ההתפשטות האמריקנית.
על אף הצלחתה הלא מבוטלת בארצות הברית, ראשי ABC קיבלו החלטה תמוהה למדי לבטל את "מנהרת הזמן" אחרי עונה אחת, לטובת הפקה חדשה שמבוססת על דמותו של ג'ורג' קאסטר. דמות הגנרל שהוביל את צבא ארצות הברית למלחמה עקובה מדם בשבטי הילידים שבמערב, הופיעה בפרק השמיני של "מנהרת הזמן" שנקרא "טבח". עם זאת, הסדרה שהוקדשה לגיבור השנוי במחלוקת כשלה ונגנזה גם היא אחרי עונה אחת. כך או כך, דאג וטוני מעולם לא זכו לשוב הביתה.
3 צפייה בגלריה
מנהרת הזמן
מנהרת הזמן
איפה הם עכשיו? מתוך "מנהרת הזמן"
(צילום מסך)
למרות ירידתה מהמסך בארצות הברית אחרי עונה אחת בלבד, "מנהרת הזמן" הפכה לקלאסיקה בישראל עם שידורים חוזרים ונשנים, שוב ושוב בטלוויזיה החינוכית לאורך השנים. היא זכתה לעדנה שוב בתוכנית הקיץ האינטראקטיבית "רואים 6/6" בסוף שנות ה-80 בהנחיית קובי מידן, ארז טל ואחרים, שנהגה לעשות סיבוב על הקהל הצעיר במהלך עונת המלפפונים. הבקשות החוזרות ונשנות מהצופים לשדר פרקים נוספים של "מנהרת הזמן", יותר מעשור אחרי עלייתה הראשונית בארץ, הוכיחו את העל-זמניות שלה. מאז היא אמנם נעלמה מהשיח, אבל נותרה לפחות בזיכרונות שלנו, ילדי התקופה. כל שנותר לנו הוא לראות בעיני רוחנו את דאג וטוני ממשיכים לצוף באיזור צבעוני נוצץ מחוץ לזמן לצלילי נעימת הפתיחה. ולהמשיך לקוות, שאולי, רק אולי, מתישהו הם יחזרו.