ג'יימס גאן בא לעשות מהפכה. זה הסנטימנט שניתן לחלץ מהכותרות בעת האחרונה שעוסקות בבמאי בן ה-56, שיחד עם המפיק פיטר ספרן הוצב בראשות אולפני די-סי בנובמבר האחרון. וב"מהפכה" הכוונה היא לניעור, שקשוק, טלטול ולבסוף, כך יש לקוות, בנייה מחדש של היקום הקולנועי של די-סי (ה-DCEU), שפשוט לא מצליח להציב תחרות שערה מול המתחרה הגדולה, היקום הקולנועי של מארוול (MCU).
8 צפייה בגלריה
ג'יימס גאן
ג'יימס גאן
ג'יימס גאן
(AP)
בדיוק לשם כך שכר אותם דייויד זאסלב, היו"ר של חברת האם האחים וורנר-דיסקברי: לנווט את המיזם העצום כמו שקווין פייגי מנווט את ה-MCU בדיסני-מארוול, ביד רמה ועם פיקוח הדוק, כמעט אובססיבי, על כל מה שיוצא את שעריו. בין ההחלטות המרעישות של הצמד בעת האחרונה: הבמאית פאטי ג'נקינס, מי שהצעידה את "וונדר וומן" (2017) להצלחה גדולה, לא תשוב לביים את הסרט השלישי בסדרה, והנרי קאוויל לא ישוב לתפקיד סופרמן, שבו הוא אוחז מאז "איש הפלדה" מ-2013. בשלב זה טרם ברור מעמדה של גל גדות, המגלמת את וונדר וומן, תחת המשטר החדש – אם כי ממש השבוע גאן צייץ שהוא לא ממש מבין מאיפה הגיע הרעיון ש"העיפו" את גדות מהזיכיון.
המשמעות של המהלכים הללו, לפחות בשלב זה, ברורה למדי: ה-DCEU מתחיל מאפס, תחת הנהגתם של גאן וספרן. תחת הנהגתו של גאן, ליתר הדיוק, מאחר והחלוקה בינו לבין ספרן מובהקת: ספרן על הצד העסקי, גאן על הצד היצירתי. וגאן, כך נראה כרגע, אוחז בסנטימנטים שמנחים גם את הבוס, זאסלב, קרי: אין לו סנטימנטים של ממש. לא למאמציהם של קודמיו בתפקיד, בעיקר הבמאי זאק סניידר שברוחו עוצב ה-DCEU, ולא לטאלנטים שנטלו חלק במיזם עד כה. המטרה של גאן, כאמור, היא בנייה מחדש – אבל לשם כך, יש לבצע קודם לכן פירוק של היסודות.
8 צפייה בגלריה
מתוך "וונדר וומן 1984"
מתוך "וונדר וומן 1984"
מה יעלה בגורלה? גל גדות, מתוך "וונדר וומן 1984"
(צילום מסך)
ובזמן שהדחפורים רועמים, עבורנו זו הזדמנות פז לנסות ולהבין מיהו האיש הזה, ג'יימס גאן, ואיך בדיוק התגלגל לתפקיד רם המעלה שניתן לו; מדוע דווקא בו בחר זאסלב, מכל המוחות היצירתיים בהוליווד, לאתחל מחדש את ה-DCEU, כשמיליארדי דולרים מונחים על הכף? כי בהחלט לא מדובר בבחירה מובנת מאליה, לשים את הז'יטונים שלך על גיק עם פה גדול ומוח חולני, שהתחנך על ברכי אחד מיוצרי הטראש הגדולים בכל הזמנים. האם גאן מסוגל לאתגר? או שמא נטייתו להסתבך שוב תוביל אותו לחפור לעצמו בור?

150 דולר כדי לכתוב תסריט

ג'יימס גאן נולד באוגוסט 1966 בסנט לואיס, מיזורי, למשפחה מהמעמד הבינוני. את ילדותו העביר עם אחותו וארבעת אחיו (ביניהם השחקן שון שמרבה להשתתף בסרטיו של אחיו, העיתונאי ובעל הטור הפוליטי מאט והתסריטאי בראיין). המשפחה הייתה קתולית, אבל ג'יימס הצעיר ביכר צפייה בסרטים על פני ביקורים בכנסייה השכונתית – בעיקר סרטי אימה דלי-תקציב, אליהם היה מתגנב הרבה לפני שהגיע לגיל שבו מותר לצפות בהם. הסרטים האהובים עליו היו אלה שהפכו ברבות הימים לקלאסיקות ז'אנריות כמו "יום שישי ה-13" וסרטי הזומבים של ג'ורג' רומרו. אחד מהסרטים של רומרו, "שחר המתים", עוד יהפוך עבורו לתחנה קריטית בקריירה. כשגאן היה בן 12, אהבתו לקולנוע הז'אנרי הפכה גם לתחביב, והוא החל לביים סרטי אימה ביתיים בפורמט של 8 מ"מ יחד עם אחיו וחבריו, בלוקיישן המושלם: חורשה שנמצאת בסמוך לביתו.
אחרי לימודים באוניברסיטה בסנט לואיס, גאן החליט שבא לו להיות כוכב רוק. לשם כך הקים להקה, The Icons, וב-1994 יצא אלבומה הראשון והאחרון. לא בגלל שלגאן נמאס, אלא בגלל שאהבתו לקולנוע אימה דל-תקציב נכנסה שוב לחייו, ובגדול: ב-1995 קיבל גאן עבודה בחברת טרומה (Troma) – אימפריית סרטי הטראש המדממים, האבסורדיים, החתרניים, הדוחים והמטומטמים/מבריקים, שהקימו לויד קאופמן ומייקל הרץ באמצע שנות ה-70.
8 צפייה בגלריה
ג'יימס גאן יחד עם לויד קאופמן
ג'יימס גאן יחד עם לויד קאופמן
ג'יימס גאן יחד עם לויד קאופמן
(AP)
השניים, מונחים על ידי אהבתם לתרבות השוליים ולטעם רע, פרצו באמת ובתמים וחצבו לעצמם מקום של כבוד בדברי ימי תרבות הפופ ב-1985 עם הסרט The Toxic Avenger ("האיש המורעל והיפהפייה העיוורת" היה התרגום המקומי ההזוי שלו, אולם לעולם לא נשוב לכנותו כך שוב), שגם זכה לארבעה המשכונים עד כה. אבל גאן לאו דווקא היה מעריץ, בטרם הצטרף לחברה. "פשוט הייתה לי הזדמנות להשיג שם עבודה", סיפר בריאיון לאתר Wired.com, "שכרו אותי וחשבתי שאהיה עוזר אישי או שיתנו לי לעשות אפקטים מיוחדים או משהו, אבל לויד קאופמן פשוט הציע לי 150 דולר כדי לכתוב תסריט. אז אמרתי 'אוקיי!'".
הבחירה של קאופמן, מסתבר, הייתה מלאת השראה: גאן כתב עבור טרומה את "טרומיאו וג'ולייט" (1997), טייק מטורלל, אלים מאוד ומבדח לא פחות על "רומיאו ויוליה" של שייקספיר, שהכה גלים במונחים הצנועים של טרומה – וגם היה אחד מהסרטים היקרים ביותר שהופקו במסגרתה, אם כי גם פה יש לזכור שמדובר במונחים צנועים. "פארודיה מבחילה ומטורפת", כינו את הסרט ב"ניו יורק טיימס", וב-"USA Today" כתבו שהסרט "לא רק עבור מכורי טרומה... 'טרומיאו וג'ולייט' הוא סקסי, מטופש, מתוק וסוריאליסטי". בין היתר, הסרט הוקרן בפסטיבל קאן (!) ומספר פסטיבלים נוספים, ונרשם כאחת מהיציאות המוצלחות והמצליחות ביותר של החברה.
והוליווד, עם אוזנה הכרויה תמידית לגילויים של כישרונות חדשים ומבטיחים, הבחינה בו. שנתיים לאחר "טרומיאו וג'ולייט" גאן עוד עבד לצד קאופמן בטרומה, לומד את רזי עשיית הסרטים בתנאי גרילה ולוקח כל מה שהוא רק יכול מהמנטור הפרוע שלו – עד שהגיעה הזדמנות גדולה יותר: בשנת 2000 יצא הסרט "המיוחדים" (The Specials), קומדיית גיבורי-על לא מוצלחת במיוחד שגאן כתב, בבימויו של קרייג מאזין ובכיכובם של תומס היידן צ'רץ' ("דרכים צדדיות"), רוב לאו, ג'יימי קנדי ואחרים. הסרט נכשל, אולם כבר בו ניתן להבחין בכמה מהאלמנטים שיאפיינו את עבודותיו של גאן בהמשך: הומור אינפנטילי, סלפסטיק אלים וכמובן, האהבה הברורה לז'אנר גיבורי-העל.

מ"סקובי דו" ועד "שומרי הגלקסיה"

הכישלון של הסרט לא מנע מהתעשייה להמשיך ולהמר על גאן: ב-2002 נשכר לכתוב את גרסת הלייב-אקשן הקולנועית של "סקובי דו", והסרט נחל הצלחה גדולה עם יותר מ-275 מיליון דולר בקופות. גאן לא היה מרוצה מהכיוון שאליו לקח האולפן והבמאי ראג'ה גוסנל את התסריט שלו – התסריט המקורי שלו היה גרסה מלוכלכת ובוטה יותר של סדרת האנימציה הוותיקה, למבוגרים בלבד - אולם זה לא הפריע לו לכתוב גם את סרט ההמשך "סקובי דו: חופשי חופשי" שיצא ב-2004, אשר נחל גם הוא הצלחה מרשימה בקופות.
ב-2004 הגיע נקודת מפנה נוספת עבור גאן, כעת תסריטאי מבוקש בהוליווד, בדמות הרימייק ל"שחר המתים" של רומרו, בבימויו של זאק סניידר. המפיק אריק ניומן הוא ששכר את גאן, שכאמור היה מעריץ של רומרו וסרטי זומבים עוד מילדותו – וזאת שבניגוד למקובל, גאן סירב להעניק לאולפן איזושהי קריאת כיוון בנוגע לכיוון שאליו הוא רוצה לקחת את הסרט בטרם כתיבת התסריט. הסרט זכה להצלחה קופתית גדולה (יותר מ-102 מיליון דולר, מתקציב של 26 מיליון) ויחד עם "28 ימים אחרי" של הבמאי דני בויל, שנעשה שנתיים לפניו, החזיר את ז'אנר הזומבים למרכז הבמה. רומרו, מצדו, סנדק סרטי הזומבים וגיבור של גאן, לא היה מעריץ גדול, וקבע שמדובר בסרט אקשן סביר אך כזה שיותר מכל מזכיר לו משחק וידאו. אבל לגאן זה לא שינה הרבה: הוא המשיך בדרכו מעלה, ובפרויקט הבא שלו כבר קיבל את ההזדמנות שבה חשק: לביים.
8 צפייה בגלריה
רומרו פחות אהב. מתוך "שחר המתים"
רומרו פחות אהב. מתוך "שחר המתים"
רומרו פחות אהב. מתוך "שחר המתים"
(באדיבות yes)
ב-2006 עלה על האקרנים הסרט Slither, בבימויו ופרי עטו של גאן, בכיכובם של נתן פיליון ("קאסל"), אליזבת בנקס ("משחקי הרעב"), מייקל רוקר (סרטי "שומרי הגלקסיה") וג'נה פישר ("המשרד"), אשתו של גאן באותה תקופה. הסרט, הייבריד עולץ, רב-דמיון ומגעיל להפליא של אימה וקומדיה, הדגים את אהבתו של גאן לז'אנר, והיה עמוס במחוות לסרטי אימה ומד"ב/אימה קלאסיים, מ"תינוקה של רוזמרי", דרך "היצור" ועד "הזבוב". אך למרות הביקורות הטובות – והמעמד הפולחני לו זכה הסרט ברבות השנים – Slither נכשל קשות עם יציאתו.
הסרט הבא של גאן, קומדיית גיבורי-על שחורה משחור בשם "סופר" (Super) ובכיכובו של ריין ווילסון ("המשרד"), יצא ב-2010 ושוב נכשל – כשהפעם, גם המבקרים לא ממש התעלפו. בצר לא, העסיק את עצמו גאן בכתיבת תסריט למשחק וידאו מסוגת האקשן/זומבים (Lollipop Chainsaw שיצא ב-2012), וביים פרק באנתולוגיה הקומית הגרועה "סרט 43" (2013). בשלב זה, ולמרות ההצלחות הראשוניות שלו, גאן לא נתפס כיותר מאשר עוד יוצר ז'אנרי שולי ותו לא. ואז הגיעה הזדמנות ששינתה את חייו, על הבמה הגדולה ביותר בביזנס.
8 צפייה בגלריה
לא הצליח, בלשון המעטה. מתוך "סופר"
לא הצליח, בלשון המעטה. מתוך "סופר"
לא הצליח, בלשון המעטה. מתוך "סופר"
(באדיבות yes)
בסוף 2012 נשכר גאן על ידי קווין פייגי, הבוס הכל יכול של אולפני מארוול, לביים את "שומרי הגלקסיה" – אופרת חלל קומית לפי הקומיקס של מארוול באותו השם, שפייגי תכנן לשלב לתוך ה-MCU שלו. גאן גם כתב מחדש את התסריט של הסרט המתוכנן, וקיבל לידיו תקציב שגימד את אלו שעמם עבד בעבר: 170 מיליון דולר. עבור פייגי מדובר היה בהימור נוסף על במאי שטרם הוכיח את כוחו בבימוי בלוקבאסטרים מסוג זה, אחרי שנתן את המושכות של "תור" בידי קנת בראנה ואת "קפטן אמריקה: חייל החורף" בידיהם של האחים רוסו. עבור גאן, מעריץ של "שומרי הגלקסיה" מילדותו ופריק של ז'אנר גיבורי-העל באופן כללי, הייתה זו הזדמנות של פעם בחיים. והוא לקח אותה בשתי הידיים.

פה גדול תוקף שנית

"שומרי הגלקסיה" יצא באוגוסט 2014, זכה לביקורות מתמוגגות וניפץ את הקופות כשהוא גורף סכום של למעלה מ-773 מיליון דולר. ופתאום, בן לילה, ג'יימס גאן הפך לשם הכי מדובר בהוליווד. באופן טבעי, פייגי שכר אותו על מנת לביים גם את צמד סרטי ההמשך של "שומרי הגלקסיה", וב-2017 יצא "שומרי הגלקסיה 2" אשר רשם ביצועי קופה מרשימים אף יותר מהסרט הראשון, כשגרף סכום של למעלה מ-863 מיליון דולר.
"שומרי הגלקסיה חלק 2" – טריילר מתורגם
אלא שלפני תחילת העבודה על הסרט השלישי בסדרה ביולי 2018, גאן הסתבך: סדרה של ציוצים פרובוקטיביים שלו מן העבר עלתה לכותרות אחרי ריב אונליין עם גולש, שבהם הוא צוחק על אונס ופדופיליה, בין היתר, באופן מבדח למדי אך בהחלט סר טעם. מאידך, מדובר באדם שהתחנך על ברכי לויד קאופמן וטרומה, ובין היתר יצר ב-2008 סדרת רשת שעוסקת בניסיונות לצלם סרטי פורנו (James Gunn's PG Porn). במילים אחרות: גאן איננו בדיוק גיק קלאסי, אלא טיפוס פרוע, מוחצן ורוק'נרולי יותר, עם חיבה לאלימות וגילויים של טעם רע, וליבידו שמניע אותו לא פחות מאשר אהבתו לז'אנר.
ובימים שאחרי מהפכת MeToo#, עם הרגישות המוגברת בהוליווד לכל מה שאפילו מריח פרובוקטיבי, זה עלה לו ביוקר: ימים ספורים לאחר שפורסמו הציוצים, דיסני – הבעלים של אולפני מארוול - פיטרה את גאן. הוא, מצדו, ניסה להסביר: "הרבה אנשים שעוקבים אחרי הקריירה שלי יודעים שבתחילת הדרך ראיתי את עצמי כפרובוקטור שעושה סרטים ומספר בדיחות מזעזעות שנחשבות לטאבו", צייץ גאן אחרי הפיטורים. "כפי שאמרתי לציבור פעמים רבות - ככל שהתפתחתי כאדם, ההומור והעבודה שלי התפתחו גם כן. אני לא אומר את זה כדי להישמע יותר טוב, אבל אני מאוד שונה ממה שהייתי לפני מספר שנים. כיום אני מנסה להקיף את העבודה שלי באהבה ובפחות בכעס. הימים שבהם אמרתי דברים רק בגלל שהם מזעזעים וניסיתי לקבל תגובה חלפו".
זה לא עזר: בדיסני נותרו נאמנים להחלטתם, ומי שעד לפני רגע היה ילד הזהב החדש של הוליווד מצא את עצמו נזרק לצד הדרך. אבל מעריציו הרבים של גאן לא קיבלו את רוע הגזירה, ובתקופה שאחרי פיטוריו דיסני ומארוול חטפו הרבה אש על ההחלטה – כולל מכתב פתוח לראשי דיסני מאת כוכבי הזיכיון כריס פראט, זואי סלדנה, בראדלי קופר, דייב באוטיסטה ואחרים, המבקר בחריפות את ההחלטה לפטרו.
8 צפייה בגלריה
"שומרי הגלקסיה"
"שומרי הגלקסיה"
התאחדו במחאה נגד פיטוריו. גאן (במרכז, מימינו של כריס פראט) לצד כוכבי "שומרי הגלקסיה"
(AP)
ובינתיים, היה מי שניצל את ההזדמנות: בתחילת 2019 נשכר גאן לכתוב ולביים את "יחידת המתאבדים" עבור המתחרה של מארוול, די-סי. הפרויקט היווה ניסיון נוסף לעבד את סדרת הקומיקס החתרנית אחרי "יחידת המתאבדים" של הבמאי דייויד אייר מ-2016, אשר הסב אכזבה למעריצים למרות ביצועי קופה לא רעים. עבור די-סי, היה זה צ'אנס נדיר לחטוף נכס לוהט מידי דיסני/מארוול, וגאן קיבל יד חופשית וצ'ק פתוח, וגם אפיק נוסף: סדרת הטלוויזיה "פיסמייקר", שמתמקדת בדמותו של כריסטופר סמית'/פיסמייקר (ג'ון סינה) מ"יחידת המתאבדים", שאותה יצר גאן (וגם ביים, בחלקה).
8 צפייה בגלריה
מתוך "יחידת המתאבדים"
מתוך "יחידת המתאבדים"
יד חופשית וצ'ק פתוח. מתוך "יחידת המתאבדים"
באוגוסט 2021 יצא "יחידת המתאבדים" של גאן – סרט מצחיק, פרוע ואלים בטירוף, כמיטב המסורת - כשהוא מדגים את הנכונות של די-סי לזרום עם הרכש החדש ולתת לו להוביל כיוון חדש ומבטיח עבור הזיכיון המתקשה. בינואר יצאה "פיסמייקר" וזכתה לביקורות משבחות וקהל מעריצים נלהב. אלא שבדיסני הייתה פאניקה-זוטא באשר לגורל "שומרי הגלקסיה", והחברה מיהרה לאחות את הקרע עם גאן ולהזמינו לביים את "שומרי הגלקסיה 3", שעתיד לצאת בחודש מאי הקרוב. אולם היה זה מאוחר מדי: גאן אכן ביים את הסרט וגם את הספיישל הטלוויזיוני של הזיכיון, אולם בהמשך נפרד סופית מדיסני לטובת המתחרה די-סי, כשדייויד זאסלב הציב אותו ואת ספרן בראשות החברה.

שומר הגלקסיה

ועכשיו אנחנו פה, כשגאן מחזיק את ההגה של די-סי בידיים. והאמת היא שההתחלה שלו לא ממש מבטיחה טובות, בעיקר בכל הנוגע לכוונותיו הלא-ברורות. הנרי קאוויל, לצורך העניין, היה משוכנע למדי שישוב לתפקידו של סופרמן, וגם גאן לא ממש עשה מאמצים להבהיר שלא כך הדבר - עד לרגע שבו הסתבר שלא כך הדבר, וקאוויל בחוץ. וישנה גם החיבה המופגנת של גאן להתקוטטויות עם גולשים בטוויטר - משהו שהוא עושה אחת ליום, בערך, וקווין פייגי בחיים לא היה מעלה על דעתו.
8 צפייה בגלריה
ג'יימס גאן
ג'יימס גאן
אוהב להתקוטט עם גולשים. ג'יימס גאן
(AP)
אז כן, יש לו פה גדול ומלוכלך, מוח פרוורטי ומינימום של פאסון - אבל בל נשכח שגאן הוא גם יוצר מבריק ומקורי שהצעיד את מארוול לאחת מהצלחותיה הגדולות ביותר. על הנייר, מדובר בבחירה מלאת-השראה כמי שיוביל את די-סי לעבר עתיד חדש ומבטיח, אחרי הדשדוש שאפיין את סרטי הזיכיון בשנים האחרונות, אפילו אל מול הצלחות מזן "וונדר וומן ו"אקוומן". אך גאן, כאמור, איננו הטיפוס הממלכתי שיוביל את המהלך הזה בשקט תעשייתי ועם מינימום תקריות - מה גם שההיסטוריה רצופת-המאבקים והדרמות של די-סי, והעובדה שמדובר ברה-ארגון של זיכיון שכבר הניב 12 סרטים (11, ללא "ליגת הצדק" המחודש של זאק סניידר), בהחלט לא הופכים את המשימה לקלה יותר.
די-סי החדשה, תחת ידיו של גאן, תיבנה בדם, אש ותמרות עשן - וכפי שכבר נוכחנו, עם שלל קורבנות במהלך הדרך, ביניהם קאוויל ואולי אף גדות. וזה בסדר, כי מה לעשות, זה מה שקורה במהפכות. אלא שכל הקטל הראשוני הזה לאו דווקא מבטיח שהממלכה החדשה תהיה טובה יותר מזו שקדמה לה. כמו רובספייר, גאן עסוק כרגע בעיקר בטיהור המערכת שהוא מבקש לטלטל. וכמו רובספייר, גם הוא עוד עלול לגלות בסוף שהברוטליות שבאמצעותה הוא מבצע את תפקידו עלולה להוביל לפגישה נוספת עם הגיליוטינה - הפעם, כשראשו יהיה זה שמתגלגל מהמדרגות.