בשיתוף עיריית גבעתיים
20 שנה בחיי מדינה צעירה כמו ישראל הן נצח. הסתכלו על העיר בה אתם גרים ועל השינויים שחלו בה בעשורים האחרונים, ותוכלו לראות כמה מהר משתנה כאן הכול. בעיריית גבעתיים בנו תכנית עתידית, שמבקשת לשרטט את מראה העיר בשנת 2040.
מטרת התוכנית לעשות סדר בתהליך ההתחדשות העירונית ששוטף את העיר, שמרבית בנייניה נבנו בשנות ה-50, ה-60 וה-70 וכללו בעבר תהליך התחדשות רנדומלי ונקודתי, ללא מבט מתכלל.
5 צפייה בגלריה
(הדמיות באדיבות עיריית גבעתיים)
התוכנית - שהחלה את דרכה לפני כמעט עשור בתקופת כהונתו הראשונה של ראש העיר הנוכחי, רן קוניק - נבנתה בעזרת אנשי מקצוע ייעודיים, כמו משרדה של האדריכלית מתכננת הערים, נעמה מליס, מנהל ההנדסה בעירייה ומנהלת ההתחדשות העירונית, שהוקמה לאחרונה. המטרה היא לתת כיוון להתפתחותה של עיר מודרנית, נוכח השינויים הצפויים בישראל, בגוש דן ובגבעתיים.
בנוסף לצוותים המקצועיים, התקיימו גם מפגשים עם תושבי העיר כדי להבין מהם איך הם רואים את העיר ואת צרכיהם בה, במטרה לגבש תכנית עם בסיס של עקרונות שונים כמו שמירה על אופייה של העיר, כפרבר איכותי של תל אביב, הכשרת המרחב הציבורי לתושבים, לכלי הרכב, לתחבורה ולחניה, שטחי ציבור, שטחים ירוקים, עיצוב פני העיר, נגישות העיר לשימושים השונים, שימור ערכי סביבה, חברה, קיימות ועוד.

צפופה ויקרה אבל איכותית

גבעתיים היא העיר השנייה בצפיפותה בישראל (אחרי בני ברק) עם יוקר נדל"ני שני רק לתל אביב. זה, יחד עם צפי להכפלת האוכלוסייה במדינת ישראל עד 2050 מעלים שאלות גם על האתגרים העומדים בפני העיר.
5 צפייה בגלריה
(הדמיות באדיבות עיריית גבעתיים)
על פי תכנית 2040, העיר צפויה לעבור תהליכי התחדשות עירונית מואצות, עם מגדלים לגובה באזורים ובשכונות הגבוליות של רחוב ההסתדרות, השלום ועליית הנוער ובנייה נמוכה יותר אך גם כן מחודשת, במרכז העיר, מערבית לגבעת קוזלובסקי. הכוונה היא ליצור כמה שיותר חיבורים של בניינים ועליה לגובה, כדי שיוכלו להתפנות יותר שטחים, שיוקצו מאותם שטחים לטובת הציבור הכללי וצרכיו, באמצעות כיכרות וגינות. זו גם הדרך היחידה להרחיב כבישים בעיר כה צפופה, להרחיב מדרכות, לסלול שבילי אופניים ועוד.
לגבי ציריה המרכזיים של העיר, ברחובות המרכזיים כמו ויצמן וכצנלסון, כשבאחרון יעבור בעתיד הרחוק יותר גם קו מטרו, התוכנית היא להרחיב את כל המדרכות ולאפשר מסלול אופניים אחד לפחות.
התוכנית העירונית מתייחסת גם להוספת מוסדות ציבור כמו גנים, בתי ספר ומוסדות קהילתיים אחרים וגם אותם היא מתכננת להרים לגובה.
רק לאחרונה, נבנה ברחוב אחדות העבודה בשכונת בורוכוב אשכול גנים שמתנשא לגובה של 5 קומות. "אי אפשר עוד לצפות לגנים עם גינה, כפי שהורגלנו אליהם. אשכול הגנים שהקמנו הוא הוכחה שזה אפשרי ובצורה טובה מאד", אומר קוניק, שמעריך שגבעתיים תוסיף לעצמה בהתחדשות הזו עשרות אלפי תושבים ותגיע עד 80-85 אלף תושבים.
5 צפייה בגלריה
(הדמיות באדיבות עיריית גבעתיים)

לתכנן עיר מודרנית על יסודות עיר בת 100

את נעמה מליס, מתכננת תכנית העיר גבעתיים, גייסה המדינה, יחד עם מנהל התכנון ולשכת התכנון כדי שתתכנן את גבעתיים העתידית. המשרד של מליס -נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים - הוא משרד תכנון, שמספק שירותי תכנון אדריכלי מלאים, משלב התכנון הרעיוני עד לפיקוח על הביצוע.
"זו אחת מ-14 תוכניות מתאר שעשיתי עד היום והיא תכנית מתאר של התחדשות עירונית לעיר הצפופה, שלא נותרו בה שטחים פנויים", אומרת מליס. "בחזונה של העיר היה ברור שנתמודד עם העלאת הצפיפות תוך העלאת האיכות בה. התוכנית בעצם מרסנת את תמ"א 38 במטרה לתת איכות חיים טובה יותר לכלל התושבים".
5 צפייה בגלריה
נעמה מליס
נעמה מליס
נעמה מליס, תכננת תכנית העיר גבעתיים
(צילום: באדיבות עיריית גבעתיים)
האתגרים שעמדו בפניהם היו רבים: צפיפות רבה, שטחים ציבוריים מועטים, שטחי מסחר מועטים, אתגרי תחבורה וחנייה בעיר הצפופה, נקודות קריטיות בנוף העירוני ובעיקר אופי עירוני ייחודי של רחובות מוריקים, חופת עצים משמעותית ב-30% מהעיר, גובה בניינים נוח, רחובות מסחריים פעילים וחיי רחוב משמעותיים.
"קידום תמ"א 38 ללא התאמה לתנאים המקומיים תפגע באופן משמעותי ברחובות העיר", נקבע בדו"ח של מליס. לכן, בנויה התוכנית של העיר על כמה אלמנטים משמעותיים כמו בנית בניינים בהתחדשות העירונית על שטחים שמותירים חזית רחבה לרחוב, ניצול שטחים אלה להגדלת הצמחייה בעיר, פיזור בתי הספר ושאר מוסדות הלימוד בעיר לנוחות התלמידים והוריהם, איגום חניות, שיביא לשיקוע חניות מתחת למבני ציבור ורחובות, שמירה על רחובות המסחר בעיר, הפיכת סדרי העדיפויות לתחבורה בעיר, שמירה על גבעת קוזלובסקי וגן העלייה השנייה על ידי הנחיות בניה מוגבלות ממערב להם, שמירה על חיתוכי בניה בעיר כך שאור השמש יגיע לכל דירה בעיר ועוד.

תחבורה וחנייה בעיר הצפופה

הגידול באוכלוסייה והשינוי בדרך הבנייה משפיעים כמובן על התחבורה הציבורית והחנייה בעיר.
הרכבת הקלה לא תעבור בגבעתיים אלא בשוליה, בתל אביב וברמת גן. בעתיד, יעבור מטרו ברחוב כצנלסון בלבד וזה מותיר את העיר עם בעיית תחבורה וחניה משמעותית למדיי. בתל אביב כבר מקצה העירייה תקן של חצי חניה לדירות חדשות שנבנות. בגבעתיים תקן זה עדיין עומד על חניה וחצי לכל דירה שנבנית, מה שאומר, שככל שההתחדשות העירונית תגדל והעיר תגדל במספר תושביה, בעיות הפקקים והחניה רק יגדלו.
"לגבעתיים לא נכנסים עשרות אלפי אנשים ביום, הרוב אפילו יוצאים ממנה במשך היום. אנשים שגרים כאן משלמים הרבה כסף ולכן אנחנו כאן עדיין עם תקן החנייה הקיים", אומר קוניק.
הוא מספר שגבעתיים הצטרפה לפורום התחבורה המטרופוליני של גוש דן. כתוצאה מכך, מקיימות העיריות תחבורה ציבורית לחפצים בה גם בשישי ושבת במסגרת "נעים בסופ"ש". בקרוב תצטרף גבעתיים לתל אביב במיזם הרכבים המשותפים "אותטל" ובתוכנית גם שבילי אופניים ברחובות המרכזיים של העיר. "כמו שאני רואה את זה, בעתיד המדינה והוועדה המחוזית תוריד גם אצלנו את תקני החנייה", מודה קוניק.
5 צפייה בגלריה
רן קוניק
רן קוניק
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים
(צילום: רונן אקרמן)

התנהלות מטרופולינית

התוכנית, כאמור, נבנתה על בסיס שיקולים רבים וכול זאת על מנת שתצא לפועל בצורה המיטבית לכולם. מעבר לזה, קוניק מתייחס לניהול ומציין כי הוא בעד התנהלות מטרופולינית בגוש דן.
"זה מה שנהוג במדינות מערביות שונות כדי ליעל את ההתנהלות - ניהול מטרופוליני, עם ראש מטרופולין ומועצה מטרופולינית, בה כל תושב יקבל תקצוב שווה ומערכות אחודות של תחבורה, פינוי אשפה, מערכת מים אחת וכדומה. כל הדברים המשותפים שיוצרים כפילויות במשרדים ובמכרזים, צריכים להיות מנוהלים תחת המטרופולין, עם הנהלה לכל יישוב שעומדת בפני עצמה. אנחנו מדינה מאד צעירה עם היסטוריה התיישבותית וזהות התיישבותית. כל הרחבה אחרת תהיה בזבוז מוניציפלי גדול מדי אבל התשתיות צריכות להיות אחודות".
לסיכום הוא מתייחס להשוואות לעיר הגדולה, השכנה. "חייבים להבין שאסור להשוות אף עיר בארץ, גם לא את גבעתיים, לתל אביב עתירת התקציבים, שמקדימה את המדינה ב-30 שנה לפחות והיא עיר בינלאומית לכל דבר. אנחנו לא באותו המקום. יחד עם זאת, גבעתיים עומדת היום על הרגליים ויש לה תוכניות לעתיד, שבעבר הלא רחוק אפשר היה רק לדמיין".
בשיתוף עיריית גבעתיים
פורסם לראשונה: 11:52, 13.04.22