יומיים אחרי פרסום המדגמים ובתום ספירת 100 אחוזים מתוצאות האמת, כבר ניתן להשוות בין מדגמי הטלוויזיה לנתונים הרשמיים של בחירות 2022.
מדגמי הערוצים מול תוצאות האמת - בחירות 2022
לפי תוצאות האמת המפלגה הגדולה ביותר היא הליכוד - נתון שאותו ניתן היה לחזות בקלות רבה בשל הסקרים שקדמו למערכת הבחירות. עם זאת, אף אחד מהמדגמים ששודרו בערב הבחירות לא קלע למספר המנדטים שהגיע ל-32. הפרופסור קמיל פוקס במדגם של רשת נתן למפלגה 31 מנדטים, בעוד שמנו גבע בקשת ודודי חסיד בכאן חזו כי המפלגה תקבל 30.
בנתוני המפלגה השנייה בגודלה, יש עתיד, פגעו בדיוק שני מדגמים - פוקס וחדשות רשת ומנו גבע וחדשות קשת שחזו 24 מנדטים למפלגתו של יאיר לפיד, בדיוק כמו תוצאות האמת. דודי חסיד וכאן חזו שהמפלגה תקבל 2 מנדטים פחות מכך.
מדגמי חדשות קשת ורשת פגעו בול גם בנתון של מפלגת הציונות הדתית, שסיימה עם 14 מנדטים, כשדודי חסיד וכאן חזו מנדט אחד יותר למפלגה. בינגו שלישי לחדשות רשת וקמיל פוקס הגיע עם נתוני המחנה הממלכתי, שקיבל בהתאם לתחזית בערוץ 12 מנדטים. במדגם של גבע העריכו כי המחנה הממלכתי יקבל 11 מנדטים ואילו חסיד העמיד את התחזית שלו על 13 מנדטים.
בנתוני מפלגת ש"ס טעו כל המדגמים - בעוד שבתוצאות האמת מקבלת המפלגה של אריה דרעי 11 מנדטים, כל הערוצים חזו לה מנדט אחד פחות. זאת, בניגוד לתוצאה של מפלגת יהדות התורה שהשיגה שבעה מנדטים, בהתאם לתחזיות שהוצגו במדגמים בכל הערוצים.
מפלגת ישראל ביתנו, שקיבלה ממש ברגע האחרון את המנדט השישי שלה בתוצאות האמת, לא קיבלה את אותו הנתון באף מדגם. דודי חסיד בכאן קבע כי היא תקבל חמישה מנדטים כשבמקביל מנו גבע בקשת וקמיל פוקס ברשת חזו לה ארבעה בלבד.
גם בנתונים של מפלגת העבודה נרשמה טעות בשלושת המדגמים. דודי חסיד בכאן וקמיל פוקס ברשת חזו למפלגה חמישה מנדטים בעוד גבע בקשת חזה לה שישה מנדטים - כשבתוצאות האמת קיבלה המפלגה ארבעה מנדטים בלבד.
באשר למפלגות הערביות חד"ש-תע"ל ורע"מ, צדקו כל המדגמים כשניבאו למפלגתו של מנסור עבאס חמישה מנדטים, אולם בנתון של חד"ש-תע"ל טעו כולם כשחזו למפלגה ארבעה מנדטים, שקיבלה שהגיעה לאחר ספירת 99 אחוז מהקולות חמישה מנדטים.
הטעות הגדולה ביותר של כל המדגמים הייתה שהם לא חזו את הנתון הדרמטי בבחירות - מפלגת מרצ שלראשונה מאז שנוסדה לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה, בעוד כל המדגמים העבירו אותה. חסיד בכאן העביר את הפלגה עם 4 מנדטים, כמו גם קמיל פוקס ברשת ואילו מנו גבע היה נדבן וניבא חמישה מנדטים למפלגתה של זהבה גלאון.
נתון מעניין נוסף העולה מהמדגמים לא קשור ליכולת החיזוי שלהם - אלא לנתוני הצפייה בערוצים, שם נרשמה ירידה בשיעור הרייטינג כאשר מחברים את נתוני הצפייה של כולם יחד. בבחירות אפריל 2019 צפו בדקת המדגם בשלושת הערוצים 53.8% רייטינג; בספטמבר באותה השנה 50.6%; בסבב ג' במרץ 2020 היו 50.3% צפייה ובמרץ כעבור שנה 53%. בבחירות האחרונות צפו יחד בדקת שלושת המדגמים 47.4% - ירידה של 3%.