לפני שהפך לפריט חובה עבור כל דמות ציבורית, היה הדוקומנטרי חלון לסיפורים מסעירים או תגליות חדשות על דמויות. כמו בכל ז'אנר אחר, גם התחום הזה רווי ב"פשע אמיתי", כשבכל יום מתווספים עוד סרטים על היעלמויות, רציחות וגוויות. לא תמצאו כאלו ברשימה הזו, שמאגדת כמה מהסיפורים המעניינים יותר של העולם הדוקומנטרי ברשתות הסטרימינג השונות בעת האחרונה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד המלצות צפייה:
הסרטים והסדרות שנכללו ברשימה שלפניכם נבחרו כי הצליחו לעשות משהו קצת אחר, בין אם באמצעות פואטיקה ויזואלית ("הספינה האחרונה") או נושא שנראה על פניו משמים, כמו כפר פנסיונרים, שהתגלה בו טוויסט ("הבועה"). במיטבו, הקולנוע הדוקומנטרי הוא לא רק תמונת מראה, אלא אצבע שלוחצת על כל מנגנוני החשיבה שלנו ומאתגרת אותנו. כזה הוא למשל "אדריאן", שמניח בצד את הצמא שלנו לפרטים מזירת רצח לטובת דיון משמעותי בנושא אבל ואובדן של אם בגיל צעיר מדי. כזה הוא גם "הנבחרות", שמבקש מאתנו לחשוב על כוח בישראל - למי יש אותו, ובפני מי הוא חסום. כך למשל הסרט "הספינה האחרונה", שבו מתעמתת קהילה שחורה באלבמה עם מציאתה של ספינת העבדים שעליה הגיעו אבותיהם, עורר בי מחשבות רבות. כמו העבדות, גם השואה הייתה אסון אנושי בקנה מידה חריג. האם מנגוני "השילומים" של גרמניה וישראל לאחר השואה יכולים להיות מודל לפיצויים בקרב צאצאי עבדים בארצות הברית? הסרט לא עונה על השאלה הזו, אבל מעורר אינסוף שאלות דומות.
1 צפייה בגלריה
אדריאן שלי
אדריאן שלי
מתוך ''אדריאן''. דיון משמעותי במקום פרטים מזירת הרצח
(צילום: באדיבות yes דוקו)
בעולם שבו נראה שבכל יום צץ עוד סרט דוקומנטרי שמבקש לחשוף את "האמת" מאחורי סנסציה כלשהי, סיפור חדשותי שיישכח, הסרטים והסדרות האלו מצליחים, ברגעים הטובים ביותר שלהם, להיות על-זמניים.

אדריאן

מהרגע שבו החליטה לעזוב את הקולג' ולהפוך לשחקנית, אדריאן שלי (במקור לוין) הייתה הצלחה. עם חיוך קורן והומור ייחודי הפכה שלי לנערת הפוסטר של הקולנוע העצמאי האמריקאי של שנות התשעים המוקדמות. בהמשך הפכה לכותבת ובמאית מצליחה עם הסרט "מלצרית", שהפך גם ללהיט בברודוויי לאחר מותה. בשנת 2006, בעודה אם לילדה קטנה ובשיא הקריירה שלה, נמצאה מתה במפתיע במשרד שלה. הסרט בהפקת HBO לא מתמקד בפתרון תעלומת מותה, אלא בוחן את החיים לאחר האובדן. הבמאי אנדי אוסטרוי הוא בעלה של שלי, והרגעים שבהם הוא משוחח עם בתם על האם שלעולם לא תכיר הם קולנוע דוקומנטרי במיטבו. מומלץ לצפות ב"מלצרית" הנפלא מיד אחרי, כדי להתמודד טוב יותר עם העצב על הטרגדיה.
זמין לצפייה ב-HOT 8 ויס דוקו

ג'וליה

ג'וליה צ'יילד הייתה כותבת מצליחה של ספרי בישול בתחילת שנות החמישים שלה כשהפכה לכוכבת טלוויזיה לא שגרתית. בשנת 1963 היא החלה בהגשת "השפית הצרפתייה" בטלוויזיה הציבורית האמריקאית (PBS), שהפכה לתופעה. "השפית הצרפתייה" הצילה את האמריקאים מאוכל משומר, ולימדה אותם לבשל גורמה צרפתי ברמה הגבוהה ביותר במטבחים ביתיים ממוצעים. עם הרבה תיאטרליות והומור וללא פחד מטעויות, צ'יילד הפכה לאחת השפיות הבולטות במקצוע גברי. הסרט מתענג על האסתטיקה של המטבח הצרפתי, על תבשיליו המבעבעים וסירים יפהפיים, אז תכינו נשנוש לפני שתלחצו על הפליי.
זמין לצפייה ב-HOT 8

החלום האמריקאי של ג'ורג' קרלין

מחווה מקיפה של ג'אד אפאטו ומייקל בונפיליו לג'ורג' קרלין, הקומיקאי האמריקאי החתרני. בסרט בן שני החלקים בהפקת HBO אנחנו חוזרים אל ילדותו כילד לאב שתיין ולאם שתלטנית, שלמד להצחיק בגיל צעיר. כקומיקאים בעצמם, יוצרי הסרט צוללים אל השימוש שלו בקומדיה כדי להביע השקפת עולם ניהיליסטית ואפלה, בספיישלים כמו "אני אוהב את זה כשהרבה אנשים מתים". אפאטו ובונפיליו מצליחים להתחמק מקלישאות ולשרטט דיוקן רגיש וחומל, גם אם ארוך שלא לצורך.
זמין לצפייה ב-yes דוקו

הג'ייניות

"בהיריון? תתקשרי לג'יין". זו הייתה המודעה שנתלתה ברחובות שיקאגו בשנות ה-60. משנת 1968 עד 1973 פעלו ה"ג'ייניות" כקולקטיב מחתרתי, שמסייע לנשים לעבור הפלות בטוחות ובלתי חוקיות. קשה לחשוב על סרט רלוונטי יותר בתקופה זו, לאחר שבחודש יוני בוטלה פסיקת "רו נגד ווייד" בבית המשפט העליון שקבעה כי הזכות להפלות מעוגנת בחוקה. בנוסף לסרט התיעודי בהפקת HBO יצא בקרוב סרט עלילתי בנושא, בכיכובה של סיגורני וויבר.
זמין לצפייה ב-HOT, yes וסלקום TV.

הנבחרות

תקרת הזכוכית של כנסת ישראל אומנם התנפצה, אבל ממשיכה לפצוע ברסיסיה את כל מי שמעוניינת לפתוח בקריירה פוליטית. חברות כנסת בעבר ובהווה משוחחות בכנות על האתגרים העצומים בדוקו ראשון מסוגו. גם עכשיו, כשיש מספר שיא של נשים בכנסת, אנחנו רחוקים שנות אור מייצוג שווה. בקטעי ארכיון מרתקים ובראיונות עם איילת שקד, לימור לבנת, מירי רגב ועוד חושף "הנבחרות" באופן יסודי את המאמץ האקטיבי להדרת נשים מעמדות כוח לאורך עשורים.

משפט הבנקאים

בסרט המדובר מאוגוסט האחרון מתעד הבמאי אליאב לילטי רדיפת אזרחים שמחו נגד מערכת הבנקאות בארץ. עו"ד ברק כהן, מוביל קמפיין "באים לבנקאים", יחד עם שותפיו להפגנות ולפעילויות, החליטו לגרום לראשי מערכת הבנקאות לשאת באחריות לשחיתויות באמצעות עימותים אישיים ושנויים במחלוקת. לילטי מצליח להפוך נושאים "יבשים" כמו היעדר שקיפות בלשכת עורכי הדין למרתקים, ומוכיח איך יכולים אזרחים להצליח לשנות את השיח הציבורי.

מהגר אקלים

"זה אמצע היום, והשמיים קודרים בכתום [...]. זה גרוע", מספרת קייטי רוהנר, מהגרת אקלים, על רקע שריפות ענק בביתה בצ'יקו, קליפורניה. רוהנר ובעלה נאלצו לעזוב את ביתם בשנת 2018, לאחר ששריפת ענק השמידה את העיר. רוהנר היא אחת המרואיינות בסדרת הרשת החדשה של אלון יששכר, שבה הוא מסביר בצורה נגישה ועניינית את השלכות משבר האקלים. יששכר אינו איש מדון אלא אב מודאג, שמסתמך על מחקרים מדעיים, על נתונים ועל מומחים כדי להסביר מה מתרחש ומה ניתן לעשות.

האתר VICE מציג: הבועה (Golf, booze & guns: inside boomer paradise | The Bubble)

"אנחנו יודעים שאנחנו חיים בבועה, אבל זו בועה נחמדה!" - כך מספרים התושבים ב"כפרים" (The Villages), קהילת הפנסיונרים הגדולה מסוגה בפלורידה, ארצות הברית. לכאורה, כולם מרוויחים: חנויות הנשק שמקבלות קליינטים חדשים, פנסיונרים שסוף-סוף חיים את החלום. אבל מה עם הקהילה המקומית, שהולכת ומצטמצמת נוכח ההצלחה של כפר הנופש החדש?

ממריאים! לעזוב את כדור הארץ לעולמות שמעבר (A new era of space travel)

החלל, הגבול האחרון, או שמא? עשירי העולם, ובהם המיליארדרים ג'ף בזוס, מייסד אמזון, ואילון מאסק, לוקחים טיסות מסחריות לחלל. כמה זמן ייקח עד שתחום תיירות החלל יסחוף אותנו בהרפתקאות לכוכבים שלא נראו מעולם? והאם טיסות המיליונרים מעידות על התקדמות, או סתם בזבוז כסף ראוותני? הסרט הדוקומנטרי של הרשת הגרמנית DW מצליח לענות על השאלות ולדמיין את העתיד, שבו אולי יהיו לנו טיולים אל האינסוף.

הכוח הסודי של החינוך הביתי

כשאנחנו מדמיינים חינוך ביתי, אנחנו בדרך כלל חושבים על היפים שמתנגדים למערכת, אבל במהלך הקורונה הצטרפו משפחות רבות אל החינוך הביתי דווקא בגלל חובת המסכות בבית הספר. כשבתי הספר הציבוריים נפתחו מחדש לאחר הקורונה, רבים מהילדים לא חזרו אליהם. מקבוצת שוליים הופך החינוך הביתי לתנועה של קבוצות אמריקאיות שמרגישות שאין להן קול בחברה. הקולות שמעצבים את השיח בנושא מתראיינים לסרט, שחושף את הפערים העצומים בתפיסות ובאמונות בחברה האמריקאית.

סו פרקינס: חוקי לחלוטין

בגיל 52, הקומיקאית הבריטית לוקחת את כל הסיכונים האפשריים במסע בן שלושה פרקים באמריקה הלטינית. יורים עליה כדור לבטן במקסיקו, זורקים אותה ממטוס בריו דה ז'ניירו, אבל היא לא עוצרת. היא נכנסת לשכונות הכי מסוכנות בברזיל, לוקחת כדור מסתורי שאמור לעזור לה לשתות בלי הפסקה ועושה את הבלתי אפשרי: בוגדת במורשת הבריטית ועוקפת בתור. המסע שלה מצחיק, מלחיץ וללא שמץ גזענות.
זמין לצפייה בנטפליקס

שאניה טוויין - לא סתם אחת

מה קורה לזמרת שמאבדת את הקול? הקול של שאניה טוויין נשמע חלש וקטוע, שונה מהרגיל, כשהיא מספרת את סיפורה בביתה בשווייץ. קולה נפגע בעקבות מחלת ליים, שבה נדבקה בשנת 2003. עכשיו, אחרי ניתוח וטיפולים, טוויין חוזרת ליצור מוזיקה ומספרת את קורותיה המפותלים. כילדה בבית אלים ועני, חלמה להיות מוזיקאית קאנטרי כמו דולי פרטון. בגיל 22, בתחילת דרכה, אימה ואביה החורג מתו במפתיע בתאונת דרכים, וחלומה לעבור לנאשוויל נאלץ לחכות עת היא פרנסה את שלושת אחיה הקטנים. הסרט רצוף בתובנות, אך מטשטש את החלקים הפחות נעימים: למשל הבגידה של בעלה ושותפה המוזיקלי עם חברתה הטובה ביותר, שהובילה לגירושים.
זמין לצפייה בנטפליקס

מציאות (Found)

שלוש נערות שננטשו על ידי הוריהן בסין ואומצו בארצות הברית חוזרות אל המקום שבו נולדו, בניסיון לאתר את המשפחה שמסרה אותן. המסע שלהן אל בית היתומים שבו אומצו ואל הרחובות שבהם ננטשו מעמת אותן עם זהותן כאמריקאיות-סיניות ועם שאלות על מהות המשפחה. הבמאית אמנדה ליפיץ, דודתה של אחת הילדות, בוחנת את ההשלכות של "מדיניות הילד האחד" של סין ללא שיפוט או ביקורת, ועם המון אמפתיה.
זמין לצפייה בנטפליקס

בוב רוס: תאונות משמחות, בגידה ותאוות בצע

"כל יום הוא יום טוב כשאתה מצייר", היה אומר בוב רוס, האמן המתולתל שלימד את ההמונים לצייר נופים פסטורליים בקלות. תוכניתו של המורה לאמנות, "חדוות הציור", שלטה בטלוויזיות ברחבי העולם לאורך שנות ה-80 המאוחרות, בזכות הקול המרגיע והבוטח שלו והקלילות שבה הפך קאנוואסים ריקים לעולמות קסומים. הוא גם זכה לעדנה כאייקון של מילניאלז כשהתוכניות שלו עלו ליוטיוב במהלך תקופת הקורונה. הסרט חושף לראשונה כיצד המורשת של רוס "נחטפה" לכאורה על ידי מתחריו, בטוויסט מפתיע.
זמין לצפייה בנטפליקס

הספינה האחרונה

ספינת העבדים הראשונה שנמצאה אי פעם בארצות הברית מתגלה באלבמה, והקהילה "אפריקטאון" סוערת. הם תמיד ידעו שהיא שם, כאגדה מאיימת. כשנמצאים שרידי ספינת ה"קלוטילדה", שעליה הגיעו עבדים מאפריקה כרכוש, היא מעוררת דיון בשאלת הזיכרון. רבים מהתושבים העדיפו שלא לזכור את העבר המכאיב, שבו הופרדו ממשפחותיהם והפכו לרכוש של עשירי הדרום. הסרט מספר בעדינות וברגישות את סיפורה של הקהילה, שסובלת מפסולת ממפעלים ומתעשיות מזהמות, ועל בקשתה לצדק ולהכרה. הסרט מצולם באופן יפהפה, שמתכתב עם קליפים של ביונסה ועם מורשת שחורה-אמריקאית מודרנית.
זמין לצפייה בנטפליקס

סידני

השחקן והאקטיביסט סידני פואטייה סירב להפנים את הדיכוי שלו באמריקה הגזענית, ויצר דימוי חדש בהוליווד ובעולם כולו: גבר שחור חכם, גאה ומצליח. למרות הגלישה לעולמות הקיטש, בחסות מפיקת הסרט, אופרה ווינפרי, את הסרט מלווה פליאה ממשית מהאופן שבו יצר סידני פואטייה מהפכה תרבותית של ממש באחת התקופות הקשות עבור השחורים בארה"ב.
זמין לצפייה באפל TV