כמו הסרט "ברבי", גם "בטי המכוערת" מנסה לעשות את הכמעט-בלתי-אפשרי: לקחת קונספט ותיק, מצליח ונוסטלגי ולהתאים אותו לעולם חדש, שמביט בעין עקומה על נורמות חברתיות מהעבר. אלא של"בטי המכוערת", שסדרת ההמשך שלה עלתה בשבוע שעבר באמזון פריים, יש יתרון מובהק: במובן מסוים היא הקדימה את זמנה כבר כשעלתה לאוויר לראשונה, ועכשיו היא נדרשת למודיפיקציות קלות כדי להתאים את עצמה לעולם החדש. 25 שנה עברו מאז שעלתה לאוויר סדרת המקור, ומאז היא זכתה לעשרות עיבודים ותרגומים, כולל אחד מפורסם ב-ABC האמריקאית בכיכובה של אמריקה פררה (ואחד פה, על קליפת הבננה שלנו, בכיכובה של ריקי בליך, בו גוירה בטי כדין והפכה ל"אסתי המכוערת").
"בטי המכוערת: הסיפור נמשך" - טריילר
(באדיבות: אמזון פריים)
סדרת המקור אומנם התבססה על המהפך הקדוש שכולנו אוהבים לחזות בו: גבר או אישה בלתי-מצודדים ויזואלית עוברים דרך קאר-ווש אנושי שכולל מעצבי שיער, סטייליסטים ולרוב גם הסרת משקפיים, והופכים ליצורים ענוגים ואטרקטיביים, המקובלים על משפחת האדם. אבל בניגוד לברבי, שבגלגול החדש שלה נאלצה בעיקר להוכיח שהיא לא רק פרצוף יפה וירכיים צרות להדהים, בטי הייתה כבר בסדרת המקור בחורה עם ראש על הכתפיים. היא הייתה שאפתנית, חכמה ובעלת מודעות עצמית והיא הצילה את חברת "אקומודה" מהתהום שאליה הובילו אותה האנשים שעמדו בראשה.
בטי הייתה הכוכבת הבלתי-מעורערת של הסדרה ההיא, על אפן וחמתן של כל הדמויות המרושעות (והמצחיקות במידה) שאכלסו אותה. המהפך הוויזואלי היה רק סוג של בונוס, הפינוק הקטן שלא בהכרח גרם לנו לאהוב אותה יותר, רק סתם את הפיות של כל מי שהתנכל לה. נכון, היא הייתה - ועודנה - טלנובלה דוברת ספרדית עם הומור מפוקפק ורומנטיקה מופרזת, אבל היה בה גם מוטיב חדשני, אפילו במונחים עכשוויים. בטי הגיעה עם העצמה נשית בילט-אין, היא לא נזקקה לאישור של הסובבים אותה כדי לעשות את הדבר הנכון.
2 צפייה בגלריה
מתוך: "בטי המכוערת: הסיפור נמשך"
מתוך: "בטי המכוערת: הסיפור נמשך"
בטי הגיעה עם העצמה נשית בילט-אין. מתוך "בטי המכוערת: הסיפור נמשך"
(צילום: באדיבות אמזון פריים)
ב"בטי המכוערת: הסיפור נמשך", הכפפה שהרימה אמזון פריים בניסיון אמיץ לשחזר את הקסם הישן, אנחנו פוגשים את כל הדמויות המקוריות, מגולמות על ידי השחקנים המקוריים, 25 שנה אחרי ההפי אנד הקודם (תוך התעלמות מוחלטת מסדרת הבת הכושלת, "אקומודה"). בסוף האגדה הקודמת בטי (אנה מריה אורוסקו) נישאת לארמנדו (חורחה אנריקה אביו), הנסיך שלה, ומוציאה את "אקומודה" מהבוץ הפיננסי. בזמן שעבר היא הספיקה להקים איתו משפחה, להביא לעולם את מולינה (מילה חואניטה, שחקנית חדשה בקאסט), מעצבת אופנה בפוטנציה (ובלוגרית, איך לא) שחוזרת מכמה שנים בניו-יורק כדי להשתלב בעסק המשפחתי.
ארמנדו ובטי לא חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה - בטי, כפי שתוכלו להיווכח בשלל פלאשבקים פשטניים להפליא, תפסה אותו לא מתנגד לנשיקה שהדביקה לו מרסלה, אהובתו הקודמת, ולמרות הגמישות הספרדית המפורסמת בכל מה שקשור בגילויי חיבה מחוץ למערכת היחסים, היא החליטה לעזוב אותו לאנחות. בדרך היא גם פרשה מניהול החברה לאחר שהבינה שהשקיעה יותר מדי זמן בעבודה ופחות מדי ביחסים שלה עם בתה המתבגרת. ארמנדו לא מוותר על בטי וממשיך להילחם על אשת חייו, בתקווה להחזיר אותה אליו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "בטי המכוערת: הסיפור נמשך"
מתוך "בטי המכוערת: הסיפור נמשך"
הלימה למגמה הנוכחית בכל מה שקשור להעצמה נשית וגיוון? צ'ק. מתוך "בטי המכוערת: הסיפור נמשך"
(צילום: באדיבות אמזון פריים)
בנקודת הזמן שאליה אנחנו מצטרפים אבא של ארמנדו נאסף אל אבותיו, ואת נשיאות החברה הוא מצווה לבטי, כדי שתעשה שוב את המג'יק ההוא ותוציא אותה שוב מהמשבר. לא צריך להתנבא במאהל כדי לנחש שבטי תיקח על עצמה את ניהול החברה, למרות התנגדותה הראשונית, ותחזור להוביל את "אקומודה", כי היא האדם היחיד שמסוגל לעשות את זה. התפנית המפתיעה - שאותה אפשר לנחש מהפוסטרים של העונה הזאת - היא העובדה שבטי גם חוזרת למראה הישן וה"מכוער" שלה, מסיבה שמתבררת במהלך הפרק השני ומוכרת לכל מתמודד ריאליטי מתחיל: היא רוצה למצוא שוב את ה'אני האמיתי' שלה. בטי לא מייחלת להיראות טוב כדי להתאים את עצמה לסביבה שלה, עכשיו היא מחפשת אותנטיות ומורדת בסטנדרט המקובל של יופי. הלימה למגמה הנוכחית בכל מה שקשור להעצמה נשית וגיוון? צ'ק.
לא ברור איך המהפך ברוורס הזה ישפיע על הסדרה, אבל הכוונה של היוצרים ברורה. כמו שזה נראה, העלילה של "בטי המכוערת – סיפור ההמשך" עומדת לשחזר את הגלגול הראשון שלה - בטי שוב מכוערת, היא האדם היחיד שיכול להציל את החברה (בין היתר מהפוילשטיקים של ארמנדו) והיא מתעתדת לעשות את זה, תחת ההצלפות של הוגו (ג'וליאן ארנגו), מעצב האופנה הראשי ומרסלה (נטליה רמירז), והתשוקה האינסופית בינה ובין ארמנדו שוב תצטרך לפלס לעצמה אפיק לזרום דרכו. היא תצטרך גם לנסות למצוא דרך להתחבר לבת שלה, במה שנראה כמו קו העלילה החלש של העונה. ב"סיפור ההמשך" הצליחו היוצרים החדשים (היוצר המקורי, פרננדו גייטן, מת ב-2019) לא ליפול במלכודת הנוסטלגיה, כלומר לשמור על האופי המקורי של הסדרה (זה מרגיש ממש כמו לצפות בסדרה ההיא), אבל להתאים את עצמם גם לרוח הזמן הנוכחית. אפשר להמר מבלי להסתכן שהווייב הזה יימשך לאורך כל 20 פרקי העונה הצפויים, הצופה ברבי מוזמנת ללמוד מבטי דבר או שניים על העצמה נשית.