אמש (ד') נודע ששלוש הופעותיה של הזמרת טיילור סוויפט שאמורות היו להתקיים בווינה - אתמול ובסוף השבוע הקרוב - בוטלו לאחר מעצרם של שני צעירים החשודים שנשבעו אמונים לדאעש ותכננו לבצע פיגוע באחת ההופעות, כשלפי התקשורת האוסטרית, מקורות במשטרה טוענים שמצוד עודנו מתנהל אחרי שלושה חשודים נוספים. נימוקים ביטחוניים, מוצדקים ככל שיהיו, לא לגמרי סיפקו נחמה לאלפי המעריצות והמעריצים הישראלים שטסו לצפות ב-Eras Tour, סיבוב ההופעות האימתני שבו סוויפט משייטת בין התחנות השונות בקריירה שלה.
אולפן - 08.08.24 - נועה סופר ומיכאל יוספיאן
(צילום: ירון ברנר)
סוויפטים רבים הצליחו להגיע ליעד לאחר קשיים רציניים, שכן החשש מההסלמה הביטחונית בישראל הוביל לביטולים מצד חברות תעופה זרות, דוגמת ריינאייר ו-Austrian Airlines שביטלו טיסות ברגע האחרון, ואילצו את המעריצים למצוא חלופות - במחירים גבוהים במיוחד. המעריצים המאוכזבים, נועה סופר ומיכל יוסיפיאן, סיפרו ל-ynet על התחושות הקשות.
נועה, כמה חלמת להגיע לרגע הזה? "המון, המון. המון. עשר שנים כבר אני מעריצה אותה. אני לא יודעת איך להסביר לך את החרדה ואת ההתקף לב שקיבלתי במטוס אתמול. הייתי אמורה ללכת לשתי הופעות, מחר ובשבת. שתבינו כמה אני מעריצה אותה. השקעתי על כל הדבר הזה בערך 10,000 שקל! כתבתי לאמא שלי על הבוקר, אני צריכה טיפול פסיכולוגי אחרי הדבר הזה. זה מה שאני צריכה".
5 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט הופעה ב צרפת ב יוני
טיילור סוויפט הופעה ב צרפת ב יוני
טיילור סוויפט מתוך הופעה בצרפת
(צילום: JULIEN DE ROSA / AFP)
מיכאל: "קניתי את הכרטיס לפני שנה! לשורה ראשונה עם כניסה מוקדמת. זאת פשוט הזיה. לא רק ההופעה, כל המסביב. שנה שלמה אתה מתכנן עם חברים, קובעים הכול. רק אמרנו שהכול יהיה בסדר עם הטיסה, עם איראן, עם המצב בארץ... ואז אתה מגיע לפה, והאיראנים מגיעים אליך בדרך אחרת, או דאעש. זה היה ממש כאילו זה מגיע מכל המקומות".
מתוכננת פעולת תגמול נגד דאעש מצד מעריצי טיילור סוויפט? מיכאל: "הדבר הראשון שאמרתי אחרי שהכול קרה, זה שלפחות כולם בריאים ושלמים. כי בסוף ההופעה זה כיף, מצחיק והכול - אבל זה איום בפיגוע, זה רציני. לפני כמה שנים הייתה הופעה של אריאנה גרנדה במנצ'סטר, והיה שם פיגוע ענק, ואנשים מתו".
5 צפייה בגלריה
אוסטריה הודעה על ביטול ה מופעים הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אוסטריה הודעה על ביטול ה מופעים הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
הודעה על ביטול הופעות של טיילור סוויפט מחשש לפיגוע של דאעש
(צילום: Barracudamusic.at via Facebook/via REUTERS)
מיה יערי (25) טסה לווינה ביום שני בערב יחד עם אימה איריס. אחרי שהטיסה שלהן עם Austrian Airlines בוטלה, הן נאלצו לקנות כרטיסי טיסה נוספים של אל-על לאתונה, ומשם טיסת המשך לווינה. "אחרי שהודיעו על הביטול, והבנו שזה בגלל אירוע ביטחוני, החלטנו מיד לחזור הביתה", היא משתפת. "קנינו את הכרטיסים ביולי 2023, חיכינו לזה ממש. התחושה מבאסת, בכיתי. 15 שנה אני מעריצה שלה וזו הייתה אמורה להיות ההופעה הראשונה שאראה. ברור שלאור ההתראות הביטחוניות עדיף שההופעה לא תתקיים".
עוד היא מוסיפה כי "הרגשנו בטוחות באוסטריה עד הדיווחים לחשד לפיגוע, עוד לפני שהוחלט לבטל. כבר באותו הרגע התחלנו לחשוש ולשמור יותר על עירנות ברחוב. למרות שכרטיסי הטיסה עם הביטולים והטיסות שמצאנו מהיום למחר עם קונקשן יצאו כבר אלף יורו לכל אחת - החלטנו ישר לחזור לישראל".
5 צפייה בגלריה
מיה ואיריס יערי
מיה ואיריס יערי
מיה ואיריס יערי
סוויפטי נוסף שהגיע לבירה האוסטרית בשלישי כדי לצפות בהופעה שאמורה הייתה להתקיים היום, יחד עם ארבעה חברים, הוא מיך קובלסקי. "קנינו את הכרטיסים להופעה ביוני 2023, ופעם ראשונה שהיינו אמורים להצליח להגיע להופעה שלה. נרשמנו למכירה מוקדמת של הכרטיסים, נכנסנו להגרלות בחצי ממדינות אירופה והוגרלנו בווינה - זה מה שרצה הגורל. אתמול כשההופעה בוטלה היינו בשוק, חשבנו שזאת רק שמועה בהתחלה. קצת בכינו ופרקנו רגשות. אחרי שמחכים למשהו 14 חודשים - ובעצם אחרי כל מה שעברנו מאז שקנינו: המלחמה שפרצה בארץ, המתיחות הביטחונית כל התקופה הזו, הלחץ מביטול הטיסה לפה - ההופעה הזו הייתה כמו נקודת אור עבורנו. זו הייתה רכבת הרים של רגשות", סיפר.
5 צפייה בגלריה
מיכ קובלסקי
מיכ קובלסקי
מיכ קובלסקי
"ברור שיש גם תחושה של פחד, הבנו שאם ההופעה לא הייתה מתבטלת - היינו יכולים למות. סוויפטיות מהעולם שאינן ישראליות חוות את זה אחרת. הן כותבות על החלום ושברו, אבל עבורנו כישראלים שהגיעו להופעה, זו יותר תחושת תסכול שהטרור מלווה אותנו גם לפה. אין אסקפיזם, לא הצלחנו לברוח מהמצב שאנחנו חיים בו גם בארץ. עוד הבדל בין הישראליות לאלה שלא זה גם הפרופורציות, בסוף כמה שאנחנו מבואסות מזה - קורים בחיים שלנו דברים גדולים וחשובים יותר, ואנחנו חושבים גם על אנשים שאין להם את הפריבילגיה להתבאס מהופעה אחת שבוטלה, כמו למשל רוני אשל ז"ל, תצפיתנית סוויפטית שנרצחה ב-7 באוקטובר והייתה איתנו בלב".
הדברים נראים קצת אחרת מהצד של נורית טויטו (28), המתגוררת בווינה במסגרת שליחות מטעם המדינה, שתכננה להגיע להופעה מחר (ו'). "יותר משאני מאוכזבת, אני לחוצה מהעובדה שהטרור הגיע גם לפה", מספרת טויטו, שמעידה על עצמה כמעריצה של סוויפט עוד מכיתה ח'. "חשוב לזכור לשמור על פרופורציה. עם כמה שאני יודעת שבעקבות ביטולי טיסות הישראלים שהגיעו לפה עשו מאמצים כבירים להצליח להגיע – צריך לזכור שנמנע אירוע נורא. אני רוצה לקוות שאולי עכשיו באירופה יתייחסו יותר ברצינות לאיומים של ארגוני טרור".
5 צפייה בגלריה
נורית טוויטו
נורית טוויטו
"יותר משאני מאוכזבת, אני לחוצה מהעובדה שהטרור הגיע גם לפה". נורית טויטו
בין המגיבים לביטול ההופעות, יש כאלו שהצליחו להתייחס לסיטואציה בהומור, כמו השחקן והקומיקאי אוראל צברי. האחרון העלה תמונה של אשתו בווינה וכתב: "בווינה עם אשתי שבוכה כבר שעה כי בוטלו ההופעות. בגדול, סיכוי סביר שדאעש חרץ את גורלו סופית הערב וכל הסוויפטיות יגמרו אותם".
@oreltsabari אוף… אני לא יודע כל כך מה לעשות בסיטואציה…. גמרה אותי הטיילור הזו…😱 #taylorswift #taylorswiftwien ♬ son original - oreltsabari
ה-Eras Tour של סוויפט הוא לא סתם סיבוב הופעות, אלא תופעה תרבותית, כלכלית וחברתית שוברת גבולות. ככזו, גם הביקוש שובר גבולות. ראשית, מדובר בטור הרווחי ביותר בהיסטוריה של עולם המוזיקה. ה"סוויפטמאניה", הטרפת סביב הזמרת ברחבי העולם, הובילה להכתרתו של הטור כ"המופע הטוב ביותר על כדור הארץ". בסינגפור, יותר מ-22 מיליון איש חיכו בתור הווירטואלי לרכישת הכרטיסים. ההשפעה של הטור חרגה מזו התרבותית בלבד, והיא משפיעה על הכלכלה של כל מדינה שבה סוויפט ביקרה. לדוגמה, סינגפור רכשה מסוויפט שש הופעות, וכן את הזכות ל"בלעדיות" על הטור, כדי למשוך את כל המעריצים ברחבי אסיה למדינה. לפי כלכלנים, ההופעה הוסיפה בין 300 ל-400 מיליון דולר לתמ"ג של המדינה.