עכשיו זה רשמי: עם 631 נקודות, אוקראינה קטפה את המקום הראשון באירוויזיון ה-66 שנערכה בטורינו שבאיטליה עם השיר Stefania בביצוע להקת הפולק-ראפ קאלוש אורקסטרה. בעת הזכייה אמרו חברי ההרכב: "תחי אוקראינה!". זו הפעם השלישית שאוקראינה זוכה, מאז שהחלה להשתתף באירוויזיון בשנת 2003. המדינה זכתה בשנים 2004 ו-2016, ובעקבות הניצחונות אירחה את התחרות המוזיקלית פעמיים בקייב.
13 צפייה בגלריה
קאלוש אורקסטרה
קאלוש אורקסטרה
אוקראינה היא הזוכה הגדולה. קאלוש אורקסטרה
(צילום: AFP)
במסיבת עיתונאים שנערכה אחרי הזכייה, אמרו חברי הלהקה: "אנו רוצים קודם כל להודות לכולם, לכל האוקראנים והאנשים ברחבי העולם שהצביעו לנו ועזרו לנו להביא את הניצחון. זה מרגש מאוד. זה חשוב לנו מאוד, במיוחד השנה. תחי אוקראינה". כשנשאלו על הסבירות שהתחרות תתקיים במדינתם על אף ההרס שנוצר בשל הלחימה מצד רוסיה, ענו כי הם "ישמחו לארח בשנה הבאה את אירופה באוקראינה החדשה, המשודרגת והשמחה".
"האומץ שלנו מרשים את העולם, המוזיקה שלנו כובשת את אירופה!", אמר נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, זמן קצר לאחר הזכייה לסוכנות הידיעות AFP. "בשנה הבאה אוקראינה תארח את האירוויזיון! בפעם השלישית בתולדותיה, ואני מאמין שלא האחרונה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו לארח יום אחד את משתתפי ואורחי האירוויזיון במריופול האוקראינית. חופשייה, שקטה, בנויה מחדש! תודה על הזכייה של קאלוש אורכסטרה ולכל מי שהצביע עבורנו! אני בטוח שאקורד הניצחון שלנו בקרב מול האויב לא רחוק. תהילה לאוקראינה!".
על אף ההימורים הגבוהים לזכייה, אוקראינה קיבלה דוז פואה מחמש מדינות בלבד: פולין, מולדובה, לטביה, רומניה וליטא וביחס למדינות האחרות שכיכבו בשלב הניקוד, בהן בריטניה ושבדיה, נשארה מאחור. אולם בשלב ניקוד הצופים ממדינות אירופה האפילה על מתחרותיה עד לניצחון. במקום השלישי - נמצאת ספרד עם 459 נקודות ובמקום הרביעי - שבדיה עם 438 נקודות. בתום הערב פורסמו גם התוצאות מחצאי הגמר השונים, בעוד אוקראינה ניצחה בחצי הגמר הראשון ושבדיה בחצי הגמר שני, שבו ישראל הגיעה למקום ה-13.
25 מדינות הופיעו הערב על הבמה בפאלאולימפיקו, בעוד הנציג הישראלי מיכאל בן דוד כזכור לא העפיל לגמר. ישראל העניקה דוז פואה לשוודיה, 10 נקודות לאנגליה, 8 נקודות לאיטליה, 7 נקודות לאוקראינה, 6 נקודות לפולין, 5 נקודות לאוסטרליה, 4 נקודות לבלגיה, 3 נקודות לספרד, 2 נקודות לצ'כיה ונקודה אחת להולנד.
כשברקע הקראת התוצאות, הודעה עמומה נשלחה מטעם מארגני האירוויזיון על "זיהוי של דפוסי הצבעה לא סדירים", לטענתם, שקשורים בין היתר לחצי הגמר השני ולגמר. לא ברורות מה יהיו ההשלכות ואם בכלל יינקטו פעולות.
13 צפייה בגלריה
We Are Domi
We Are Domi
צ'כיה פתחה את הערב בביצוע מקפיץ. We Are Domi
(צילום: SARAH LOUISE BENNETT, EBU)
מי שפתחה את הערב היא צ'כיה עם השיר Lights Off בביצוע שהצליח להקפיץ את הקהל הנלהב עם אווירת מועדון שבישרה על פתיחתה הרשמית של התחרות. רומניה המשיכה את הקו המרקיד עם אווירה ספרדית של מטאדורים ופזמון קצבי בשיר Llámame. פורטוגל הפציעה בביצוע קסום שהצליח להשרות אווירה אינטימית גם באולם הענק של הפאלאולימפיקו לשיר Saudade, Saudade.
האווירה השתנתה כשלבמה עלתה דה ראסמוס - הלהקה הפינית שזכורה מהלהיט In The Shadows משנת 2003 וביצעה את Jezebel, במופע ששילב רפרנס ברור לסרט האימה "זה" של סטיבן קינג עם מעיל הגשם הצהוב והבלון התואם. לעומת הביצועים שקדמו להם, שווייץ עלתה לבמה עם ביצוע מתוק אך מעט מנומם לשיר Boys Do Cry, עד שצרפת לקחה בחזרה את המושכות בביצוע עתיר להבות לשיר Fulenn שמשלב בין טראנס למוזיקת עם מסורתית מברטאן, חבל ארץ בצרפת.
13 צפייה בגלריה
דה ראסמוס
דה ראסמוס
דה ראסמוס הפינית בביצוע עתיר גיטרות
(צילום: CORINNE CUMMING, EBU)
הזאבים הנורבגים עלו לבמה עם מסכות בביצוע לשירם Give That Wolf a Banana, והמשיכו להעסיק את הקהל בשאלת זהותם. מתחילת התחרות השניים שומרים על מסתורין וברשת יש לא מעט תיאוריות בנוגע לכך, כשהבולטת שבהן היא היא שמדובר בלא אחר מהצמד הקומי הנורבגי Yilvis, המוכרים משיר נונסנס פרוע אחר העוסק בחיות היער - The Fox (What Does The Fox Say).
ארמניה הפתיעה עם ביצוע יפה לשיר Snap שמזוהה יותר עם סגנון פולק-פופ אמריקני מאשר עם המדינה שממנה הגיע, אך נראה שהביצוע שלה נשכח ברגע, כאשר לבמה עלה מחמוד (שרק לפני מספר שנים הופיע על הבמה התל אביבית עם Soldi), וזכה למחיאות כפיים סוערות מצד הקהל בטורינו כששר עם הזמר בלאנקו בן ה-19 את השיר Brividi. עם תחילת המופע של ספרד היה ניתן לחשוב שקמילה קביו היא זו שעלתה לבמה, אך מדובר בכפילה הספרדית שלה, שאנל. הזמרת ביצעה את השיר SloMo מגובה באנרגיות גבוהות במיוחד שהזכירו לפרקים את אלה של Fuego האיקוני של קפריסין מ-2019.
13 צפייה בגלריה
סאבוולפר
סאבוולפר
הזאבים הנורבגים. סאבוולפר
(צילום: SARAH LOUISE BENNETT, EBU)
13 צפייה בגלריה
שאנל
שאנל
הנציגה מספרד חרכה את הבמה. שאנל
(צילום: CORINNE CUMMING ,EBU)
הנציגה ההולנדית התחרתה עם בלדה נעימה לשיר De Diepte, ומיד לאחריה האוקראינים עלו לבמה עם ביצוע מדויק לכל אורכו ל-Stefania, כיאה למי שעומדים בראש טבלאות ההימורים לזכייה, וקראו בסוף הביצוע: "עזרו למריופול, עזרו עכשיו לאזובסטאל!" (מפעל מתכות במריופול, ע"ט).
13 צפייה בגלריה
קאלוש אורקסטרה
קאלוש אורקסטרה
קראו לעזרת מדינות אירופה - והיבשת נענתה. קאלוש אורקסטרה
(צילום: רויטרס)
הערב המשיך עם מאליק האריס הגרמני עם השיר Rockstars, שנשמע כמו בן תערובת של ג'סטין ביבר ואמינם, ועם ליטא שהחזירה אותנו למחוזות הביזאר בשיר Sentimentai, שמזכיר שאנחנו בכל זאת בתחרות האירוויזיון. אזרבייג'ן, שנעדרה מהתחרות בשנה שעברה בעקבות הלחימה בינה לבין ארמניה, היא הביצוע ה-15 של הערב עם הבלדה הסתמית למדי Fade To Black, ואחריה עלה הנציג הבלגי, ג'רמי מקיז עם Miss You, שלפרקים הזכיר שיר של להקת בנים מתחילת המילניום.
הנציגה היוונית אמנדה טנפיורד עלתה בביצוע מורבידי-משהו לשיר Die Together, ואחריה המשיכה להקת סיסטר האיסלנדית, שבתום הביצוע הפולקי שלה ל-Með hækkandi sól קראה: "שלום באוקראינה!". מולדובה בתורה באה לעשות שמח עם הנציגים דוב שי זדוב והאחים אדבחוב, ששרו שיר עם מקפיץ שלא השאיר את הקהל אדיש, ואף גרם לו להצטרף לזמר בקריאות "היי הו, לטס גו!".
13 צפייה בגלריה
מאליק האריס
מאליק האריס
מאליק האריס הגרמני במחווה לאוקראינה
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
קאלוש אורקסטרה
קאלוש אורקסטרה
הזוכה הגדולה. קאלוש אורקסטרה
(צילום: AP)
שבדיה מעצמת האירוויזיונים חזרה עם קורנליה ג'ייקובס שעלתה יחפה לבמה לביצוע השיר Hold Me Closer, שבקלות יכול היה להשתלב במצעדי הלהיטים, בעוד אוסטרליה אכזבה עם ביצוע צעקני לשיר Not the Same. סאם ריידר, כוכב הטיקטוק הבריטי, כבש את הקהל בביצוע ווקאלי מלא כריזמה ל-Space Man ועשוי להיות זה שיגנוב את הזכייה המיוחלת לאוקראינה.
אוכמן, נציג פולין, העניק ביצוע מלא פאתוס אך לא מדויק לשיר River, ואת מקומו על הבמה החליף השיר הסרבי מעורר התמיהה In Corpore Sano, שבין היתר, עסק בשאלה "מה סוד השיער הבריא של מייגן מרקל?". את התחרות חתם הנציג האסטוני סטפן עם השיר Hope, שלמרות ההמתנה הארוכה לתורו עלה על הבמה מלא התרגשות, וטייל על הבמה כשגיטרה תלויה על גבו, אולם מרוב ההתלהבות כנראה שכח לנגן עליה.
13 צפייה בגלריה
קורנליה ג'ייקובס
קורנליה ג'ייקובס
מעצמת האירוויזיונים השבדית. קורנליה ג'ייקובס
(צילום: AP)
הערב התחיל בביצוע של עשרות מוזיקאים שניגנו יחד את השיר Give Peace Of Chance של ג'ון לנון במה שנראה כמחווה לאוקראינה המותקפת, ואחריו עלתה לבמה הזמרת האיטלקייה לאורה פאוזיני, שגם נמנתה בין מנחי הערב.
להקת מונסקין הזוכה הגדולה מהשנה שעברה, הופיעה עם הסינגל החדש שלה Supermodel, כשנשאלו על ידי המנחה מה יאחלו למתחרים השנה, ענה הסולן דמיאנו דוד: "תיהנו הערב ואל תתקרבו לשולחן מדי" - הלצה המתייחסת לסערה שהתעוררה לאחר ניצחונם בשנה שעברה, כשדוד הואשם שהסניף סמים בגמר.
גם הזמרת האיטלקייה בת ה-74, ג'יליולה צ'ינקווטי, הופיעה עם השיר שעימו זכתה באירוויזיון 1964 שבקופנהגן כשהייתה בת 16 בלבד - Non Ho L’étà. הייתה רק זוכה אחת צעירה יותר מצ'ינקווטי - סנדרה קים שייצגה את בלגיה ב-1986 כשהייתה בת 13. כיום הגיל המינימלי להשתתפות בתחרות עומד על 16. מיקה שהיה גם הוא בין מנחי הערב, עלה לבמה עם להיטיו Love Today, Grace Kelly, Yo Yo ו-Happy Ending.
13 צפייה בגלריה
סאם ריידר
סאם ריידר
לחלל ובחזרה. כוכב הטיקטוק הבריטי סאם ריידר
(צילום: AFP)
עד לרגעים האחרונים, אוקראינה הובילה בטבלאות ההימורים בפער משמעותי וחסר תקדים על מתחרותיה. גם השנה טבלאות ההימורים העניקו תחזית מדויקת למדינה הזוכה, כפי שקרה בשנת 2018 עם נטע ברזילי ו-TOY וכך גם בשנת 2019, כשהתחרות נערכה בישראל, והולנד זכתה עם שירו של דאנקן לורנס - Arcade.
עוד כתבות בנושא אירוויזיון 2022:
רוסיה, מאידך, לא השתתפה באירוויזיון השנה, וזאת בעקבות קריאת איגוד השידור הציבורי האוקראיני להסיר את מועמדותה, כמו גם מחאה מצד חלק ממדינות אירופה, שהובילו את איגוד השידור האירופי (EBU) להכריז לבסוף כי המדינה לא תיקח חלק בתחרות. עוד קודם לפלישה הרוסית לאוקראינה פרשה מהתחרות הנציגה האוקראינית המקורית שנבחרה לייצג את המדינה - אלינה פאש, אשר הואשמה בתמיכה ברוסיה.
13 צפייה בגלריה
אמנדה גאורגיאדי טנפיורד
אמנדה גאורגיאדי טנפיורד
ביצוע מורבידי-משהו. אמנדה טנפיורד
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
צפייה משותפת בגמר האירוויזיון
צפייה משותפת בגמר האירוויזיון
צפייה משותפת בגמר האירוויזיון
(צילום: פאב התקליט)
לראשונה מאז 2014, ישראל לא הופיעה בגמר האירוויזיון, לאחר שהנציג הישראלי מיכאל בן דוד לא הצליח לסיים באחד מעשרת המקומות הראשונים בחצי הגמר השני. "אהובים שלי, הייתה לי הזכות לייצג את המדינה שלנו בגאווה", הוא אמר בסיום הערב, "הכול כתוב בשמיים, מקווה שעשיתי אתכם גאים".
על אף כי בן דוד לא העפיל לגמר, הוא ודאי ייזכר עקב רגע מעורר מחלוקת במיוחד במהלך השידור; יותר משעה לתוך האירוע ורגע אחרי סיום הביצועים, הנציג הישראלי נעמד מאחורי שלושת המנחים, נופף בדגל ישראל ואף החל לנשק שניים מתוכם לעיני המצלמות. ברשת מיהרו להגיב ולבקר את התנהגותו של בן דוד, ומטעם המשלחת הישראלית נמסר בתגובה: "מיכאל התערב עם המנחים בחזרות שאין להם אומץ לעלות אותו כשיעלה השידור חי והם העלו אותו, והייתה חוויה מאחדת ומעצימה!".
13 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד
מיכאל בן דוד
לא העפיל לגמר. מיכאל בן דוד
(צילום: EBU)
עזרו בהכנת הכתבה: ירון דרוקמן וסער הס