בצד השני של הסקאלה, מול האסקפיזם של "האח הגדול", יכולתם לקבל הערב (ד') מנת מציאות הגונה, גם אם מעט ישנה, בצורת פרק של "זמן אמת". תוכנית התחקירים של כאן 11, עסקה בפרשת הרצח של נאוה אלימלך לפני כמעט 40 שנה, ובפרשות היעלמותם של חמישה ילדים נוספים באותה תקופה, בהפרשים של שבועות בודדים.
2 צפייה בגלריה
נאוה אלימלך
נאוה אלימלך
נאוה אלימלך
(.)
רציחתה של הילדה נאוה אלימלך היא אחד המקרים האכזריים שאירעו פה ושטלטלו מדינה שלמה. אני זוכרת אותו כילדה – בעיקר את התיאור המזעזע של חלקי הגופה המבותרת שנפלטו אל החוף - ואת הפאניקה שהגיעה בעקבותיו. הפרשה הזאת הוצפה מחדש באוגוסט השנה, כשהמשטרה הורתה לשלוף את שרידי הגופה של אלימלך מקברה בניסיון לעלות על קצה חוט נוסף, אבל גם הפעם – ממש כמו לפני יותר משלושה עשורים – נתקלה במבוי סתום.
פרשת אלימלך, כמו גם פרשיות היעלמות הילדים האחרים שקובצו יחד אל הפרק של "זמן אמת", הן מעט בעייתיות עבור תוכנית תחקירים. עדויות או ראיות חדשות אינן בנמצא, אין פרט שישפוך אור חדש על החקירה וכל מה שנשאר לשחזר הוא את אוזלת ידה של זרוע החוק אז ואת הכאב העצום והפחד של משפחות הנרצחת והנעדרים, אז והיום. אמנם הטלוויזיה שלנו השתכללה מבחינה ויזואלית והאמצעים הרבה יותר מרשימים אבל עדיין, התוכן הוא אותו התוכן. העדויות אותן עדויות והפרטים ידועים זה מכבר.
2 צפייה בגלריה
נאוה אלימלך
נאוה אלימלך
נאוה אלימלך
(.)
לכן תמוהה עוד יותר העובדה שאת התוכן הזה בחרו ב"זמן אמת" לפרוש על פני שני חלקים (שהראשון שבהם שודר אמש), בשם "ארץ הילדים האבודים". בעיקר כי הפרק הראשון פשוט חוזר שוב ושוב, באמצעות מרואיינים שונים, על אותה טענה – צוות החקירה סירב להכיר בעובדה שיש קשר בין היעלמותם של הילדים, ושהנתונים מצביעים על קיומו של רוצח סדרתי. אולי כדי להטעין את הפרשה במשמעות חדשה רומז אסף ליברמן, המגיש, שהסיבה להתעקשותה של המשטרה להתעלם מקונספט הרוצח הסדרתי קשור בעובדה שמשפחות הנעדרים והנרצחת מגיעות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, לצורך העניין – ישראל השנייה.
מכיוון שהחלק הראשון של הסרט מכסה רק את סיפורה של אלימלך ושל שני ילדים נוספים, את הסברה הזו מן הסתם ינמקו היוצרים, ארי פינס ("צל של אמת") וגלי גילת, בחלקו השני. שניהם אחראים גם לתחקיר "הודאה תחת השפעה", ששודר גם הוא ב"זמן אמת" ושהביא לזיכויו אלישע חייבטוב שהורשע ברצח, בעקבות חשיפת ממצאים בעייתים מהחקירה. לפחות לפי הפרק הראשון, אין בשרוולה של "ארץ הילדים האבודים" שפן שישלף ויטה את הפרשה לכיוון אחר, ולא ברור איך יצליח התחקיר להוכיח את הטענה בדבר ישראל השניה באמצעי שאינו שיח הקיפוח שכבר הורגלנו אליו. אם אכן יסתפקו שם בהאשמות האלה, אולי עדיף כבר להישאר עם המציאות הנוכחית ב"אח הגדול".