שנה לאחר מותו של הטרגי של השחקן מתיו פרי, ד"ר מארק צ'אבז - אחד מהרופאים שטיפלו בשחקן - הודה במסגרת עסקת טיעון כי סיפק לו את הסם שהוביל למותו כתוצאה ממנת יתר, כך דווח אמש (ד').
3 צפייה בגלריה
מת'יו פרי
מת'יו פרי
מתיו פרי
(צילום: AP)
פרי, שהתפרסם בזכות תפקידו כצ'נדלר בינג בסיטקום המצליח "חברים", נמצא כזכור באוקטובר שעבר ללא רוח חיים בג'קוזי שבחצר ביתו בלוס אנג'לס, לאחר שנים של מאבק בהתמכרויות לסמים ולאלכוהול. חקירת ה-FBI והרשות למלחמה בסמים של ארצות הברית לאחר מותו חשפה רשת רחבה של אנשים שסיפקו לו סמים בדרכים בלתי חוקיות - בראשם ד"ר צ’אבז, רופא בן 54 מסן סייגו, ורופא נוסף, ד"ר סלבדור פלסנסיה.
על פי כתבי האישום, השניים סיפקו לפרי כמויות גדולות של קטמין - סם הרדמה חזק הנחשב מסוכן בשימוש בלתי מבוקר. קטמין משמש אומנם לטיפולים רפואיים מורשים כמו הרדמה וניהול כאב, אך בשנים האחרונות צבר תאוצה גם בשוק הבלתי-חוקי בשל השימוש בו כסם מסיבות או להקלה מהירה על דיכאון וכאבים נפשיים ופיזיים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מארק צ'אבז, הרופא שטיפל במתיו פרי
ד"ר מארק צ'אבז, הרופא שטיפל במתיו פרי
ד"ר מארק צ'אבז, הרופא שטיפל במתיו פרי
(צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
כפי שכבר דווח, במסגרת החקירות שערכו הרשויות, נחשפו הודעות טקסט מצמררות בין צ'אבז ופלסנסיה, שבהן התייחסו בציניות להתמכרויות של פרי ולהכנסות הפוטנציאליות שלהם מהעסקה. באחת ההתכתבויות, פלסנסיה כתב לצ'אבז: "כמה לדעתך הטמבל הזה מוכן לשלם על זה?". צ'אבז השיב: "כמה שנבקש. הוא כבר מסומם מכדי לשים לב". לפי כתב האישום, פרי שילם כ-4,500 דולר למנה, מה שעודד את הרופאים להמשיך ולספק לו את הסחורה ברווחי עתק.
בנוסף לשני הרופאים, מעורבת בפרשה גם סוחרת הסמים ג'סווין סנגה, המכונה "מלכת הקטמין", שמואשמת בכך שסיפקה את מנת הסם הקטלנית לפרי. על פי ההאשמות, סנגה שיתפה פעולה עם פלסנסיה כדי למכור לפרי קטמין במינונים חריגים, תוך התעלמות מהשלכות בריאותיות אפשריות. סנגה הכחישה את ההאשמות המיוחסות לה, אך תעמוד לדין במרץ 2025, יחד עם פלסנסיה.
אחד המעורבים המרכזיים בפרשה הוא עוזרו האישי של פרי, קנת' איוומסה, שלפי העדויות שימש כמתווך והיה האחראי המרכזי על יצירת הקשרים בין פרי והרופאים שסיפקו לו את הסם. איוומסה עצמו הכחיש את מעורבותו במותו של פרי, אך עדויות בחקירה מצביעות עליו כגורם משמעותי בתהליך שהוביל למותו הטרגי של השחקן.
במסגרת עסקת הטיעון, ד"ר צ'אבז הודה באשמת קשירת קשר להפצת קטמין ומסירת סם שלא במסגרת טיפולית תקנית. הודאתו ניתנה בתמורה לעונש מופחת, כאשר במקביל לכך הוא הסכים לוותר על רישיון הרפואה שלו לצמיתות ולהישאר במעצר בית עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. גזר דינו צפוי להינתן באפריל, ובמסגרתו הוא עשוי להיכנס לכלא למשך 10 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
הסמים שנמצאו אצל מתיו פרי
הסמים שנמצאו אצל מתיו פרי
הסמים שנמצאו אצל מתיו פרי
(צילום: משרד המשפטים של ארצות הברית)
ההודאה באשמה, על פי גורמים המעורים בתיק, נבעה גם מהלחץ שהופעל על צ'אבז בשל האופי הרגיש של הפרשה וההד הציבורי שהיא יצרה. התביעה מתכוונת להציג בעת גזר הדין את הנזקים הרבים שנגרמו כתוצאה מהפצת קטמין בדרכים בלתי חוקיות, ולדבר על הסיכון שבו העמיד צ'אבז את פרי ואת מטופליו האחרים.
מותו של פרי העלה לדיון את סוגיית השימוש ההולך וגדל בקטמין בתעשיית הבידור, שם הסם הפך לכלי נגיש עבור ידוענים המתמודדים עם לחצים וקשיים נפשיים. בתחקיר שפרסם "הניו יורק טיימס" זמן קצר לאחר מותו, התברר כי עשרות שחקנים וזמרים מפורסמים נוספים השתמשו בסם במהלך השנים האחרונות, לעיתים באופן עצמאי ולפעמים באמצעות מרשמים פיקטיביים שניתנו להם על ידי רופאים. השימוש המוגבר בסם מעלה שאלות קשות בנוגע לאחריותם של הרופאים ולפיקוח החסר מצד רשויות הבריאות האמריקניות.
ד"ר פלסנסיה וסוחרת הסמים סאנגה ממשיכים לטעון לחפותם, אך המשפט שצפוי להיפתח במרץ, יחד עם עימותים פומביים מתוכננים בין הצדדים, צפוי להיות אירוע מתוקשר מאוד. עורך דינם של פלסנסיה וסאנגה כבר טען כי הראיות הקיימות בתיק אינן מספקות, וכי מדובר ב"עלילה שיצרה התקשורת", שרק מנסה להעצים את מותה של דמות ציבורית ידועה.