כמעט חצי מיליון - 493.3K בשפת האינטרנט, נכון לכתיבת שורות אלה - זהו מספר הצפיות בסרטון הכי פופולרי בעמוד הטיקטוק של הלהקה אלט ג'יי. זה סוג של אוקסימורון, לשים את שמה של להקת האינדי-רוק הבריטית ואפליקציית הסרטונים הסינית באותו המשפט, ובמונחים של ויראליות זה אולי לא הרבה. אבל ב-2022 חוקי המשחק השתנו, וגם חבורה של מוזיקאים רציניים נדרשים להפגין נוכחות בעולמות הסושיאל מדיה. "אני חושב שאנשים לא מצפים מאיתנו יותר מדי לפעול במחוזות האלה", מספר הקלידן גאס אונגר-המילטון, צלע אחת מתוך שלוש בלהקת אלט ג'יי בריאיון זום ל-ynet. "באופן אישי לא השתמשתי אף פעם בטיקטוק, אני יודע שאנחנו צריכים להעלות סרטונים, אבל למזלנו יש מישהו שעושה את זה בשבילנו", הוא צוחק בהקלה מסוימת.
@unrealaltj HDG on @Jimmy Kimmel Live ♬ original sound - alt-J
הם עושים אינדי אלקטרוני מהול ברוקנ'רול, מגובה בקליפים שכמו נלקחו מעולם הקולנוע האמנותי ומבוצע על ידי שלושה אנשים שרק רוצים ליצור: ג'ו ניומן על הגיטרה והשירה, טום סוני גרין על התופים, וכאמור גאס אונגר-המילטון על הקלידים, שמסביר: "אנחנו לוקחים את המוזיקה מאוד ברצינות ולא מחפשים להפוך את עצמנו לפופולריים באמצעות סרטונים מצחיקים או ריקודים".
אז מה כן אפשר למצוא באותו הסרטון המוזכר לעיל? התשובה עשויה להרגיע את מעריציה הבוגרים של החבורה - מדובר בסרטון מתוך הופעה חיה. ייתכן שהסרטון הפך פופולרי בזכות שאגתו של ניומן, שגוון קולו הייחודי מזוהה כל כך עם הסאונד של הלהקה. אבל בכל מקרה, מנחם לגלות שגם בנוכחותם ברשת חברי הלהקה מתמקדים במוזיקה. לשם כך התכנסנו - בעוד חודש וקצת יגיעו חברי הלהקה לישראל לקראת הופעתם בפסטיבל SHUGA, שיתקיים ב-17 באוגוסט בלייב פארק ראשון לציון. בליינאפ לצידם אפשר למצוא להקות בינלאומיות נוספות שמצטרפות לחגיגה כמו ג'אנגל ומילקי צ'אנס, לצד אמנים מקומיים כמו יסמין מועלם, אקו ואחרים.
3 צפייה בגלריה
alt-J
alt-J
"היינו מודאגים שהופעות חיות לעולם לא יחזרו באותו האופן בו הכרנו אותן". גאס אונגר-המילטון מאלט ג'יי
(צילום: רז גרוס)
אונגר-המילטון משוחח איתנו מחדר המלון בבודפשט, שאליה חברי הלהקה הגיעו לטובת פסטיבל נוסף שבו הם משתתפים. כמעט בלי ששמנו לב, חזרנו לנורמליות מסוימת - ההופעות החיות חזרו וכך גם הביקורים המוזיקליים בארצנו מעבר לים.
אתה בטח יכול לדמיין כמה הקהל בישראל מתרגש שחזרו ההופעות החיות. איך זה בשבילכם לחזור לטור? "בדיוק כמו הקהל היינו מודאגים שההופעות לא יחזרו באותה המתכונת שהכרנו. היו לנו שנתיים רעות במיוחד, אפילו בסוף השנה שעברה עם האומיקרון חשבנו לעצמנו, 'אלוהים אדירים, זה מה שיהיה עכשיו גם ב-2022!'. אבל למזלנו השנה הזו נהדרת בינתיים. יצאנו לסיבוב הופעות, כולם עושים חיים. בהופעות גם הלהקה וגם הקהל מאוד נרגשים להיות שם, ויש אנרגיה טובה בין כולם. אנחנו מאוד שמחים לחזור לדרכים".
3 צפייה בגלריה
alt-J
alt-J
"זה הפסטיבל הראשון שלנו בישראל אז אני מאוד מתרגש לראות איך יהיה". אלט ג'יי
(צילום: רז גרוס)
בריאיון עבר אמרת שסיבובי הופעות הם כמו עבודה בשבילך, אתה עדיין מרגיש ככה? "באמת אמרתי את זה?" הוא צוחק, "טוב את יודעת מה, זו אכן עבודה. אבל ברור שזו אחת העבודות הטובות שיש. אני בר מזל שזה המקצוע שלי כי הוא משלב גם חופשה. אנחנו תמיד משתדלים לנצל את הזמן במהלך סיבובי הופעות גם כדי לטייל במקום שבו אנחנו מבקרים, וגם לראות אתרים מיוחדים. לפעמים זה מרגיש כמו עבודה אבל רוב הזמן זה מרגיש כמו חופשה עם חברים".
זה הביקור השלישי שלכם בישראל, והפעם אתם הדליינרים בפסטיבל. איך זה לחזור? "זה מרגיש מעולה. תמיד ידענו שיש לנו קהל אדוק בישראל ואנחנו אסירי תודה על כך. זה גם הפסטיבל הראשון שלנו בישראל אז אני מאוד מתרגש לראות איך יהיה, לשמוע ולהכיר אמנים מקומיים וגם פשוט להיות חלק מהמסיבה. זה יהיה נהדר".
כמעט בלתי אפשרי לשאול שאלות על הביקור המצופה בארץ מבלי להתייחס לניסיונותיהם של גורמים אנטי ישראליים להניא להקות מלהופיע במחוזותינו. "קיבלנו הודעות וניסו להוריד אותנו מלהגיע לכאן," אונגר-המילטון מספר. "זה עניין מסובך. אנחנו מופיעים בהרבה מדינות שאנחנו לא בהכרח מסכימים עם כל מה שהממשלות עושות שם. כרגע אני בהונגריה וממה ששמעתי - הממשלה פה איומה. ובארצות הברית נמצא הקהל הכי גדול שלנו. ביידן לא מושלם, אבל טראמפ - ממש שנאנו אותו. אם נתחיל לבחור איפה להופיע לפי התנהגותה של הממשלה באותה מדינה, נישאר בלי מקומות להופיע בהם".
3 צפייה בגלריה
אלט ג'יי
אלט ג'יי
"יש לנו שתי עבודות, להקליט מוזיקה ולהופיע איתה. אנחנו די טובים בשני הדברים האלה". אלט ג'יי
(צילום: Mauricio Santana / GettyimagesIL)
איך לדעתך המוזיקה עוזרת לכם לתקשר עם המעריצים? "אנחנו להקה, אנחנו עושים מוזיקה, ואנחנו עושים את זה מתוך כוונות מאוד טהורות. אפשר לתקשר עם הרבה דברים שקורים מסביב - פוליטיקה, סושיאל מדיה, אבל בסוף יש לנו עבודה אחת - בעצם, יש לנו שתי עבודות, להקליט מוזיקה ולהופיע איתה. אנחנו די טובים בשני הדברים האלה, אז אנחנו מתמקדים בהם ומשתדלים פשוט ליהנות מהדרך".
2022 הייתה שנה מיוחדת עבור הלהקה שחגגה עשור לצאת אלבום הבכורה שלה, An Awesome Wave, שזיכה אותה בהצלחה מסחררת ברחבי העולם. מלבד חגיגות 10 השנים, בחודש פברואר האחרון יצא אלבומם הרביעי, The Dream ושניים מחברי הלהקה - ניומן הסולן ואונגר-המילטון שעימו אנחנו משוחחים - הפכו להורים בשנים האחרונות.
איך זה לצאת לסיבוב הופעות כשיש לכם ילדים? "ניסינו להביא אותם ואת המשפחה לסיבוב ההופעות שלנו באמריקה. עשינו את זה במשך חמישה שבועות, זה היה מדהים, אבל זה היה גם מאוד קשה. מאז אנחנו מנסים פשוט להגיע כמה שיותר הביתה בין ההופעות. הבנו שזה כנראה הדבר הנכון, יותר מאשר להביא אותם איתנו לטור, שזה לא בהכרח המקום הכי טוב לתינוקות".
חברי הלהקה התחילו לעשות מוזיקה יחד כבר ב-2007, כשהיו סטודנטים בקולג' בלידס. 15 שנה במונחים של להקות זה לא מעט, והמון השתנה מאז, במיוחד בהיבט של הקלטת אלבומים, פופולריות בקרב הקהל וכאמור, תקשורת עם מעריצים באמצעות סושיאל מדיה.
"תעשיית המוזיקה משתנה כל הזמן", אונגר-המילטון מסכם, "אנשים כל הזמן מנסים לחזות את סופם של האלבומים, או את סופה של מוזיקת הרוק, אבל זה עדיין איכשהו ממשיך לקרות ולרגש אנשים. אז אני אופטימי לגבי העתיד".