דרמה בניו יורק: בית המשפט העליון לערעורים ביטל את הרשעתו של הארווי ויינשטיין באחד ממקרי האונס שבגינם הורשע.
1 צפייה בגלריה
הארווי ויינשטיין
הארווי ויינשטיין
הארווי ויינשטיין
(צילום: AP)
כזכור, ב-2020 הורשע המפיק רב-העוצמה באונס מדרגה שלישית ותקיפה מינית במשפט שהתנהל בבית הדין בניו יורק, ונגזרו עליו 23 שנות מאסר. מאז, מרצה ויינשטיין בן ה-72 את עונשו במתקן כליאה בצפון מדינת ניו יורק.
אלא שהיום (ה') ביטל בית המשפט הגבוה בניו יורק את הרשעתו של ויינשטיין באחד ממקרי האונס שבגינם הורשע, בעקבות ערעורם של פרקליטיו. ההחלטה לבטל את הרשעתו התקבלה ברוב דחוק של 4-3 בקרב השופטים. בהחלטת הרוב נכתב כי ״וויינשטיין לא קיבל משפט הוגן, כיוון שנשפט לא רק על הפשעים שהואשם בהם, אלא על חלק ניכר מהתנהגותו בעבר. התרופה לטעויות החמורות הללו היא משפט חדש“.
עוד הוסיפו: "זהו ניצול לרעה של שיקול הדעת המשפטי לאפשר האשמות לא מבוססות המעידות על לא יותר מהתנהגות שלילית, אשר הורסת את המוניטין של הבן אדם, אך לא שופכת אור בנוגע לאמינותו בכל הקשור לאישומים הפליליים שהוגשו נגדו".
במקביל, בדעת המיעוט כתבה השופטת מדלין סינגאס כי ״החלטת הרוב מלבינה את העובדות כדי להתאים לנרטיב של ׳מלה שלו מול מלה שלה׳. זה המשך מגמה מטרידה שמנציחה מושגים מיושנים ומאפשרת לטורפים מיניים לברוח מאחריות“. עכשיו יצטרך הפרקליט המחוזי של מנהטן, אלווין בראג - ששקוע במשפט נגד דונלד טראמפ - להחליט האם לבקש משפט חוזר נגד ויינשטיין.
כזכור, בתיק בניו יורק הורשע ויינשטיין בתקיפה מינית של מרים היילי, עוזרת הפקה לשעבר ב"פרויקט מסלול", בדירתו בשנת 2006, ובאונס של ג'סיקה מאן במלון ב-2013. מאז פרקליטיו של ויינשטיין ערערו על ההרשעה מטעמים רבים, כשב-2022 נדחה ערעור אחד אך בית המשפט העליון במדינה הסכים לדון בתיק. עם זאת, המפיק ההוליוודי שהפך לאחד מסמלי מהפכת MeToo, יישאר בבית הכלא שכן הורשע גם באונס בלוס אנג'לס ב-2022 ונידון ל-16 שנות מאסר נוספות.