קתי בייטס כבר הייתה במצב של חצי פרישה ממשחק. בגיל 76, כשבבית יש לה פסלון אוסקר על גילום אחת הדמויות המפחידות בהיסטוריה בסרט "מיזרי", עוד שלוש מועמדויות אחרות לאוסקר ועשרות פרסים אחרים, סביר לגמרי ללכת לנוח. גם כשנתנו לה לקרוא תסריט לפיילוט של סדרת טלוויזיה והוא נראה לה נחמד, היא עדיין היססה. סדרה בערוץ מיינסטרים אמריקאי היא יותר שעות עבודה מכל סרט שעשתה בייטס בקריירה, ובכל זאת היא בת 76. האינסטינקט היה להגיד "לא תודה", אבל בייטס לא הצליחה להפסיק לחשוב על ההזדמנות: סדרה בערוץ CBS, שתקבל קידום מאסיבי, שתגיע לקהל גדול מאוד, ותיתן לה אפשרות להיות גם סבתא תמימה, גם אמא אבלה, גם עורכת דין מבריקה וגם בוחשת בחייהם של צעירים ממנה בהרבה, הייתה פיתוי גדול מדי.
בסוף בייטס אמרה כן והפכה לכוכבת של "מטלוק", הסדרה החדשה המצליחה ביותר של עונת הסתיו בטלוויזיה האמריקאית (ושהגיעה השבוע גם לישראל, ב-yes וב-HOT). "מטלוק" נקראת כמו הסדרה המיתולוגית משנות ה-80 ומרפררת אליה, אבל היא לא רימייק, היא משהו חדש, ובייטס לא יכולה להסתיר את ההנאה וגם את ההפתעה. "ההצלחה הזו לא דומה לשום דבר שחוויתי אי פעם", אמרה בשבוע שעבר, "אני באמת לא מאמינה לכל זה, במיוחד בגילי".
הרנסנס של בייטס הוא רק הדוגמה הטרייה ביותר לאחת מתופעות הלוואי החיוביות ביותר בעידן אינפלציית סדרות הטלוויזיה: שחקנים בני 80-70, שתעשיית הסרטים שלחה רבים מהם לפנסיה, מוצאים עבודה, סיפוק ותהילה חדשה ומאוחרת בטלוויזיה. כי שם, מסתבר, יש מקום לכולם. זה לא מקרה אחד או שניים, מדובר בתופעה של ממש.
ג'יין פונדה הייתה בת 80 ולילי טומלין בת 75 כשנטפליקס החליטה להמר עליהן בסדרה קומית על זוג חברות, שרוב החיים מאחוריהן ומנסות להאריך את החלק שנותר. "גרייס ופרנקי" צמחה להיות להיט עצום, ובדיעבד פתחה לפונדה וטומלין את הקריירה מחדש. היום, בנות 88 ו-84, הן עדיין עובדות.
מייקל דגלאס, 80, לא היה צריך הקפצה לקריירה, אבל "שיטת קומינסקי" בנטפליקס הפכה לאחד התפקידים הטובים בקריירה המפוארת שלו. ג'ף ברידג'ס, כמעט 74, וג'ון ליתגו בן ה-79, באמת שניים מהטובים ביותר שהוציאה הוליווד, מקבלים ב"הזקן" הזדמנות להיות גיבורי אקשן בגיל שבו הם אמורים לשבת על כיסא נדנדה.
הקריירה ההוליוודית של מרטין שורט בן ה-74 וסטיב מרטין בן ה-79 הייתה די מאחוריהם, עד שהתברר שבבניין בניו יורק אנשים נרצחים כל הזמן, והם חזרו מחצי פרישה ל"רק רוצחים בבניין", שהפכה לאחד הלהיטים הגדולים בקריירה שלהם. אפילו מריל סטריפ בת ה-75, שלה באמת לא תהיה בעיה להמשיך לעבוד בקולנוע עד שכבר לא תעמוד על הרגליים, באה לבקר בבניין רק בשביל הכיף.
גם הריסון פורד בן ה-82 עובד בלי הפסקה ולא צריך הזדמנות שנייה, אבל דווקא תפקיד הטלוויזיה הגדול הראשון שלו, בסדרה "שרינקינג" של אפל TV פלוס, הוא שמוציא ממנו דברים שלא ראינו ממנו עד היום. ובילי קריסטל בן ה-76, שגם הוא כבר מזמן היה בסוג של פנסיה, חוזר בסדרת מותחן פסיכולוגי חדשה (Before), שבה הוא מממש כישרון דרמטי שלא נוצל מספיק לאורך השנים.
זה טרנד נהדר לא רק כי תמיד משמח לראות אנשים בגילים כאלה שעדיין עובדים ונהנים. מדובר כאן בשחקנים גדולים, חלקם אייקונים של ממש, שקורה להם משהו שהם כבר די ויתרו עליו. בתמורה הם מעניקים לצופים את כל מה שצברו בעשרות שנים של קריירה, כשהקמטים והצעדים האיטיים רק הופכים את זה למרגש עוד יותר.
בפרק הראשון של "מטלוק" אומרת דמותה של קתי בייטס: "כשנשים מתבגרות הן נעשות כמעט בלתי נראות, אבל אנחנו לומדות שזה דווקא די שימושי כי אף אחד לא רואה אותנו באות לנצח". מסתבר שזה נכון לגבי שחקנים מתבגרים באופן כללי, ומזל שהטלוויזיה של היום מאפשרת כן לראות אותם באים לנצח.