באותה שבת ארורה שבה פשטו מחבלי חמאס על יישובי העוטף וביצעו טבח בתושביהם, נעם כהן השתתף במסיבה שמאוחר יותר תהפוך לאחת מזירות הרצח הגדולות ביותר של האירוע. כהן בן ה-19 הועסק שם כצלם, ועם תחילת התופת נמלט מהמקום ומצא את עצמו במיגונית יחד עם חבורה של צעירים נוספים. הישרדותו הייתה נס - המחבלים הגיעו, ריססו את המיגונית וזרקו פנימה רימונים. כהן, שהסתתר תחת הגופות, ניצל. את הטראומה האיומה ניתב לשיר שהקליט יחד עם חברו, הראפר מאור אשכנזי - "השיר של נעם 2" - ואחרי ההצלחה הוויראלית העצומה לה זכה השיר (למעלה ממיליון צפיות בתוך שלושה ימים), השניים הגיעו לאולפן ynet כדי לספר על האפקט העז של השיר, ועל השינוי שהוא מצליח לחולל. צפו:
השיר של ניצול המסיבה ביצוע ריאיון באולפן
(צילום: שמוליק דודפור)
"אני חושב שהדבר הכיפי זה לראות את ההשפעה החיובית שלנו בתוך הסיטואציה הזאת", מספר כהן באולפן, "כי אני מרגיש שבכל מקום שאני הולך אנשים מחייכים עכשיו ושמחים, אומרים לי: 'ראיתי את הסרטון שלך ומה זה התרגשתי, עשיתם לי טוב'. אז אני חושב שזה הדבר הטוב, שכולנו בתקופה הזאת במצב באסה - ואני מרגיש שקצת הוצאנו אנשים מזה".
"זה מרגיש שזה נותן תחושה של שליחות מסוימת", הוא ממשיך, "כי ברגע שאנשים בבית יושבים ורואים אותי ככה מדבר על זה בחיוך ולוקח את זה למקום יותר אופטימי - ואני הייתי שם - אז הם אומרים: 'הוא עבר את מה שהוא עבר והוא עם חיוך על הפנים'. אז זה נותן להם טיפה יותר הקלה ותחושה טובה".
נתקלתי בסרטון שלך בתוך המיגונית, כשאתה עוד שם - העיניים שלך לא יוצאות לי מהראש, אתה ממש בבהלה. כהן: "כן, אני לא חושב שאי פעם מישהו חשב לצלם בתופת שכזאת. לא יודע, זה בא לי באינסטינקט. אני במקצועי עורך וידאו, אני מצלם. כשאני רואה משהו חריג או סיטואציה לא רגילה - אז אני מתעד את זה, זה חלק ממי שאני".
1 צפייה בגלריה
נעם כהן
נעם כהן
נעם כהן
(צילום מסך)
אשכנזי: "זה האינסטינקט של נעם".
כהן מספר כי הוא לא רצה שהסרטונים שצילם בתופת ידלפו. "אבל פנו אליי המון המון משפחות, וחברים, ובני זוג אחד של השני, שהבינו שצילמתי והם רצו לראות אולי סימן חיים מהחברים שלהם. מי שאני שאשמור את זה רק אצלי? אז פשוט העברתי, ומפה לשם זה דלף לכל המדינה".
הכול בפנים בשיר, ולא נכנסים לדימויים. הכל בחוץ. אשכנזי: "אני כראפר, כיוצר, הערך שמוביל אותי ביצירה שלי זה אותנטיות, להגיד את הדברים כמו שהם היו. ונעם מהרגע הראשון רצה שאנשים יבינו מה הוא חווה. הוא רצה שאנשים יבינו את הטירוף של התופת, של להיות בתוך מיגונית והזוועות שהוא ראה. כשכתבנו את השיר אמרנו שאנחנו רוצים להעביר את החוויה הזאת, של ילד שהיה במסיבה וחווה את הדבר הזה".
אני מבין שגם השיר, שבהתחלה עלה כסרטון קצר בטיקטוק, מתרחב. כבר כתבתם עוד בתים. אשכנזי: "הולך להיות שיר שמספר את הסיפור של נעם, של היציאה שלו. אנחנו רוצים שהוא ייצא כבר בשבוע הבא. עובדים עליו יומיום עכשיו, סיימנו לכתוב אותו ומחר אנחנו מקליטים, וזה מרגש".
זה קצת שם אותך קצת באיזושהי בועה כזאת, להתעסק במוזיקה. כהן: "זה מעסיק אותי, כן, זה חד משמעית עוזר לי להתמודד עם המצב שאנחנו נמצאים בו, מאשר להיות בבית כל היום ולא לעשות כלום. אני אישית עובד על המחשב, כל היום על המחשב, קצת לצאת, לבוא לפה, ללכת לשם, לכתוב, אולפנים, אולי נעשה לזה קליפ. זה חד משמעית משהו שהוא ברכה, וזה ממש עוזר. כן, זה גם, זה הפסיכולוג הכי טוב לדעתי, מוזיקה".