"אוניברסיטת העיר ניו יורק" (CUNY), האוניברסיטה הציבורית הגדולה בארצות הברית, תעניק נקודת זכות לתואר לסטודנטים שיגיעו בסוף החודש להקרנה של הסרט הירדני "פארחה", שבו נראים חיילי צה"ל מוציאים להורג משפחה ותינוק.
סטודנטים ואנשי סגל יהודים וישראלים באוניברסיטה הוותיקה, שממומנת על ידי כספי משלמי המיסים האמריקנים, נדהמו לקבל בתחילת השבוע הזמנה לאירוע במסגרת סדרת "סולידריות פלסטינית" של "מרכז הצדק והשוויון החברתי" בקמפוס מנהטן: הקרנה חגיגית של הסרט שנבחר לייצג את ירדן במירוץ לאוסקר הסרט הזר, וזכה להד תקשורתי בארץ ובעולם לאחר ששרים ופוליטיקאים התבטאו נגדו ונגד נטפליקס שבחרה לשדרו בישראל. תלמידים שיגיעו להקרנה יזכו לנקודת קרדיט לתואר במסגרת תוכנית פעילויות חינוכיות מחוץ לכיתה. "נסיים את סדרת 'הסולידריות הפלסטינית' שלנו עם סרט", נכתב בהזמנה. "הצטרפו אלינו בזמן שאנחנו מלמדים את עצמנו על המאבק הפלסטיני על ידי צפייה בסרט 'פארחה', שמתאר את הפזורה הפלסטינית דרך נקודת מבטה של ילדה בת 14".
2 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
כפי שנחשף ב-ynet, נטפליקס שידרה את סרטה של הבמאית הירדנית דורין ג'יי. סלאם, שבמרכז עלילתו עומדת נערה מקומית בשם פארחה - המוצאת עצמה כלואה במרתף ביתה, לאחר שאביה, מוכתר הכפר, נועל אותה בניסיון לגונן עליה מהכוחות הישראליים הכובשים. ממקום המסתור היא מתבוננת החוצה וחווה את ההתרחשויות השונות סביבה. בין היתר, פארחה חוזה במשפחת פליטים במנוסה - אב, אם הריונית ושתי בנותיהם הצעירות. האישה כורעת ללדת ובסיוע בעלה מביאה לעולם תינוק. לרוע מזלה, כוחות צה"ל מגיעים למקום ומחליטים להוציא להורג את המשפחה - ובה גם התינוק הקטן. עשרות מפגינים יצאו לרחוב במחאה נגד הקרנת הסרט וישראלים רבים החליטו להתנתק מנטפליקס בעקבותיו. כשנודע כי הסרט יוקרן בתיאטרון אל סראיא ביפו, שרי התרבות והאוצר קראו לשלילת תקציב התיאטרון.
סדרת "הסולידריות הפלסטינית" של CUNY כוללת גם תערוכה שתוצג עד ה-3 באפריל עם "ציר זמן חזותי של אדמה פלסטינית כבושה": כרזות וגרפיקות המציגות את ההיסטוריה הפלסטינית ו"הכיבוש הצבאי הארוך ביותר בהיסטוריה", לפי הכרזה הרשמית של האירוע. התערוכה מציגה את ההיסטוריה של הסכסוך בצורה חד-צדדית ולמעשה קובעת כי "אין סכסוך - מה שקורה בפלסטין הוא התיישבות קולוניאליסטית, כיבוש צבאי, גניבת אדמות וטיהור אתני. המילה 'קונפליקט' רומזת שיש שני צדדים שווים, מה שאינו המקרה". ציר הזמן מתאר אירועים היסטוריים, כולל האינתיפאדות ומותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, אך לא מזכיר את הפיגועים ופעולות החמאס נגד ישראל.
לדברי מרצים וסטודנטים יהודים באוניברסיטה, CUNY ידועה באווירה האנטי-ישראלית שלה אך האירוע הנוכחי חסר תקדים. "מעולם לא נתקלתי בדבר כזה וזה פשוט שובר את הלב שלי שתלמידים שלנו צריכים לראות את זה", אומרת מרצה שביקשה להישאר בעילום שם. לדבריה, האוניברסיטה משתמשת בנקודות זכות כדי לעניין סטודנטים בנושאים שלא היו נחשפים אליהם אחרת. "רוב התלמידים לא מתעניינים בסכסוך הישראלי-ערבי ובגלל זה מפתה אותם לקחת חלק, לעבור שטיפת מוח ואז להפוך לפעילים פוליטיים בקמפיינים אנטי-ישראלים. והכל בגלל הקרדיטים הרשמיים האלה שהאוניברסיטה מחלקת בלי סינון".
2 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
(צילום: נטפליקס)
מרצה יהודי נוסף אמר כי "זה מדאיג שמתקיים כאן מסע הכפשה שיטתי וברור, מסע שמתקיים גם בעוד ועוד קמפוסים של אוניברסיטאות ומכללות אמריקניות. איכשהו זה הפך להיות 'בסדר' להציג את הצד של הפלסטינים בסיפור, ולא לאפשר לאף צד אחר לדבר".
לפי נתוני הסוכנות היהודית, מספר גילויי האנטישמיות בקמפוסים בארצות הברית עלה בשנה האחרונה בכמעט 50%, מ-160 תקריות בתקופה המקבילה אשתקד, ל-230 כיום.
מטעם CUNY לא נמסרה תגובה.