אחרי 148 ימים, שביתת התסריטאים בהוליווד הגיעה לסיומה: אמש (ג') הוכרז כי איגוד התסריטאים האמריקניים (WGA) הגיע להסכמות עם איגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה (AMPTP) בנוגע לתנאי העסקת תסריטאים וכותבים בפלטפורמות השונות - ובשל כך תסתיים השביתה היום (ד') באופן מעשי, והתסריטאים ישובו לעבודתם.
2 צפייה בגלריה
שביתת גילדת התסריטאים
שביתת גילדת התסריטאים
שביתת גילדת התסריטאים
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
"אנו יכולים לומר בגאווה רבה כי העסקה יוצאת דופן - עם תוספות משמעותיות והגנות לכותבים בכל תחום של החברות בגילדה", נמסר בהודעה מטעם ה-WGA.
בשבוע הבא (9-2 באוקטובר) צפויה להיערך בגילדת הכותבים הצבעה סופית באשר לחוזה החדש אשר נחתם מול איגוד המפיקים, אך היא צפויה להסתיים באישורו הרשמי. החוזה, שתקף לפרק זמן של שלוש שנים, כולל תנאי העסקה משופרים עבור הכותבים והכותבות החברים בגילדה, פיצויי-שכר מוגדלים וחוקי יסוד חדשים באשר לשימוש של בינה מלאכותית בתהליך הכתיבה.
כזכור, בחודש מאי האחרון החלה שביתת התסריטאים בהוליווד, לאחר מספר נסיונות להידבר עם איגוד המפיקים ומו"מ שהסתיים במפח נפש. בין דרישות גילדת התסריטאים מגופי השידור וההפקה, היו דרישה למספר מינימלי קבוע של שש עד 12 תסריטאים בכל הפקה טלוויזיונית נתונה, דרישה למספר מינימלי קבוע של שבועות הפקה (בין 10 ל-52 שבועות), ונתח מהכנסות הסטרימינג. בנוסף, דרשה הגילדה את העלאת שכר המינימום המשולם לכותבים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, וביקשה לקבוע פיקוח ורגולציה בכל הנוגע לשימוש בבינה מלאכותית - שלא תוכל "לכתוב או לכתוב מחדש תוכן ספרותי", ושייאסר על השימוש בה כ"חומר מקור". המטרה היא מניעת הכרסום בתחומי העיסוק של התסריטאים בהוליווד, ומניעת הפגיעה במקור פרנסתם.
לכן בין היתר נקבע בהסכם כי בינה מלאכותית לא תוכל לכתוב או לשכתב חומר ספרותי, ובמקביל, לא תיחשב כ"חומר מקור". בנוסף, נקבע כי תסריטאי יוכל להשתמש בשירותי הבינה המלאכותית אם יבחר בכך ואם יזכה לאישור מחברת ההפקה, אך חברת ההפקה לא תוכל לחייב תסריטאי להיעזר בתוכנה. חברת ההפקה, מצדה, חייבת להודיע לתסריטאי אם חומרים כלשהם נוצרו בידי תוכנת בינה מלאכותית.
2 צפייה בגלריה
שביתת התסריטאים
שביתת התסריטאים
שביתת התסריטאים
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
אך בעוד שהתסריטאים ההוליוודיים הגיעו להסכמות בנוגע לעתידם, שביתת השחקנים ההוליוודיים, שהחלה ביולי, עודנה נמשכת. בין דרישותיה של גילדת השחקנים (SAG-AFTRA): שיפור תנאי השכר והעבודה, הסדרת השימוש בבינה מלאכותית בהפקות עתידיות בקולנוע ובטלוויזיה, תוכנית הטבות טובה יותר, וכמו כן תשלום על אודישנים מוקלטים - כפי שהיה נהוג בעבר. "בצער רב אנחנו מגיעים לצומת דרכים זאת", אמרה השחקנית פראן דרשר, נשיאת SAG-AFTRA, "אבל אין לנו אפשרות אחרת. אנחנו הקורבנות פה".