נציג הולנד לאירוויזיון יוסט קליין, שאתמול דווח כי יושעה מהחזרות בעקבות "תקרית אלימה" - הודח מהתחרות, כך אישר היום איגוד השידור האירופי (EBU). זאת למרות לחץ כבד של בכירים בטלוויזיה ההולנדית - והתערבות ממדינות נוספות שאיימו לעזוב את התחרות.
שאלת העיתונאי הפולני לעדן גולן במסיבת העיתונאים אחרי חצי הגמר
(צילום: גיל נחושתך)
הפרטים המלאים של אותה "תקרית" טרם ידועים - תחילה דווח בטלוויזיה השבדית על תקיפה של צלמת, בהמשך דווח מאותם מקורות כי בכלל מדובר בצלם ועדכונים אחרונים בתקשורת הזרה טוענים כי מדובר בתקרית שהתרחשה בינו לבין עובדת של אחת מרשתות השידור שנכחה במקום - וכעת ה-EBU מבהיר כי מדובר בחברה בצוות ההפקה.
עוד בנושא:
"משטרת שבדיה חקרה תלונה שהגישה חברה מצוות ההפקה לאחר תקרית בעקבות הופעתו של קליין בחצי הגמר ביום חמישי בערב", מסר ה-EBU. "ברצוננו להבהיר שבניגוד לדיווחים מסוימים בתקשורת ולספקולציות ברשתות החברתיות, אירוע זה לא כלל אף שחקן או חבר משלחת אחר", הדגישו, זאת לאחר שהיו גורמים שרמזו כי הסערה סביב קליין הייתה קשורה במחאה נגד ישראל ונציגתה עדן גולן.
2 צפייה בגלריה
ג'וסט קליין, נציג הולנד לאירווזיון 2024, חזרה שניה
ג'וסט קליין, נציג הולנד לאירווזיון 2024, חזרה שניה
ג'וסט קליין, נציג הולנד לאירווזיון 2024, חזרה שניה
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
"אנו שומרים על מדיניות אפס סובלנות כלפי התנהגות בלתי הולמת באירוע האירוויזיון ומחויבים לספק סביבת עבודה בטוחה ומאובטחת לכל הצוות בתחרות. לאור זאת, התנהגותו של יוסט קליין כלפי חבר צוות נחשבת כהפרה של כללי התחרות".
ההולנדים, מצדם, הגיבו רק שעות אחרי ההדחה: "תקרית אירעה אחרי ההופעה בחמישי האחרון. למרות הסכמים מראש, יוסט צולם ברגע שירד מהבמה והיה צריך לרוץ לחדר הירוק. ברגע הזה, יוסט סימן שוב ושוב שהוא לא רוצה שיצלמו אותו. הבקשה הזו לא כובדה. זה הוביל למחווה מאיימת מצד יוסט כלפי המצלמה. יוסט לא נגע בצלמת. התקרית הזאת דווחה, ובעקבותיה הייתה חקירה של איגוד השידור האירופי והמשטרה".
לפי ההולנדים, התגובה של EBU לא הייתה פרופורציונלית. "אתמול והיום נועצנו עם ה-EBU והצענו מספר פתרונות. למרות זאת, ה-EBU עדיין החליט להדיח את יוסט קליין. איגוד השידור ההולנדי מוצא את הענישה הזו מוגזמת מאוד וחסרת פרופורציה. אנו בעד נימוסים טובים, שלא תהיה אי-הבנה בנוגע לזה, אבל לתפיסתנו ההוראה על הדחה איננה פרופורציונלית לתקרית הזאת.
"אנו מאוכזבים ועצובים עבור מיליוני המעריצים שהתרגשו לקראת הערב", כך מסתיימת הודעת ההולנדים, "מה שיוסט הביא להולנד ולאירופה לא היה צריך להסתיים כך".
הגמר הגדול של האירוויזיון ה-68 ימשיך כעת עם 25 שירים משתתפים, במקום 26. כעת בעקבות ההדחה של נציג הולנד - עדן גולן תשיר חמישית בגמר שיתקיים הלילה, אך המספר שלה בהצבעות יישאר 6 וכך גם לא יחול שינוי במספרי במדינות אחריה. ה-EBU הבהיר שהקהל בהולנד עדיין יוכל להצביע בתחרות וכי הצבעת חבר השופטים של המדינה תישאר בתוקף. ציוני השופטים שניתנו בחזרה שהתקיימה אמש ישוקללו מחדש.
טרם הודעת ה-EBU היו שש מדינות שאיימו לעזוב את התחרות, כאשר חלק גדול מהמשלחות סבור כי מדובר בסנקציה אחרי התנהלותו הפוגענית נגד המשלחת הישראלית ועדן גולן.
הסערה סביב קליין החלה אתמול בחזרה הראשונה לגמר, כשהזמר ההולנדי לא עלה להופיע לפני עדן גולן כמתוכנן עם שירו Europapa ולמעשה היא עלתה כשיר חמישי במקום השישי. קליין, אגב, משובץ בין שתי ישראליות - טלי גולרגנט שמייצגת את לוקסמבורג וגולן נציגת ישראל. במשלחת הישראלית בדקו האם מדובר במחאה נגד ישראל - אבל האיגוד האירופי טרם הגיב ישירות להאשמה זו.
2 צפייה בגלריה
חדרו הנעול של יוסט קליין ההולנדי מאחורי קלעים של האירוויזיון
חדרו הנעול של יוסט קליין ההולנדי מאחורי קלעים של האירוויזיון
חדרו הנעול של יוסט קליין ההולנדי מאחורי קלעים של האירוויזיון
כזכור, במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר חצי הגמר השני, עיתונאי פולני שאל את עדן גולן אם חשבה פעם שעצם נוכחותה בתחרות מהווה סיכון למתמודדים האחרים ולציבור שהגיע לתחרות, מנחה מסיבת העיתונאים התערב והציע לה שלא להשיב על השאלה - אולם אז קליין אמר: "למה שלא [תשיב]?". קליין גם כיסה את ראשו בדגל הולנד שוב ושוב במהלך מסיבת העיתונאים, שכן הולנד הוצבה ליד ישראל - מעשה שהתפרש כ"סימן" נגד ישראל.
ניצג.ת אירלנד בתחרות, במבי ת'אג, יצאה להגנתו של קליין על אף שכאמור לא הוכח קשר בין השעתו מהחזרות למחאה נגד ישראל, ואמרה: "אני לא יודע.ת בדיוק מה קרה שם, אבל אני תומכ.ת בכל מי שהוא פרו-פלסטיני".