סרטה התיעודי של הבמאית לורה פויטרס, שעוסק במאבקה של הצלמת היהודייה-אמריקאית האייקונית נאן גולדין במשפחת סאקלר, בעלת תאגיד התרופות המשווק את התרופה אוקסיקונטין שידועה בתרומתה למשבר האופיואידים בארצות הברית, הוא הזוכה הגדול בפסטיבל ונציה ה-79. גולדין התמכרה בשעתו למשככי כאבים והצליחה להיגמל, ומאז היא מתמסרת למלחמתה במשפחה הפילנתורפית, שלטענת רבים אחראית למותם של אנשים רבים.
5 צפייה בגלריה
לורה פויטרס מקבלת את פרס "אריה הזהב"
לורה פויטרס מקבלת את פרס "אריה הזהב"
הבמאית לורה פויטרס מקבלת את פרס "אריה הזהב"
(צילום: AP Photo/Domenico Stinellis)
הסרט, שנקרא "ALL The Beauty And The Bloodshed", גרף הערב (שבת) את פרס "אריה הזהב" המוענק לסרט הטוב ביותר - כך פסק חבר השופטים של הפסטיבל, בהנהגת הכוכבת ההוליוודית ג'וליאן מור. פרס "אריה הזהב" הוא הפרס השני בחשיבותו בסצנת הפסטיבלים הבינלאומית, כשפרס "דקל הזהב" של קאן הוא היחיד שקודם לו בחשיבותו.
"אני מעריצה את עבודתה של נאן והיא מעניקה לי השראה", אמרה הזוכה המאושרת. "נאן לא יכלה לחזור לטקס הסיום מארצות הברית בגלל שהיא עובדת על רטרוספקטיבה חדשה. מעולם לא פגשתי בחיי אישה אמיצה כמו נאן, שיצאה למאבק במשפחה מיליארדרית עתירת כוח. ביום שני יש לה יום הולדת, אז זאת המתנה שלה".
5 צפייה בגלריה
הצלמת נאן גולדין בפסטיבל ונציה
הצלמת נאן גולדין בפסטיבל ונציה
הצלמת נאן גולדין בפסטיבל ונציה
(צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
הסרט "סנט עומאר" של הבמאית הצרפתייה אליס דיופ זכה בשני פרסים נכבדים: פרס חבר השופטים הגדול ופרס סרט הביכורים המצטיין. הסרט מבוסס על סיפור אמיתי שפיצל את דעת הקהל בצרפת. אישה צעירה שחורה ומבריקה ממוצא סנגלי נאשמת בהריגת בתה התינוקת אחרי שהשאירה אותה בחוף הים, כדי שהגלים יסחפו אותה. האם לא יכולה להסביר את המעשה. "אני מאוד מאושרת שהלב של אישה שחורה יכול להיות אוניברסלי", אמרה דיופ הנרגשת בנאום התודה שלה.
"אין דובים", סרטו של הבמאי האיראני ג'פאר פנאהי עוטר בפרס מיוחד של חבר השופטים. פנאהי, שלא הגיע לפסטיבל מאחר והוא כלוא בכלא האיראני, אף מופיע בסרט בתפקיד הראשי ומגלם במאי השוהה בכפר ליד הגבול ומצלם בשלט רחוק סרט שמצולם בטהרן. הקהל באולם מחא כפים ועמד על רגליו כששחקני הסרט קיבלו את הפסלון בשמו.
5 צפייה בגלריה
אליס דיופ בפסטיבל ונציה
אליס דיופ בפסטיבל ונציה
אליס דיופ בפסטיבל ונציה
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
קייט בלנשט זכתה בפרס השחקנית המצטיינת על הופעתה ב"טאר" שבו היא מגלמת מנצחת לסבית מהוללת שמואשמת בהטרדה מינית, מה שמטלטל את חייה ומדרדר את הקריירה המפוארת שלה. בלנשט גברה על יריבות קשות, כמו אנה דה ארמס שזכתה ב-14 דקות של תשואות על הופעתה כמרילין מונרו ב"בלונדינית", פנלופה קרוז וטילדה סווינטון.
"איזה כבוד זה לקבל את הפרס מחבר שופטים נכבד, כזה במיוחד שיש תחרות כזאת קשה", הודתה בלנשט. "תודה לקהל שקיבל את 'טאר' בכזה חום. תודה לטוד פילד, יוצר הסרט ששינה את חיי. תודה למשפחתי, כולל אמי שאישרה לי להתמסר לסרט הזה. תודה לאנשים שיוצרים מוזיקה ברחבי העולם, דבר חשוב בתקופה קשה זאת".
5 צפייה בגלריה
ג'וליאן מור, בכירים בפסטיבל ונציה ופעילים חברתיים קוראים לשחרורו של הבמאי האיראני ג'פאר פנאהי בפסטיבל ונציה
ג'וליאן מור, בכירים בפסטיבל ונציה ופעילים חברתיים קוראים לשחרורו של הבמאי האיראני ג'פאר פנאהי בפסטיבל ונציה
ג'וליאן מור (במרכז), בכירים בפסטיבל ונציה ופעילים חברתיים קוראים לשחרורו של הבמאי האיראני ג'פאר פנאהי בפסטיבל ונציה
(צילום: Victor Boyko/Getty Images)
קולין פארל עוטר במפתיע בפרס השחקן הטוב ביותר על הופעתו ב"רוחות אינשירין" של מרטין מקדונה, וגבר על המועמד המוביל – ברנדן פרייזר שעשה קאמבק בזכות הופעתו כהומו בעל משקל עודף בסרט "לוויתן". פארל מגלם בחור פשוט מאי קטן באירלנד לפני מאה שנה, על רקע מלחמת האזרחים. חייו משתבשים כשחברו הטוב המוזיקאי מחליט לפתע לנתק איתו את הקשר. פארל לא התייצב לטקס, מאחר ונמצא בצילומים בלוס-אנג'לס, במקום זאת הוא עלה לשידור ונשא נאום תודה נרגש. "האמת לא ציפיתי לזכות. תודה למרטין מקדונה על תסריט מטורף. אודה לו על כך כל חיי. אני חולק את הפרס עם חברי לסרט ברנדן גליסון". ואילו מקדונה עוטר בפרס התסריט. "זאת דרך נהדרת לסיים שבוע נהדר, בפסטיבל הקולנוע הטוב בעולם".
סרט נוסף שזכה במפתיע בשני פרסים הוא "עצמות והכול", דרמת ההתבגרות הקניבלית השנויה במחלוקת ומעוררת הרעש. לוקה גונדינו האיטלקי זכה בפרס הבימוי, בעוד הכוכבת טיילור ראסל הוכתרה כשחקנית המבטיחה. "אני קצת עצבנית", הודתה ראסל. "כמה מהגיבורים שלי יושבים באולם הזה. אני כאן לצד לוקה גונדנינו הבמאי שלי. לא הייתי עומדת כאן בלעדיו. הוא חבר טוב שלי ואני מאוד אוהבת אותו". ראסל הודתה גם לטימותי שאלמה שמשחקק את בן זוגה הקניבל.
5 צפייה בגלריה
השחקנית טיילור ראסל
השחקנית טיילור ראסל
השחקנית טיילור ראסל
(צילום: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images)
המאוכזבת הגדולה של הערב היא ללא ספק נטפליקס. ארבעת הסרטים של ענקית הסטרימינג שהתחרו על "אריה הזהב", לא זכו באף פסלון. למרבה הצער, גם שני הנציגים הישראלים בפסטיבל יצאו מטקס הסיום בידיים ריקות: הסרט התיעודי "ימי תום" של הבמאי גיא דוידי, המביא יומנים אישיים ומכתבים של חיילי צה"ל שמצאו את מותם במהלך שירותם הצבאי, והתחרה ב"אוריזונטי", המסגרת השנייה בחשיבותה, לא זכה באף אחד מהפרסים המחולקים במסגרת הזאת. הסרט הזוכה במסגרת הנחשבת והמוערכת זאת הוא "מלחמת העולם השלישית" האיראני.
"ולריה מתחתנת", סרטה העלילתי של הבמאית מיכל ויניק התחרה במסגרת החדשה "אוריזונטי אקסטרה", זכה אומנם לתשואות רמות ולביקורות משבחות, אבל לא זכה בפרס היחידי שמוענק במסגרת הזאת ונקבע על ידי הקהל, שהעדיף סרט סורי שבמרכזו אישה חזקה ושורדת.