ציור של האמן האוסטרי גוסטב קלימט, שהיה שייך למשפחה יהודית שחיה באוסטריה, נמצא בווינה לאחר שנחשב לאבוד במשך כ-100 שנים.
2 צפייה בגלריה
Bildnis Fraeulein Lieser (דיוקנה של גברת ליזר, בתרגום לעברית). גוסטב קלימט
Bildnis Fraeulein Lieser (דיוקנה של גברת ליזר, בתרגום לעברית). גוסטב קלימט
Bildnis Fraeulein Lieser (דיוקנה של גברת ליזר, בתרגום לעברית). גוסטב קלימט
(צילום: EPA / HUBER ZIERHOFER / HANDOUT)
היצירה נקרא Bildnis Fraeulein Lieser (דיוקנה של גברת ליזר, בתרגום לעברית), והיא הייתה כאמור שייכת בעבר למשפחה יהודית אמידה של תעשיינים שחיו באוסטריה, והיא נראתה לאחרונה בשנת 1925. בעוד שלא היה ברור מה עלה בגורלו ברוב השנים שחלפו מאז נראה לאחרונה, נודע כי הציור נמצא אצל בעליו הנוכחי מאז שנות ה-60.
בית המכירות הפומביות im Kinsky העריך את שוויו של הציור בלמעלה מ-54 מיליון דולר, ומציאתו נחשבת ל"סנסציה", לדבריהם. "ציור כה נדיר בעל משמעות אמנותית וערך רב שכזה לא היה זמין בשוק האמנות במרכז אירופה במשך עשרות שנים", נמסר בהצהרה.
2 צפייה בגלריה
גוסטב קלימט
גוסטב קלימט
גוסטב קלימט
(צילום: AP)
הציור יוצע למכירה פומבית ב-24 באפריל בשם בעליו, ויורשיהם החוקיים של בעליו המקוריים - משפחת ליזר. חוקים אלה מבוססים על הסכם בינלאומי שנחתם במטרה להחזרת אמנות שנבזזה על ידי הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה ליורשיהם המקוריים או צאצאיהם, למרות שטרם נמצאו ראיות שהיצירה הזו נבזזה לפני או במהלך המלחמה.
לפני המכירה המתקרבת, הציור יוצג במיקומים בינלאומיים שונים בהם בריטניה, שוויץ, גרמניה והונג קונג.
"הציור נחשב כאבוד בכל הקטלוגים", אמרו בבית המכירות הפומביות. "'אבוד' פירושו נהרס או נשרף במהלך המלחמה, אבל בכל מקרה אבוד משמעותו לא קיים; אף אחד לא ציפה שהוא יופיע שוב".
בחודש יוני האחרון "נערה עם מניפה", הדיוקן האחרון שצייר האמן המפורסם בטרם הלך לעולמו, נמכר במסגרת מכירה פומבית בסכום שיא באירופה שעומד על כ-108 מיליון דולר.
גוסטב קלימט נמנה מהציירים הבולטים בזרם היוגנדסטיל הווינאי, והוא ידוע בעיקר בזכות ציורי הקיר והדיוקנאות שיצר לאורך הקריירה שלו. הנושא המרכזי שעלה בעבודותיו היה ארוטיקה והגוף הנשי בפרט. יצירתו המפורסמת ביותר - "הנשיקה" (1908), מתארת זוג אוהבים מחובקים ושלובים זה בזה, וכיום היא נחשבת לאחת היצירות החשובות ביותר של תנועת הזצסיון הווינאי. גם "האישה בזהב" (1907), דיוקנה הראשון של אדלה בלוך-באואר שהוזמן על ידי בעלה, הפך לאחד מסימני ההיכר של הצייר, ואף זכה לעיבוד ספרותי וקולנועי.