ושוב אנחנו נמצאים בתקופה הנהדרת בשנה שבה מקבץ פסטיבלי הקולנוע מסביב לעולם חוגגים סרטים, יוצרים וכל פן אמנותי במדיום שנקרא קולנוע. הפסטיבל הבינלאומי בלונדון, שיפתח ביום רביעי הקרוב, אולי לא ידוע ונוצץ עדיין כמו זה של קאן, ונציה וברלין, אולם הוא מתקיים בעיר הגלובאלית המובילה בעולם ומציג מבחר מרתק ומכובד של סרטים מהם יכול הקהל הרחב ליהנות. בין אם אלו סרטים שיופצו בהפצה רחבה מאוחר יותר על המסכים ובשירותי הסטרימינג, סרטים עצמאיים וקטנים או כאלו מארצות שונות שטרם נמכרו להפצה עולמית וזוהי אולי ההזדמנות היחידה שניתן יהיה לראותם.
12 צפייה בגלריה
הארי סטיילס
הארי סטיילס
הארי סטיילס בפסטיבל ונציה
(צילום: Andreas Rentz/GettyImagesIL)
עשרות כוכבים צפויים להלך בלונדון על השטיחים האדומים, לקדם את הסרטים שבהם הם מופיעים ולנופף להמונים בכיכר לסטר ועל גדות נהר התמזה, בעשרת ימי הפסטיבל. בין הפרצופים המאוד מוכרים ניתן יהיה למצוא את דניאל קרייג, אדוארד נורטון, הארי סטיילס, אמה תומפסון, לשאנה לינץ׳, אמה קורין, סם מנדז, אוליביה קולמן, קולין פארל, ביל ניי, קארי מוליגן, זואי קאזאן, ברנדן פרייז׳ר, אדם דרייבר, פלורנס פיו ועוד רבים וטובים.
במסגרת הפסטיבל יוקרנו 164 סרטים מיותר מ-60 ארצות, כולל 23 פרמיירות עולמיות, שש פרמיירות בינלאומיות ו-15 פרימיירות אירופאיות. ריכזנו המלצות לכבוד אלה שימצאו את עצמם בבירת הממלכה הבריטית וירצו ליהנות מקולנוע משובח. רק זכרו להזמין כרטיסים מראש - רוב הסיכויים שלסרטים המובילים יהיה קשה להיכנס ברגע האחרון.

מטילדה

סיפור הידוע של רואל דאל, בבימויו של מת'יו וורכוס ועם המוזיקה הנפלאה של טים מינצ'ין, הוא סרט הפתיחה של הפסטיבל. מטילדה וורמווד (אלישה וויר) תמיד הרגישה לא שייכת וגם לא רצויה על ידי הוריה (סטיבן גראהם ואנדראה רייסבורו). היא מוזנחת אך מוצאת חברה בספרים ובדמיון. כשהרשויות מגלות שמטילדה מעולם לא הלכה לבית ספר, הוריה מזדרזים ורושמים אותה לקראנצ'נם הול, בית ספר המנוהל על ידי גברת טראנצ'בול המאיימת (אמה תומפסון).
12 צפייה בגלריה
מתוך "מטילדה"
מתוך "מטילדה"
מתוך "מטילדה"
(צילום: DAN SMITH/NETFLIX)
בבכורה עולמית, מטילדה המיוזיקל הוא ההזדמנות הראשונה לראות את הפירות של השקעת התוכן הגדולה ביותר שעשתה נטפליקס ענקית הסטרימינג, כשרכשה את כל הזכויות לסיפוריו של סופר הילדים, דאל.

The Banshees of Inisherin

בזמן שבאירלנד מנשבות רוחות אלימות של מלחמת אזרחים, החברים הטובים פאדרייק (קולין פארל) וקולם (ברנדן גליסן) מעבירים ימים מנומנמים על האי הקטן של אינשרין, בהליכה קבועה יומית לפאב. עד שיום אחד, מסיבה לא ידועה, פאדרייק מחליט שהוא כבר לא רוצה שהם יהיו חברים. הבמאי מרטין מקדונה ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי") חוזר לפסטיבל עם סיפור טרגי- קומי של ידידות, מריבות וזהות אירית.

אמפריית האור

הילארי (אוליביה קולמן) מנהלת בית קולנוע שפעם היה מולטיפלקס עם אולם ריקודים ונוף לים אך נותר בו רק אולם קולנוע פעיל אחד. לקראת הקרנה חגיגית של "מרכבות האש", הילארי, יחד עם אנסמבל שכולל את טובי ג'ונס, קולין פירת' וטום ברוק, מכינים את האולם. בחוץ, עיירת החוף עצמה מתפוררת כשנוכחות מאיימת של סקין הדס מפרה את האיזון והשקט של התושבים.
12 צפייה בגלריה
מתוך "אמפריית האור"
מתוך "אמפריית האור"
מתוך "אמפריית האור"
(צילום: TIFF)
הבמאי סם מנדז, שחוזר לפטיבל בלונדון בפעם הראשונה מאז זכה באוסקר על "אמריקן ביוטי", בשיתוף פעולה נוסף עם הצלם רוג'ר דיקינס, מביא סיפור אהבה לקולנוע ומציג אותו כמקום של בריחה, מרגוע לנפש והנאת צפייה משותפת בחושך.

Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths

סילבריו (דניאל ג'ימנז קאצו'), הוא קולנוען ועיתונאי שעבודתו תמיד מחפשת לאתגר, לשאול ולחשוף. כשמוענק לו פרס יוקרתי מהחברה האמריקאית לעיתונאים, הוא חוזר הביתה, למקסיקו, על מנת לחגוג עם משפחתו. אך ההגדרה של "בית" היא לא ממש פשוטה כשמישהו גר 20 שנים באמריקה. סילבריו מתקשה להבין מהי מקסיקו בשבילו ומה היא בשביל משפחתו הקרובה. הבמאי אלחנדרו גונזאלס אינאריטו ("בירדמן") חוקר, שוב, את הקווים המטושטשים של החברה הגלובאלית, הלא שוויונית והמקושרת שבעולם.
12 צפייה בגלריה
מתוך Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths
מתוך Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths
מתוך Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths
(צילום: באדיבות נטפליקס)

החלטה לעזוב (Decision to leave)

האי ג'ן (פארק הא-איל) הוא בלש מבוסאן (דרום קוריאה) שנשוי באושר, למרות שהמשמעות של עבודתו היא שהוא מבלה יותר מדי זמן בנפרד מאשתו. כשגופת מטפס נמצאת, תמונות מחשידות בטלפון שלו מובילות את האי ג'אן ואת חקירת הרצח לאשתו הצעירה של המטפס ולמעקב על ביתה. אבל אפילו שיש לה אליבי, הבלש מתקשה לסיים את המעקב אחריה. האם מדובר באינסטינקט של חוקר או משהו מעבר? במותחן היצ'קוקי מביא הבמאי פאק צ׳ן-ווק ("השפחה") את סיפורו של בלש שמתקרב קצת יותר מדי לרצח שאותו הוא מנסה לפענח.
12 צפייה בגלריה
מתוך "החלטה לעזוב"
מתוך "החלטה לעזוב"
מתוך "החלטה לעזוב"
(צילום: יח"צ)

לחיות (Living)

בסרטו של הבמאי הדרום אפריקאי, אוליבר הרמנוס, המבוסס על 'איקירו' של אקירה קורוסוואה, עובד המדינה הצנוע, ווילאמס (ביל ניי), חי בערפול חושים תוך ביצוע טקסים מדויקים יומיים מאז שאשתו נפטרה. יום אחד הוא מקבל חדשות מרעישות שגורמות לו לצאת למסע של גילויים שמעיר אותו וגורם לו לרצות להשאיר חותם על העולם בזמן שנותר לו.

פינוקיו

בכורה עולמית לסרט האנימציה המדובר של הבמאי עטור הפרסים גיירמו דל טורו. באיטליה של 1930, הנשלטת ביד רמה על ידי הדיקטטור הפאשיסטי בניטו מוסוליני, חייו של הנגר ג'פטו נשלטים על ידי עצב עמוק בעקבות מותו של בנו בן העשר, קרלו. ג'פטו מוצא נחמה בגילוף בובת עץ שבאופן בלתי צפוי מתעוררת לחיים. ג'פטו מעניק לבובה את השם: פינוקיו. למרות חסרונותיו הרבים, פינוקיו נאהב מאוד על ידי אביו. חרף התראותיו החוזרות ונשנות של חברו הצרצר, החלטותיו של פינוקיו ממשיכות להיות לוקות בחסר והוא נגרר אחרי טיפוסים מפוקפקים. דל טורו (המבוך של פאן וצורת המים) מביא סיפור שלא בורח מהצדדים החשוכים של הסיפור הידוע, על גאולה והכוח שבאהבת הורה.
12 צפייה בגלריה
מתוך "פינוקיו"
מתוך "פינוקיו"
מתוך "פינוקיו"
(צילום: באדיבות דיסני פלוס)

She Said

הבמאית הגרמניה מאריה שריידר מחזירה את הקהל לימיה הראשונים והסוערים של פרשת הארווי ויינשטיין. כשעיתונאיות הניו יורק טיימס, קנטור (זואי קאזאן) וטווהי (קארי מאליגן), החלו לחקור שמועות בדבר התעללות מינית בהוליווד, הדלתות נסגרו בפניהן. למרות הקושי, החקירה שלהן מובילה למפיק הארווי ויינשטיין, שכנראה מחזיק את המפתח לחשיפת שיטת כוח שהגנה על מתעללים. השתיים - שמגלמות עיתונאיות לוחמות, חכמות ובעלות מוסר - חושפות לאט את הצד המאוד מכוער של הוליווד.

הבן (The Son)

פלוריאן זלר (שזכה באוסקר על הסרט "האב") חודר שוב לנבכי הנשמה של משפחה והפעם מביא את סיפורו של פיטר (יו ג'קמן), עורך דין סופר מצליח, שנמצא בפרק ב' לחייו עם אשתו הצעירה (ונסה קירבי) ותינוקם המשותף. פרק א' של חייו כולל את קייט, אשתו לשעבר הממורמרת (לורה דרן) ובנם ניקולס. כשניקולס מתחיל להתנהג בצורה משונה, בורח מבית ספר ונעלם לפרקי זמן ארוכים, הוריו לא יודעים בדיוק איך להתמודד עם זה. כשההורים מתקשים למצוא פתרונות נחשף האופי האמיתי של מערכות היחסים בדרמה פסיכולוגית חזקה.
12 צפייה בגלריה
מתוך "הבן"
מתוך "הבן"
מתוך "הבן"
(צילום: יח"צ)

Till

בזמן ביקור משפחתי במיסיסיפי, אמט תיל בן ה-14 נחטף ונרצח לאחר שהואשם בשגגה שהציק לאישה לבנה, קרולין בנט. כשכבר ברור שהשלטונות לא ממהרים להביא את רוצחיו לדין ושבנט מוכנה לשקר על מנת להגן על הרוצחים, אמו של אמט (דניאל דדוויילר) הופכת בעל כורחה לאקטיביסטית, ומאבקה הופך לזרז משמעותי בהקמת התנועה להגנת זכויות האזרח באמריקה. זהו סרטה השני של הבמאית צ'ינוניה צ'וקוו.

הלוויתן (The Whale)

סרטו המדובר של הבמאי דארן ארונופסקי (ברבור שחור) והקמבאק הגדול של השחקן ברנדן פרייז'ר. השניים מביאים את סיפורו של צ'רלי (פרייז'ר), מורה שהפך למתבודד כשהקשר היחיד שלו לעולם החיצון היא חברתו הטובה (הונג צ'או). כשבריאותו מתרופפת ונראה שאין כבר דרך חזרה, צ'רלי מנסה לשקם את יחסיו עם בתו היחידה (סיידי סינק) אותה זנח כשהתאהב בגבר ועזב את אשתו עבורו.
12 צפייה בגלריה
מתוך "הלוויתן"
מתוך "הלוויתן"
מתוך "הלוויתן"
(צילום: יח"צ)

רעש לבן (White Noise)

הבמאי נח באומבך ("סיפור נישואים") שב לשתף פעולה עם אשתו גרטה גרוויג ועם השחקן אדם דרייבר. ג'ק גלאדני ("דרייבר"), הוא פרופסור שנשוי בפעם הרביעית וחי חיים די רגילים – רגילים ככל הניתן כשאתה חלוץ במחקר על היטלר ורק התחלת ללמוד גרמנית. הצופים מלווים את דמות האנטי גיבור של גלאדני כשהוא יוצא למסע על מנת להתמודד עם פחדיו הגדולים ביותר.
12 צפייה בגלריה
מתוך "רעש לבן"
מתוך "רעש לבן"
מתוך "רעש לבן"

The Wonder

הבמאי הצ'ילאני סבסטיאן לילו ("גלוריה"), לוקח את הצופים אל כפר אירי קטן ב-1862 שבו ילדה בת 11 בשם אנה טוענת שלא אכלה במשך ארבעה חודשים ועם זאת נשארה באופן פלא בחיים. האחות האנגליה, ליב רייט (פלורנס פיו) לבחון את אנה ולבדוק אם הטענה שלה שהיא בחיים בשל השגחה אלוהית הוא פלא לגיטימי או שמה פברוק. רייט, שמחלקת את משמרותיה עם נזירה מעיירה סמוכה שפתוחה לאפשרות של התערבות אלוהית, ממשיכה להיות סקפטית ולשים את מבטחה במדע ורציונל.
12 צפייה בגלריה
מתוך The Wonder
מתוך The Wonder
מתוך The Wonder
(צילום: יח"צ)

השוטר שלי (My Policeman)

הגעתו של פטריק לביתם של מריון וטום מציתה מחדש אירועים סיסמיים שקרו 40 שנה קודם לכן בברייטון כשטום, שוטר צעיר והומו בארון נשא לאישה את מריון, מורה בבית ספר, כשהוא נמצא במערכת יחסים אסורה עם פטריק. הבמאי מייקל גראנדייג', מביים ביד נפלאה את הארי סטיילס, אמה קורין ודיוויד דאוסון.
12 צפייה בגלריה
מתוך "השוטר שלי"
מתוך "השוטר שלי"
מתוך "השוטר שלי"
(צילום: יח"צ)

רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית (Glass Onion: A Knives Out Mystery)

הבלש בלאנק (דניאל קרייג) של הבמאי ראיין ג'ונסון חוזר בשנית עם אנסמבל נהדר לפיענוח רצח נוסף. והפעם טייקון הטכנולוגיה, מיילס ברון (אדוארד נורטון), מזמין את חבריו למסיבה על אי יווני כשמתגלה גופה וההאשמות ההדדיות מתחילות לעוף. בלאנק נקרא למשימה. עם קייט האדסון, איתן הוק, קת'רין האן ורבים אחרים. בפרמיירה אירופאית, הסרט יחתום את הפסטיבל הבינלאומי בלונדון ב-16 באוקטובר.
12 צפייה בגלריה
מתוך "רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית"
מתוך "רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית"
מתוך "רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית"
(צילום: באדיבות נטפליקס)