ניב תל צור התקבל ללימודי אדריכלות בבצלאל ועתיד היה להתחיל את לימודיו השנה, אלא שהחלומות נגדעו ב-7 באוקטובר - עת שבילה עם חברו עידו פרץ ז"ל במסיבת הנובה ליד רעים, ונרצח על ידי מחבלי חמאס, בזמן שחיפש אחר מקום מסתור. "הוא היה אמן בנפשו", קובעת אופיר תל צור, אחותו. "במשברים ובשמחות שחווה בחייו - הוא היה מתבטא באמצעות היצירה. כל היצירות שלו, בין אם זו כתיבה או ציור, היו עמוקות וייחודיות, היה ניתן לזהות בקלות שזו יצירה שלו. כולן נבעו מהרגש שלו ודרכן אפשר היה לראות את הנפש שלו".
2 צפייה בגלריה
פרס טקס ביכורי יצירה על שם ניב תל צור ז"ל
פרס טקס ביכורי יצירה על שם ניב תל צור ז"ל
פרס טקס ביכורי יצירה על שם ניב תל צור ז"ל
( צילום: אילן ספירא)
בשנת 2019 יצירתו של ניב תל צור ז"ל - "החילזון" - זכתה במקום הראשון בטקס ביכורי יצירה שמתקיים מדי שנה ברמת גן ובמסגרתו מוענקים פרסי הצטיינות לבני ובנות נוער על יצירות אמנות, שירה וספרות. הטקס שהתקיים בתחילת השבוע (א') הוקדש לזכרו.
בין המתמודדות בתחרות בשנה זו הייתה גם אופיר, אחותו של תל צור שלמדה במגמת אומנות בתיכון חדש ברמת גן,. "כשהמורה שלי לאמנות הגיעה לבקר אותנו בשבעה היא סיפרה לי ששלחה את היצירות שלי לתחרות", היא משתפת כעת. "הופתעתי מהרעיון, זה ריגש אותי מאוד. את ההזמנה לאירוע עצמו קיבלתי כבר שהייתי בטירונות, ואז גיליתי שהטקס מתקיים לזכרו של ניב. אף אחד לא עשה את הקישור שאנחנו אחים - מי שהטקס הוקדש לזכרו ואני, בתור אחת המשתתפות בתחרות".
את ההשראה ליצירתה "היריון ולידה" שאבה תל צור מציור שציירה סבתו של אביה. "גם היא הייתה ציירת, ובבית שלנו היה תלוי ציור של אישה מניקה שהיא ציירה. זה תמיד משך אותי והחלטתי לעשות על הנושא הזה את פרויקט הגמר שלי בלימודים. אני רואה בזה סוג של המשכיות בין-דורית במשפחה - הציור שציירתי בהשראת סבתא רבתא שלי הוצג בטקס לזכרו של אחי. עצם העובדה שהיצירה שלי מוצגת בטקס לזכרו של אחי מחברת בין המוות לחיים. נקודת החיבור הזו היא כל כך שברירית. ככה אני משתדלת לחיות – לזכור ולכאוב את האובדן של אחי אבל להמשיך בדרך שלי, ליצור ולעשות, להיות אני", שיתפה בהתרגשות.
"אני משתדלת לא להתעסק במוות של ניב, אלא בחיים שחי - להתמקד במי שהוא היה, בשמחה שאפיינה אותו, היצירה והאמנות", הוסיפה. "לשמור על הדברים שאהבנו לעשות יחד, כמו המנהג שלנו ללכת יחד עם אחינו הקטן תמיר להופעות, בעיקר של ראפרים. מיד בסיום ה-30 שישבנו על ניב, תמיר ואני הלכנו להופעה של עטר מיינר. הצלחנו ליהנות בהופעה. הרגשתי שניב איתנו ברוחו, ידעתי שהוא מלא בגאווה על האופן שבו אנחנו מתמודדים עם הסיטואציה הקשה. שאנחנו לא מוותרים על עצמנו בתוך האבל והכאב שלנו, ממשיכים לחיות באופן שהוא היה רוצה שנמשיך".
2 צפייה בגלריה
ליאור בן צור עם יצירתה של אופיר תל צור, "היריון ולידה", בטקס ביכורי יצירה
ליאור בן צור עם יצירתה של אופיר תל צור, "היריון ולידה", בטקס ביכורי יצירה
ליאור תל צור עם יצירתה של אופיר תל צור, "היריון ולידה", בטקס ביכורי יצירה
( צילום: אילן ספירא)
הטקס המרגש התקיים בנוכחות אביו של תל צור ז"ל, נציגים מהנהלת העיר ואגף החינוך. "זה היה ערב מאוד מרגש ועוצמתי מבחינתנו", סיפר האב. "דאגתם לתת מקום מאוד מכבד לזכרו של ניב בננו האהוב הי"ד, לדרך חייו וליצירה שכתב כשהיה בכיתה י"ב וזכתה בתחרות בשנת 2019. עצם זה שאופיר אחותו של ניב זכתה אף היא השנה בקטגוריה של איור מהווה סוג של סגירת מעגל עבורנו. אני רוצה להודות לכל המעורבים בהפקה של האירוע שהיה מאוד מושקע ומרשים״.
"טקס ביכורי יצירה מרגש בכל שנה, אך השנה ביתר שאת", אמר כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן. "השנה בחרנו להקדיש את הטקס לניב תל צור ז״ל, שהיה אדם אומנותי וכישרוני וזכינו להכיר חלק מיצירותיו. ברצוני לחזק את המשפחה ולברך את אופיר על זכייתה במקום הראשון בזכות יצירתה המרגשת 'היריון ולידה'. באמצעות אומנות נמשיך להנציח - ולהצמיח חיים".