שירה מרגלית הייתה בת 22 כשאמא שלה מתה. היא עברה איתה שנים קשות של טיפולים, דעיכה ונס. הספיקה להראות לה איך היא נוצצת בקריירת השירה שהתחילה. להפוך אותה למעריצה בעצמה. עד הסוף הטרגי ששינה את מרגלית לחלוטין. "כשהייתי בת 11 אמא שלי חלתה בסרטן השד. זה משהו שביגר אותי. ואחרי ארבע שנים של קרחת, כריתה, שחזור, כימו, היא החלימה. השתתפתי אז בתוכנית 'בפרויקט הלהקה' של ערוץ הילדים והייתי סוג של ילדה בוורוד. זה היה טירוף. לא יכולתי ללכת ברחוב, לא יכולתי להיכנס לקניון, הטרידו את אבא שלי בטלפונים. אחרי שזה נגמר והתפרקנו הפכתי להיות כוכבת רשת ואמא שלי בדיוק חלתה שוב".
איך הרגשת באותם ימים? "זה היה מאוד טראומטי. הקפאתי את הקריירה שלי. אמא שלי הייתה החברה הכי טובה שלי. הבן אדם שהכי האמין בי. גם כשניגנתי חרא על הגיטרה היא ביקשה שאנגן. חברים היו באים לשבת בסלון והיא הייתה משלמת לי שאנגן מולם".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
מתי הבנתם שמשהו לא בסדר? "היינו בטיול בחו"ל והיה לה מאוד קשה לעלות על איזה הר, היא נהייתה חיוורת והבנו שמשהו לא בסדר. היא השתעלה נורא, וכשהגענו לארץ היא הלכה לבדיקה, וראו שיש לה חור בריאות. נכנסו לה מים לשם ואמרו שזה נזקי עבר מסרטן השד ושצריך להיות במעקב ולהוציא לה את המים מהריאות. אחרי כמה חודשים גילו שהסרטן שלח גרורות לריאות, לוושט, לאגן. טיפלו בה בתרופות ביולוגיות שמאריכות את החיים. אחרי שנה וחצי התפרצה לה עוד מחלה אוטואימונית. תוצאה נגררת של הסרטן. בדיוק השתחררתי מהצבא, והלכתי לקורס מזורז ללמוד לטפל בה ולהישאר איתה בבית. יצא לי לתת לה מעט ממה שהיא נתנה לי בחיים. אבל נעצרו לי החיים. אחר כך היא נפטרה. לא נכנסתי לדיכאון כי אני מרגישה שאלוהים עשה לי הכנה נפשית והביא אותי למקום שאני לא צריכה אף אחד כדי שאוכל לעמוד בכאב של זה. התחלתי להקליט מוזיקה ולשיר הראשון שלי קראו 'אמא צודקת תמיד'. היא הייתה שומעת את השירים שלי ושואלת למה הם עצובים".
2 צפייה בגלריה
שירה מרגלית
שירה מרגלית
''נקרע לי הלב לחתיכות''. שירה מרגלית
(צילום: יונתן בלום)
הטרגדיה ששינתה את מרגלית גרמה לה להחליט שהיא משקיעה הכל במוזיקה. זה עבד. מרגלית אחראית מאחורי הקלעים ללהיטים כמו "מי זאת" של אנה זק שעומד על יותר מ-16 מיליון צפיות ביוטיוב, וזכה לעמוד בראש טבלת המצעדים בגלגלצ וכאן גימל, וגם ללהיטים כשהיא בפרונט כמו "מגיע לי יותר" שזכה ליותר מ-1.5 מיליון צפיות, והלהיט הנוכחי "אחותי כבר לא סובלת אותך" שצבר 1.7 מיליון צפיות ביוטיוב, למעלה מ-22 אלף סרטונים בטיקטוק, מנוגן בתחנות רדיו והגיע למקומות גבוהים במצעדי הסטרימינג. אחת ההשערות לגבי הבחור שאליו מרגלית התייחסה בשיר הלא-ממש מחמיא היא האקס שלה, טליס (הראפר טל בן נון). "טל זרק אותי ביום אחד אחרי שלוש שנים. העיף אותי מכל המדרגות. עברנו לגור יחד בתחילת הקורונה בבית של אבא שלי. טל התחיל לבנות אולפן וגם אני. התחלתי גם ללמוד ב'רימון'. הייתי הולכת ללימודים ואחרי זה הולכת לבייביסיטר כדי להרוויח כסף שאוכל לממן את המוזיקה".
נשמע קשה. "הייתי חוזרת הביתה בתשע בערב. והבית היה מלוכלך, מלא סיגריות, כוסות ריקות. ואני מוצאת את עצמי מעירה: 'טל אתה יכול לפנות את הכוסות שלך? 'קח בבקשה את המכנסיים מהרצפה'. הוא כל הזמן היה במוזיקה, לא עובד במשהו אחר, מפיק שירים לאחרים. התנהג כמו ילד שחי אצל אמא שלו, ואני לא אמא שלו. וזה יצר מתיחות. ואז יום אחד הוא הוא אומר לי, 'אני רוצה להיפרד'. הוא לא יודע למה. זה היה אובדן מסוג אחר כי ראיתי בו אז את כל העולם שלי. הרגשתי כל כך עלובה. שהוא לא מסביר לי למה ולא מנסה להילחם ולתקן. הוא אמר, 'אל תדאגי, אם ישאלו בתקשורת אגיד שאנחנו סבבה'. מי חשב על זה בכלל? ואז הוא קם ואמר, 'יאללה חיבוק? ושתדעי שלא בגדתי בך'. ואני בשוק אומרת לו, 'תודה', לא יודעת אם לחבק אותו, להילחם עליו, או לירוק לו בפרצוף. נכנסתי לאוטו ונסעתי בוכה".
2 צפייה בגלריה
אנה זק
אנה זק
לא היה טריגר לשיר. אנה זק
(צילום: שי תמיר)
ואז את כותבת שיר על כל הסיטואציות? "נקרע לי הלב לחתיכות. אחותי וחברות שלי הרימו אותי מהרצפה, פיזית, רציתי למות. רציתי לפרוש מהמוזיקה, וממש התכוונתי לזה. לקח לי חודש להרים את עצמי מהמצב הנורא שהייתי בו. נכנסתי לאוטו, בכיתי את חיי, בדיוק יצא 'אגרוף' של עדן בן זקן ואני בוכה ושרה. חיפשתי עוד שירים כאלה ויש רק שירי מימון, 'אין לי אהבה קטנה לתת לך'. קלטתי שרק באנגלית יש שירים שקרובים לאג'נדה הזאת. ואמרתי, וואלה, אני עושה את זה. נכנסתי לאולפן וישבתי וכתבתי שיר, חמישה ימים אחרי הפרידה, שקוראים לו, 'מגיע לי יותר'".
מתי את מבינה שהשיר מאוד מצליח? "חיבקו ממש את השיר הזה, בלי חברת תקליטים הוא הגיע למיליון צפיות וקיבל תגובות ממש טובות, ונפתח לי משהו. כשהייתי עם טל היה לי מעצור, כמו שקורה בזוגיות, אבל גם כי הרגשתי קטנה ממנו, יושבים באולפנים עם חברים שלו שלא מתייחסים אליי, לא הרגשתי הכותבת הכי טובה. חתמתי ב'עננה' והתחלתי לעבוד על המוזיקה. חבר ממש טוב שלי שפגשתי ב'רימון' הפגיש אותי עם יובל מעיין וכתבנו את 'מי זאת', של אנה זק. לא היה שום טריגר לשיר. רצינו שיר שמעצים בחורה, מישהי שרוצה לעוף על עצמה כשהיא קמה בבוקר. הייתה חוויה מטורפת, הכול קרה, הרגיש לנו טוב וצחוקים וכיף. כשסיימנו לכתוב, יובל, שעובד עם יהונתן מרגי על המוזיקה שלו באנגלית, הציע לו את השיר ומרגי עף עליו אבל אמר שזה יתאים הכי לאנה. שלחנו לאנה ומשם הכול היסטוריה".
"'מי זאת' הוא שיר מטורף אבל הוא לא שלי ולא נכתב במטרה להיות שלי. לא היה לי ספק קטן, המנהלים אמרו לי אולי לנסות ואמרתי לא. וזה עשה לי רק טוב. חסרות היום יוצרות במדינה. אפשר על יד אחת לספור את היוצרות בישראל, וזה נותן סימן שגם אני יכולה"
לא התבאסת שנתת להיט כמו ''מי זאת'' למישהי אחרת במקום לשיר בעצמך? "לא. אני לא מישהי שתגיד, 'הוא בטח לא מפסיק עכשיו להתקשר'. יש קארמה טובה בלתת משהו מעצמך למישהו אחר. היה בזה עוד גדילה שלי כאמנית, יש פה משהו טוב ואני לא לוקחת את זה לעצמי כי הוא טוב. לא אוכלת הכול, רק מה שטוב ובריא לגוף שלי. 'מי זאת' הוא שיר מטורף אבל הוא לא שלי ולא נכתב במטרה להיות שלי. לא היה לי ספק קטן, המנהלים אמרו לי אולי לנסות ואמרתי לא. וזה עשה לי רק טוב. אני שומעת אותו בכל מקום וגאה להיות מישהי של מאחורי הקלעים. חסרות היום יוצרות במדינה. אפשר על יד אחת לספור את היוצרות בישראל, וזה נותן סימן שגם אני יכולה".
רגע, אז על מי השיר "אחותי כבר לא סובלת אותך"? "השיר על כל האקסים שלי. בעיקר מדבר על שתי האחיות שלי. גם אחרי הפרידה מטל וגם אחרי כל פרידה לפני הן היו באמוק, נפגעו בשבילי. לקח הרבה זמן עד שהשיר הזה יצא. הכתיבה שלו הייתה לפני כמעט שנה. כי התעסקנו ב'מי זאת' ולכתוב לאחרים. זה נהיה טירוף. אבא שלי מתקשר ושואל, 'את מי האחיות שלך לא סובלות? כולם שואלים אותי'. זה השיר הראשון שלי שנכנס לגלגלצ. זו גושפנקה, סמל סטטוס כמו איש עסקים שהולך עם שעון יוקרה מזהב".
את טבילת האש הראשונה שלה בחשיפה לקהל עשתה במסגרת תוכנית בערוץ הילדים "פרויקט הלהקה". סוג של ריאליטי שבו מספר מתמודדים צריכים להפגין יכולות מוזיקליות ולשרוד מתוכנית לתוכנית. מרגלית הצליחה להגיע רחוק ולהיות אחת מחברות הלהקה שהוקמה. "הגעתי לאודישן. לא התרגשתי כי לא חשבתי שזה יתפתח. בחנה אותי אז אמירה בוזגלו, רקדתי ריקוד מאוד מביך אבל התקבלתי. ואז נכנסנו לבית סגור לחודש וחצי. הופענו בכל הארץ, אבל כאמנית שעוברת תהליך התעצבות זה תפס הרבה מקום באישיות שלי. לא היה לי זמן לפתח את עצמי. גם היום אני חושבת שאני לא יודעת חצי ממה שאני אמורה לדעת כמוזיקאית. כל הזמן הלבישו אותי בוורוד כי הייתי בלונדינית. ניגנתי בגיטרה, חייכנית, ומשם המרחק ל'בואו נדביק לה את הרואה את החיים בוורוד' היה קצר מאוד.
שזה לא תואם את מה שאת היום. "האמנתי לדמות הוורדרדה, אבל אחרי שאמא שלי נפטרה הרגשתי הכול חוץ מוורדרדה. לאט-לאט ניקיתי את האנשים שלא נכונים לי. הקליפ הראשון לשיר היה בביקיני, כשאני שרה פופ, וצועקת 'להיזרק באיזה חוף בנתניה'. האנשים שעשו לי את הקליפ אמרו לי שזה מגניב שאהיה בביקיני וזרמתי. חשבתי שאני לא מבינה בזה וכולם יודעים ואני לא. הכותרת באינטרנט הייתה 'כוכבת הרשת שירה מרגלית שרה בביקיני'. יום אחרי קיבלתי טלפון מאמיר פרישר גוטמן שעשה את 'פרויקט הלהקה'. גרנו באותה שכונה והוא אמר לי, 'מה את עושה לעזאזל? למה את עם ביקיני בשיר? את גיטריסטית, מה זה קשור?' למרות שהערכתי את הדעה שלו רציתי לנסות לבד. הוצאתי עוד שיר זוועה. משם היה לי מכתב שכתבתי על אמא שלי. טל ראה את המכתב ואמר - שירה את צריכה להוציא את זה בשיר. הוצאתי וזה היה גם טירוף, מלא תגובות של אנשים שאיבדו אנשים".
הדרך שעברה בקריירה שלה כוללת גם סצנות פחות נעימות. את שי אביטל, שנגדו עומד כתב אישום על ביצוע מעשה מגונה ומעשה מגונה בכוח, היא הכירה בעצמה. "הוא היה שולח לי הודעות לפני הצבא. 'אני רוצה לעשות פגישה, חושב שיש לך פוטנציאל', כמו בסרטים הכי קלישאתיים. הייתי אז עוד לפני 'פרויקט הלהקה'. ואז כשלא עניתי הוא כתב לי, 'תגידי את לא מתגעגעת אליי?' כתבתי לו, 'למה שאתגעגע אליך?' והוא כתב, 'לא יודע' והמשיך בפלירטוט מצידו, ומשם לא עניתי לו כבר. כשזה יצא החוצה לא הייתה לי הפתעה, ידעתי, שמעתי סיפורים וזה היה באוויר. שמעתי גם מעוד ממקומות בתעשייה שהוא מטריד נשים. זה הדבר הכי שפל בעולם, לא פגשתי אותו בחיים כי הבנתי מהתחלה שהוא טיפוס מוזר".
חלק מכל הדבר הזה נובע אולי מזה לנשים אין קול בתעשייה הזאת של התרבות? "היום לא קשה להיות בולטת בתעשייה, כי כולם בנים ואת הבת היחידה שיושבת באולפן. בהתחלה הייתי אומרת 'טוב, טוב' לכל דבר שאמרו לי, אבל היום אני מבינה כמה כוח יש לזה שאני אישה, שאני יכולה לכתוב בתור אישה, שאני חושבת כמו אישה. זה נותן לי כוח בחדר מלא גברים. אני יושבת באולפן לא כמו ליידי, תוקעת גרעפסים אם בא לי, מקללת, אחת מהחברה".
נסיים במשהו משמח. היום את בזוגיות עם הזמר ים רפאלי. יש סיכוי שיקבל שיר זועם? "ים קטן ממני בארבע שנים, לא חשבתי שיהיה בינינו כלום. אבל קלטתי שהוא מסתכל עליי. הוא בא אליי לכתוב. שתינו יין ובילינו את הלילה. בבוקר כשקמתי ראיתי שהוא קם לפניי וסידר את כל הבית, הזיז את הכוסות ובישל. לא האמנתי. היום אנחנו גרים ביחד וזו הזוגיות הכי טובה והאהבה הכי בריאה שחוויתי".
מ"מאמא ג'אם" המייצגים את טליס נמסר: "טל מאוד אוהב את שירה ומאחל לה המון-המון בהצלחה, טל מתעסק כרגע באלבום הבכורה שהוציא לאחרונה ונמצא במקום אחר בחיים. לגבי מערכת היחסים שהייתה בינהם, אין תגובה נוספת".