כשהוא מתקרב לגיל 60, השחקן רמי הויברגר ("החמישייה הקאמרית") מוצא את עצמו עסוק במיוחד, כשהוא מככב על הבמה ב"המלט" של בית ליסין ומגלם את משה דיין בסרט המצופה "גולדה" לצידה של הלן מירן. בריאיון לשרון כידון ב-ynet Live השחקן מצר על הרלוונטיות של הסאטירה הבועטת מלפני 30-25 שנה גם כיום. "היא תמיד הייתה המציאות לצערי הרב, והיא תמיד אקטואלית. אני מת כבר שהיא לא תהיה אקטואלית, שיגידו שזה מיושן ושייך לעידן אחר, אבל לצערי הרב אנחנו בסטגנציה מאז ש'החמישייה' ירדה, ועד היום לא ממש השתנה משהו". האזינו.
2 צפייה בגלריה
תמונת רמי הויברגר
תמונת רמי הויברגר
רמי הויברגר
(צילום: גיל נחושתן)
אחד המערכונים הזכורים ביותר מבית "החמישייה הקאמרית" הוא המערכון המצמרר מ-1997, שבו הויברגר נושא מונולוג נוקב שכתב הסופרי עוזי וייל, כיגאל עמיר. "יום אחד, עוד 20 שנה אני אקבל חנינה", אומר שם עמיר (בגילומו של הויברגר) כשהוא מחייך למצלמה, "אתם יודעים את זה. אחרי שנה יהיו בחירות לעירייה וראש העיר יבוא להצטלם איתי".
אנחנו רואים את מי שלוקחים תפקידי מפתח בממשלה, וזה לא כל כך רחוק מהנבואה ההיא. "לא. אז קראו לזה 'עשבים שוטים', ועכשיו העשבים שוטים הם הקואליציה", אומר הויברגר, שלא חושש להביע את דעותיו הפוליטיות ואף לוקח חלק במחאה כנגד המהפכה המשפטית.
בקרוב, כאמור, השחקן יגיע למסכים הגדולים עם "גולדה", סרטו של גיא נתיב לצידה של הלן מירן שמשחקת בתפקיד הראשי, ושצפויה להגיע לארץ בשבוע הבא להקרנת הבכורה במסגרת פסטיבל הסרטים בירושלים.
נקווה שכל המבצע הצבאי הזה לא יגרום לה לשנות את דעתה. "זה בדיוק מה שחשבתי הבוקר - או ישנה את דעתה, או פשוט לא יאפשר את הפסטיבל. אני מקווה שזה לא יקרה".
הויברגר מגלם בסרט את מי שכיהן כשר הביטחון בתקופת כהונתה של גולדה מאיר כראשת הממשלה, משה דיין. "בסרט אפשר יהיה לראות את מה שהיה גם במציאות בזמן המלחמה, וזה שמשה דיין נכנס להתקף חרדה בשלבים מאוד מוקדמים של המלחמה ובכלל לא תפקד", מספר הויברגר על הדמות הכריזמטית והמורכבת.
שר הביטחון המהולל, האדם הכי מעוטר, פתאום פוגש את עצמו. "כן. הבן השני הכי גדול שלי, אורי, ראה פעם צילום של מסיבת העיתונאים של דיין בזמן המלחמה והוא מזיע שם, והוא לא יודע על מה הוא מדבר - מדבר על חורבן בית שלישי וכל מיני. והבן שלי מסתכל ואומר לי, 'תגיד, זה היה שר הביטחון שלכם אז?'".
איך נכנסים לדמות הזו? "בצורה הכי אינפנטילית שיכולה להיות. פשוט נכנסתי להתקף חרדה שבוע לפני הצילומים, ויצאתי ממנו הרבה אחרי הצילומים. עברתי גירושים בדיוק באותה תקופה, ונכנסתי לדיכאון עמוק, חלק ממנו היה בסרט".
טיזר ראשון "גולדה" בגילומה של הלן מירן
(יחסי ציבור)
בעצם החיים הכתיבו לך את זה. "כן, בדרך כלל החיים הם אלה שמכתיבים. כל תפקיד שאני מקבל - אני שואל את עצמי אם זה מישהו מלמעלה שולח לי את התפקידים האלו".
למרות שהוא מעיד שעבר תקופה לא פשוטה, השחקן מצליח להפריד את המקצוע מחייו האישיים - וכשהוא על הבמה הוא מצליח להניח בצד את הקשיים של חיי היומיום ולתת את כולו. "המחויבות שלי לקהל שמגיע לאולם מרגע שמתחילה ההצגה היא מעל כל מציאות", הוא מסביר.
כלומר זה עוזר לך, כשאתה צריך אתה מגייס את זה. "אני צמוד לזה, אין לי ממש ברירות וזה תמיד מתגמל כי זה מחזיר. האומנות זה כמו בומרנג, אתה נותן וזה מרים אותך".
2 צפייה בגלריה
מתוך "המלט" בבית ליסין
מתוך "המלט" בבית ליסין
"המחויבות שלי לקהל שמגיע לאולם מרגע שמתחילה ההצגה היא מעל כל מציאות". הויברגר (במרכז) מתוך "המלט" בבית ליסין
(צילום: ישעיה פיינברג)
למרות שכרגע הוא נמצא בתקופה משגשגת, עם "גולדה" ו"המלט" שצפויה בנובמבר להופיע בסין, להויברגר אין תוכניות קונקרטיות לעתיד. "אף פעם אין לי חלומות. אני לא חושב על התפקיד הבא, זה מגיע אליי. אני אומר הרבה 'לא', ובדרך כלל מה שצריך לקרות קורה", הוא משתף.
הצטערת על משהו שלא לקחת? "לא. כאילו אני מצטער על כל מיני דברים שהיו בהם הרבה כסף ולא עשיתי אותם בגלל כל מיני החלטות אומנותיות וטיפשיות שהיו לי כשהייתי בן אדם צעיר".
"ארץ נהדרת" או דברים אחרים? "כן, ופרסומות וכאלה. אני גם פתחתי את הג'ורה שלי המון שנים, אחרי רצח רבין הייתי מאוד מאוד פעיל ויש דברים שלא נתנו לי לעשות בגלל שלא הייתי בקונצנזוס".
אבל אתה אומר את דעתך גם היום. "כן, אני אומר מאז ומתמיד".
כלומר זה לא גרם לך לצנזר את הדעות שלך, אבל אולי היית קצת יותר מדי תקיף ושילמת על זה. "מצד אחד כן, ומצד שני זה עשה את מי שאני היום".