התסריט ל"היט מן" (Hit Man), סרטו החדש של ריצ'רד לינקלייטר ("התבגרות"), נכתב יחד עם כוכב הסרט גלן פאוול. השחקן בן ה-35 לא חדש בשטח - "היט מן" הוא שיתוף הפעולה הרביעי שלו עם לינקלייטר, אחרי תפקיד קטן ב"פאסט פוד" (2006), תפקיד מרכזי ב"כולם רוצים את זה" (2016) ועוד אחד בסרט האנימציה הרוטוסקופית "אפולו ½10: הרפתקה בעידן החלל" (2022). ב- 2022, כשפאוול שיחק ב"אהבה בשחקים: מאווריק", הקריירה שלו ביצעה קפיצת מדרגה. השנה כבר ראינו אותו ב"רק לא אתה", הקומדיה הרומנטית שבה שיחק מול סידני סוויני, ושזכתה להצלחה נאה חרף הביקורות הלא נלהבות.
"היט מן" – טריילר
(באדיבות סרטי יונייטד קינג)
"היט מן" נתפר למידותיו של פאוול ומאפשר לו להפגין את טווח היכולות שלו כשחקן, ולא להסתמך רק על השיניים הצחורות ושרירי הבטן. גם לינקלייטר, בסרטו המוצלח מזה כעשור, שב ומזכיר את יכולתו לעשות סרטי רבי חן והומור. "היט מן" מתחיל כקומדיית משטרה, מתפתח לקומדיה רומנטית, נע לעבר מחוזות הנואר, וכל שלושת הז'אנרים משתלבים לשלם מהנה במיוחד. בנוסף הוא גם הרהור על הפסיכולוגיה של עיצוב דמויות והיכולת לשנות את החיים באמצעות משחק שהופך לממשות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "היט מן"
מתוך "היט מן"
מפגין את הטווח שלו. גלן פאוול, מתוך "היט מן"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
עלילת "היט מן" מבוססת על קורותיו של גארי ג'ונסון כפי שתוארו ב-2001 במגזין Texas Monthly, בכתבה נרחבת של קיפ הולנדסוורת', חבר של לינקלייטר. היסוד המשותף לחיים ולבדיה הוא אדם שעובד כמרצה לפסיכולוגיה ובמקביל גם עובד במשטרה, ושם ממלא את התפקיד של מתחזה לרוצח שכיר שמטרתו ללכוד אנשים הזוממים להזמין מעשה רצח. הולנדסוורת' תיאר את כישרון המשחק שג'ונסון הפגין כשהתחזה לרוצחים שכירים כ"לורנס אוליבייה של התחום", אלמנט שהסרט מפתח ומשתעשע איתו באופן ניכר. בנוסף הכתבה גם הזכירה פעולה לא שגרתית שג'ונסון ביצע כשזיהה מצוקה אמיתית אצל אישה שניסתה להזמין רצח, ובמקום להפליל אותה הוא סייע לה לקבל החלטה ששינתה את חייה לטובה. בסרט החלטה זו מופיעה במעבר מהמערכה הראשונה לשניה, אך השלכותיה מתפתחות לאירועי בדיה טהורה במערכה השניה והשלישית.
ג'ונסון של הסרט, בגילומו של פאוול, הוא מרצה לפסיכולוגיה ופילוסופיה באוניברסיטת ניו אורלינס. הוא מציג בפני תלמידיו את השאלה הפרובוקטיבית: "מה אם תחושת העצמי שלכם מבוססת על אשליה? אם העצמי שלכם אינו יותר מתפקיד שאותו את מגלמים מאז שנולדתם?". ג'ונסון עצמו מגלם בחייו תפקיד של אדם שקט שאוהב את בדידותו. הוא היה נשוי אך זה לא החזיק, למרות שהוא נותר בקשר טוב עם גרושתו אלישיה (מולי ברנרד). הוא מעדיף את שלוות הבית שלו, ואת שני חתוליו שנקראים, כמה ראוי, "איד" ו"אגו". האפשרות שג'ונסון ישנה את חייו כשיתחיל לגלם דמות אחרת תעלה בשיחה שהוא ינהל עם אלישיה. לטלטל את האיזון של האגו עם קצת יותר נוכחות של האיד.
כישוריו הטכניים של ג'ונסון הובילו אותו לחלטורה כחלק מצוות מעקב של המשטרה. שוטר החרש ג'ספר (אוסטין אמליו) נשלח למפגשים עם אנשים שמנסים לשכור רוצחים שכירים על מנת להפליל אותם. שני קציני המשטרה קלודט (רטה) ופיל (סנג'יי ראו) הם שמנהלים את האופרציה, וג'ונסון הוא מי שאחראי לצד הטכני של הקלטת השיחה המפלילה. אך כשג'ספר מושעה מהעבודה במשטרה, קלודט ופיל לוחצים על ג'ונסון לבצע את התפקיד בהתראה של דקות ספורות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "היט מן"
מתוך "היט מן"
לורנס אוליביה של התחום - That's high praise. מתוך "היט מן"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
ג'ונסון הממושקף ומתון הדיבור והאופי מתגלה כמצע מושלם לבניית סדרת דמויות שונות של "רוצחים שכירים". כמו שחקן שחוקר את עולמה של הדמות, ג'ונסון משחק לקהל של אדם אחד – זה שמנסה לשכור את הרוצח. הוא חוקר את הנסיבות ומתאים את דמות הרוצח השכיר שאותו הוא יציג למה שיכול לעבוד עבור מזמין הרצח. רוצח שכיר, אומר לנו הגיבור המשמש גם כמספר, הוא פנטזיה של אנשים אודות היכולת למצוא זר שיסכים בעבור תשלום לחסל את הבעיה המעיקה על חייהם. אם כך, כדי לבצע היטב את עבודתו, ג'ונסון חייב להבין מהי הגרסה הספציפית של דמות הפנטזיה שהם מחפשים. לשם כך הוא משתמש בשלל תלבושות, שפמים ופאות, במעין התמכרות לחילופי זהויות של שחקן שאיתה הסרט נהנה להשתעשע.
השגרה המקצועית של הפללת מזמין הרצח משתבשת במערכה השניה. מאדי מסטרס (אדריה ארחונה) מנסה לשכור רוצח שיחסל את בעלה המסוכן והלא יציב. לשיחה הראשונה ביניהם ג'ונסון מתייצב בדמותו של הרוצח השכיר "רון", טיפוס המשלב בין ביטחון עצמי עילאי, שלוות נפש ורגישות לבעלי חיים, בתוספת מראה שמדגיש את תוויו הנאים של פאוול. ג'ונסון כ"רון" מנסה לשכנע את מאדי שיש לה יכולת לעזוב ולהתחיל את חייה מחדש, והשיחה גולשת מניסיון הפללה למה שנראה כמו דייט מוצלח במיוחד. הכימיה בין פאוול וארחונה יכולה להתניע כור גרעיני, ומיד מסיטה את הסרט למחוזות הקומדיה הרומנטית. בגלל ש"היט מן" אינו "רק" קומדיה רומנטית אלא מורכב מהיברידיות ז'אנרית הנושאת אלמנטים של אי-ודאות, הטעיה וחשדנות, הממדים הקומיים-רומנטיים מתעצבים ומתעצמים בדרך מקורית ומהנה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "היט מן"
מתוך "היט מן"
מי משחק עם מי פה? גלן פאוול ואדריה ארחונה, מתוך "היט מן"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
עם המעבר למערכה השניה והשלישית לא רק הקשר בין ג'ונסון ומאדי יתפתח, אלא גם האפשרות שיש אינטרסים אפלים ושמאדי שחקנית לא פחות מוצלחת מג'ונסון. המצב ימשיך להסתבך כשג'ספר, השוטר המושעה, יחזור למשטרה, יגלה שג'ונסון תפס את מקומו וינסה להשיב לעצמו את תפקידו. ג'ספר הוא דמות מפוקפקת למדי (ומגולמת היטב על ידי אמליו) אך גם בעלת חושים חדים של בלש. לא מצב אידיאלי לג'ונסון שמקיים קשר בעייתי עם אישה שניסתה לשכור את שירותיו ושאולי אינה תמימה כפי שהציגה את עצמה.
"היט מן" הוקרן בפסטיבל טורונטו 2023 ונקנה בסכום חריג של 20 מיליון דולר על ידי נטפליקס. הפלטפורמה הדיגיטלית עומדת להשליך את הסרט בסוף השבוע הבא לערמת התוכן האינסופית שלה. מומלץ לא להסתפק במסך הביתי אלא לצפות ב"היט מן" על המסך הגדול, כמו שפעם היינו רואים כוכבי קולנוע עם כימייה משמעותית ביניהם. פאוול כבר נתפס ככוכב חדש, וארחונה היפה והמוכשרת (שהופיעה בסדרה "אנדור") ללא ספק בדרך למעלה. באוגוסט השנה אנו צפויים לראות אותה במותחן Blink Twice, סרט הביכורים של השחקנית זואי קרביץ, שהשמועות המקדימות מרמזות שהוא מוצלח ואינטנסיבי באופן מיוחד. יש למה לחכות.