טלטלה גדולה עוברת על הוליווד בימים אלה בעקבות ההכרזה של אולפני האחים וורנר כי כל סרטיהם המיועדים לצאת מעתה והלאה עד סוף 2021 יעלו בפלטפורמת הסטרימינג של HBO מקס, במקביל להפצתם בבתי הקולנוע הפתוחים תחת מגבלות הקורונה. בעוד שהמנהלים הגדולים, מפיקי העל ואנליסטים למיניהם מבינים את ההיגיון הכלכלי שמאחורי ההחלטה הקיצונית, היוצרים מראים אי נוחות גדולה מול התפנית החד כיוונית לעבר המסך הקטן וחלקם, כמו כריסטופר נולאן, אף הביעו את התנגדותם בפומבי.
אל מול המחאות של רבים בין הקולנוענים, התסריטאים והשחקנים, בולטת הנייטרליות של פטי ג'נקינס, במאית "וונדר וומן 1984", ושל הכוכבת הגדולה של הסרט גל גדות. מה שהיה אמור להיות להיט קופתי מסחרר בבתי הקולנוע, יושק ב-25 בדצמבר ב-HBO מקס, מהלך שקיבל את ברכת הדרך מן השתיים. עם זאת, על פי תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" שפורסם היום (ג'), ג'נקינס וגדות קיבלו בתמורה לתמיכתן 10 מיליון דולר כל אחת.
על פי הפרסום ב"ניו יורק טיימס", נציגי האולפן פנו בחודש שעבר לסוכניהם של ג'נקינס (שמיוצגת על ידי סוכנות קריאייטיב ארטיסטס) וגדות (מיוצגת על ידי וויליאם מוריס) כדי להבטיח את תמיכתן בהחלטה עוד לפני ההכרזה הפומבית עליה. לצד תהיות שונות ומשונות בנוגע למהלך עצמו, הופנתה שאלה אחת מהותית: כמה אתם מוכנים לשלם על זה? המשא ומתן על התעריף המקובל לגיוסן של השתיים הסתיים בהסכמה על פיצוי של עשרה מיליון דולר. סכום זה אמור לגלם בתוכו את ההפסדים הצפויים לג'נקינס וגדות מאי הפצת "וונדר וומן 1984" בבתי הקולנוע, שכן חלק מהרכב השכר שלהן כולל גריפת רווח יחסי למכירת הכרטיסים בקופות. על פי הדיווח, המשא ומתן היה מתוח, אך בסיומו יצאו הבמאית והכוכבת עם הכנסה מובטחת, וזאת בתמורה לתמיכתן והתגייסותן לקמפיין קידום יחסי הציבור של הסרט לקראת השקתו ב-HBO מקס.
2 צפייה בגלריה
גל גדות ופטי ג'נקינס
גל גדות ופטי ג'נקינס
גל גדות ופטי ג'נקינס
(צילום: AP)
כך הצליחו בהנהלת האחים וורנר, והבוסים שלהם בתאגיד וורנר מדיה, להבטיח את שיתוף הפעולה של ג'נקינס וגדות בגזרת "וונדר וומן 1984", אולם במקביל נפתחה חזית חדשה מול כוכבים אחרים שלקחו חלק בהפקות של האולפנים ועתה דורשים תנאים זהים וטוענים לקיפוח. בניגוד לג'נקינס וגדות, סוכניהם של שחקנים הוליוודים אחרים כמו וויל סמית', מרגו רובי, דנזל וושינגטון, קיאנו ריבס, יו ג'קמן ואנג'לינה ג'ולי, התבשרו על ההחלטה להפיץ את כל הסרטים בסטרימינג רק שעה וחצי לפני ההודעה לתקשורת. על פי "הניו יורק טיימס", נציגי השחקנים פנו בתגובה לאולפנים ושאלו מדוע לא זכו לייחס דומה לזה שקיבלה גל גדות.
2 צפייה בגלריה
מתוך "וונדר וומן 1984"
מתוך "וונדר וומן 1984"
מתוך "וונדר וומן 1984"
(צילום מסך)
טענות לקיפוח מצד הכוכבים הגדולים היא הדבר האחרון שהאולפנים זקוקים לו, כשמנגד יש קריאה למחאה בקרב גילדת הבמאים האמריקנים וגם בקרב שחקנים וסוכנים שנמצאים בחוסר וודאות לגבי שינוי המדיניות וחוששים מאובדן של מיליוני דולרים שהיו אמורים להגיע אליהם בתנאים של הפצה קולנועית רגילה. "לאורך זמן רב, האחים וורנר היו ידועים כבית הטוב ביותר לטאלנטים, וזה היה יתרון תחרותי גדול שלהם", אמר מייקל נתנזון מחברת "מופט-נתנזון" העוסקת בחקר מדיה, "הצעד הזה גרם להרחקת אותם טאלנטים שהם עבדו כל כך קשה למשוך אליהם. אלו לא סתם מהנדסים שאפשר להחליף". יו"ר סוכנות קריאייטיב ארטיסט (CAA) בריאן לורד קבע: "מתרחש פה תקדים בנוגע לערך הטאלנטים ולגבי השקיפות שהכרחית כדי ליצור שותפות שוויונית. אנחנו נעשה ככל האפשר כדי להבטיח שאמנים מפוצים באופן הוגן על הערך שהם מביאים, ושהעבודה היצירתית והאמנותית שלהם, כמו גם זכויותיהם, יזכו להגנה".
אי האמון הגדול שרבים רוחשים לאולפן נוגעת לכך שההחלטה לגבי סרטי שנת 2021 היא גורפת וכוללת כאמור את כל 17 הסרטים של האולפנים שמיועדים לצאת במהלכה. זאת למרות ששוברי קופות בטוחים ועתירי תקציב כמו "חולית" ו"מטריקס 4" מיועדים לצאת במחצית השנייה של השנה, אחרי מה שאמורה להיות תקופת התאוששות מהמגיפה אחרי מבצע החיסונים האינטנסיבי הצפוי בארצות הברית ובעולם. ההחלטה הגורפת הזו מעוררת חשד בקרב הבמאים, השחקנים וסוכניהם, שהמודל המקובל לתגמול שלהם עומד להשתנות באופן קיצוני. בדרך כלל מקובל כי טאלנטים מובילים מקבלים שכר מובטח שנקבע במשא ומתן המוקדם, ובנוסף לכך הם משלשלים לכיסם סכום נוסף בהתאם להכנסות הסרט בקופות. אם מדובר בהצלחה מסחרית, הם זכאים לתוספת שכר של מיליוני דולרים ביחס לרווחים. ואילו אם מדובר בכשלון קופתי, הם לא מקבלים דבר.