כשמדברים על מלחמות ישראל לפעמים נדמה שהאינתיפאדה השנייה נדחקת מאחור, כשההרואיות הטקסית של האחרות לא אופפת אותה. לא נחשפות הקלטות ישנות ממנה חדשות לבקרים. יש לה התחלה אבל אין לה באמת סוף, היא מתרחשת ביותר מדי זירות, פיגועים איומים באוכלוסייה אזרחית מחד ושלטון צבאי על אוכלוסייה אזרחית אחרת מאידך. שלא לדבר על זה שהיא כמובן ספונה בצילו של הנושא שאין לומר את שמו, אבל נאמר אותו בכל זאת, הלא הוא הכיבוש. נכון שלאחרונה הכיבוש זוכה לסוג של עדנה בסמיכות להפגנות נגד ההפיכה המשפטית, ויש מי שמזכיר שוב ששם טמון שורש הבעיה, אבל באופן כללי מדובר באירוע שאף אחד לא שש להיכנס אליו, למרות שלא מעט אנשים נושאים אותו כצלקת טראומטית.
מתוך "שמיים אדומים"
(צילום: באדיבות רשת )
הסדרה "שמיים אדומים", שעלתה אמש (ב') ברשת, מחזירה לתודעה את האינתיפאדה השנייה, זו שהתרחשה בתחילת האלף השני. היא מתבססת על ספר עם אותו השם שכתב דניאל שנער (2018), קצין מודיעין לשעבר ב-8200 - על השירות הצבאי שלו בתקופה ההתקוממות ובמבצע "חומת מגן" שהגיע אחריה. היא עוקבת אחרי שלושה חברים – עלי הפלסטיני, סער הישראלי וג'ני האמריקנית. הם הכירו כשעבדו יחד כנערים בירושלים בתקופה שאחרי הסכמי אוסלו, ושמרו על קשר גם כשהתבגרו. אבל רגע לפני הגיוס של סער והנסיעה של עלי ללימודים בחו"ל, נופלת עליהם המציאות, והם נאלצים להתמודד עם הבדלי הלאום שפוערים ביניהם תהום. רא'אד, אחיו של עלי, מתברר כאחד מראשי הטרור ומבוקש על ידי השב"כ. סער נדחק עם הגב אל הקיר כדי לסייע לכוחות הביטחון ללכוד את רא'אד ועל ידי כך להציל את עלי, ועל הבחירות שהוא עושה וההשלכות שלהן תוכלו ללמוד בשמונת הפרקים של הסדרה.
כתבות נוספות במדור טלוויזיה:
סדרה מסוגה של "שמיים אדומים", עליה חתומים רון לשם ("אופוריה"), דניאל אמסל ("שעת נעילה"), עמית כהן ("כפולים") ושנער, היא לא הלחם והחמאה של רשת 13. סדרת אקשן עם ניחוחות של מזרח תיכון מסוג "פאודה", שזזה במהירות בין דרמה רומנטית לפצצות מצרר מהמציאות הביטחונית, לא בהכרח מזוהה עם שידורי הזכיינית. אבל הנה, זה קרה, ורשת יכולה לסמן וי על דרמת פעולה מצוינת, מופקת היטב ומלוטשת, שמן הסתם גם תביא לחצר שלה לא מעט צופים. לתפקידים הראשיים לוהקו מאור שוייצר, שמגלם את סער, אמיר ח'ורי ("פאודה", "איסט סייד") הוא עלי ואנני שפירו היא ג'ני. טילי, קצינת המודיעין הרעבה וההישגית שמפקדת על היחידה לסיכול הטרור בגדה היא אלונה סער, ולצידה החונך והחופף שלה, יובל, שמגלם יעקב זדה-דניאל, כי אם אין מנוס וחייבים לבחור שחקן שיופיע בכל סדרה שמופקת על קליפת הבננה שלנו, אז יעקב-זדה הוא הבחירה הנכונה. ליהי קורנובסקי היא גלית 'פלפלת', לוחמת השב"כ שמקשרת בין הכוחות בשטח ל-8200.
1 צפייה בגלריה
מתוך "שמיים אדומים"
מתוך "שמיים אדומים"
דרמת פעולה מצוינת, מופקת היטב ומלוטשת שתביא לחצר שלה לא מעט צופים. מתוך "שמיים אדומים"
(צילום: אייל צרפתי, באדיבות רשת)
לזכותה של "שמיים אדומים" יאמר שהיא משתייכת לקבוצת הסדרות שכבר מזמן השאירה מאחור את עקומת הלמידה המביכה לעתים של הפקת אקשן ישראלי, והיא יושבת בבטחה על הדנ"א של עצמה. זאת בזכות הקצב המהיר, הדיאלוגים, האמינות בפרטים - בין היתר הודות להיכרות המוקדמת עם התחום מצד שנער, שישב בחדר הכותבים. היא מצליחה לעסוק בנושא כל כך ישראלי, כזה שקשה לשכפל אותו למדינות אחרות (אם כי סביר להניח שיהיה מי שינסה) ומשיקה עם כל כך הרבה מטענים רגשיים שייחודיים לאנשים שגרים פה. כל זה כשהיא עדיין שומרת על איכות גבוהה של משחק, מינון נכון בין דרמה לפעולה, הקפדה על ניואנסים גם בסיטואציות שנראות בלתי אפשריות ועריכה מדויקת שמשרתת את הז'אנר. ואם תקבלו עם זה את אפקט "שעת נעילה", שגם בראה שיח על פצע אחד מיני רבים בהיסטוריה הישראלית, יצאנו ברווח. עכשיו נשאר רק העניין הזה עם המציאות הנוכחית שבחוץ, ואנחנו מסודרים.