ארבעה ימים בלבד אחרי שבית המשפט הבריטי פסק לרעתו של ג'וני דפ בתביעת הדיבה שהגיש נגד עיתון ה"סאן" הבריטי שכינה אותו "מכה נשים" בכתבה מ-2018, פורסם בשבוע שעבר (ו') כי דפ יעזוב את סדרת סרטי "חיות הפלא" של אולפני האחים וורנר. "התבקשתי על ידי האחים וורנר להתפטר מתפקידי כגרינדלוולד ב'חיות הפלא'", כתב דפ בפוסט שפרסם בעמוד האינסטגרם שלו, "כיבדתי את בקשתם והסכמתי למלא אותה".
על פניו, ההתפתחות האחרונה בסאגה הזו המתנהלת מ-2016, אז אמברד הרד הופיעה חבולה בפניה בבית המשפט בלוס אנג'לס והגישה בקשה לגירושין מדפ בטענה כי היה אלים כלפיה – היא הדרמטית מכולן. כעת ישנה גושפנקה משפטית לכך שדפ נהג באלימות כלפי זוגתו לשעבר, הכרעת דין המפרטת את שלל המקרים שבהם התעלל בה פיזית, לרוב כשהיה שיכור או תחת השפעת סמים. בין היתר, נקבעו כאמת טענותיה של הרד כי דפ היכה אותה בפנים ביום הולדתה ה-30 אחרי שלגלגה על אחד מקעקועיו, בעט בה במטוס הפרטי שלו, נגח בה רגעים לפני שהתארחה בתוכנית האירוח של ג'יימס קורדן ועוד ועוד.
6 צפייה בגלריה
ג'וני דפ
ג'וני דפ
הסאגה שאינה נגמרת. ג'וני דפ
(צילום: AP)
במהלך המשפט, וכדי לתמוך בטענותיה של הרד כנגדו, הוצגו סרטונים המתארים את דפ כשהוא שיכור וחסר שליטה, כמו גם התכתבויות שלו עם חברו, השחקן פול בטאני, שבהן הוא מפרט את מגוון המשקאות והסמים שהוא מתכנן לצרוך, וכן משתלח בזוגתו ומאיים עליה. "בוא נשרוף את אמבר", סימס לבטאני ב-2013, "בוא נטביע אותה לפני שנשרוף אותה!!! אני אז**ן את גופתה השרופה אחר כך כדי לוודא שהיא מתה". אפילו דפ עצמו, כשהוצגו ההודעות הללו – וספציפית ההודעות שבהן גולל את העימות ביניהם במהלך הטיסה - הודה: "זה נשמע שהגזמתי, זה נשמע כמו רגע של הרס עצמי עבורי", אמר בבית המשפט, "שגיתי כשאמרתי שלא השתמשתי בקוקאין ודברים מהסוג הזה, ואני רק יכול להתנצל בפני בית המשפט. לא זכרתי שהטיסה הייתה כזה סיוט".
עבור דפ, ההחלטה לתבוע את ה"סאן", רק אחד מבין שלל כלי התקשורת שכיסו את פרשת דפ-הרד, הייתה אסטרטגית במהותה; אצבע בסכר המאיים לפרוץ ולהטביע את המוניטין שלו, יחד עם קריירה מצליחה בת 36 שנים. במקביל לתביעה הנ"ל, הגיש דפ תביעה כנגד הרד במדינת וירג'יניה, ארצות הברית, בשל מאמר שכתבה בוושינגטון פוסט ב-2018 באשר לאופן שבו נרדפה על ידי המדיה אחרי שפורסמו האשמותיה כנגד דפ. "הרגשתי את כוחו המלא של הזעם המופנה מהתרבות שלנו כלפי נשים אשר מדברות", כתבה אז הרד. למרות שדפ לא הוזכר בשמו במאמר, פנה לבית המשפט עם תביעה על סך 50 מיליון דולר כנגד הרד, כשהוא טוען כי משתמע בבירור שהמאמר דן בו. המשפט צפוי להתחיל בינואר הקרוב.
6 צפייה בגלריה
ג'וני דפ ואמבר הרד
ג'וני דפ ואמבר הרד
ג'וני דפ ואמבר הרד ב-2015, לפני שהכל יצא לאור
(צילום: AP)
על אף שהמשפט נגד ה"סאן" התנהל באנגליה, ההפסד בו בהחלט עלול לפגוע במאמציו המשפטיים של דפ גם בארצות הברית. למעשה, מדובר בהימור מסוכן שכשל, שכן אם דפ היה בוחר שלא להגיב לאותה כותרת של ה"סאן" המצב היה נותר בסטטוס נוח יותר עבורו. המצדדים בו, ולא חסרים כאלו, היו יכולים להמשיך ולצדד, נשענים על האשמות-הנגד של דפ, שטען כי האלימות הפיזית הגיעה מצידה של הרד. כעת, אף לחסידיו הגדולים ביותר יהיה קשה להגן עליו. וחמור מכך, מבחינתו: כעת, נפתח השער גם עבור כלי תקשורת אחרים. "ג'וני דפ מכה הנשים: השחקן הפסיד במשפט הדיבה שניהל נגד ה'סאן' בנוגע לטענותיה של אמבר הרד" – כך נוסחה כותרת האייטם שהופיע בעיתון ה'איוונינג סטנדרד" בתחילת השבוע שעבר. הנה, נוסד לו תואר חדש: ג'וני דפ, מכה הנשים.
זוהי מכה קשה לתדמיתו של דפ - וכאמור, מכה קשה גם לקריירה שלו, כפי שמוכיח סילוקו מהזיכיון היוקרתי של "חיות הפלא", סדרת הסרטים המצליחה על פי ספריה של ג'יי.קיי רולינג (קרוב ל-1.5 מיליארד דולר במכירות כרטיסים בלבד לצמד הסרטים שיצאו עד כה בסדרה). אך האם זוהי מכת מוות? האם, עכשיו כשבית המשפט אישר את טענותיה של הרד וקבע הלכה למעשה שמדובר בגבר אלים ומתעלל, הקריירה של דפ הסתיימה?
6 צפייה בגלריה
דפ מתוך "חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד"
דפ מתוך "חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד"
דפ מתוך "חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד"
(צילום מסך)
ובכן, בשלב זה קשה לומר. ההיסטוריה של תעשיית הבידור האמריקנית מלאה בדוגמאות לכוכבים אשר נתפסו בקלקלתם; טיפוסים פגומים, בעייתיים ולעיתים אף בעלי רקורד פלילי, שהמשיכו לעשות חיל למרות שמם הרע – ולעיתים, בדיוק בגללו. הוליווד אוהבת באד בויז, זה לא חדש, והדוגמא הנמשכת של צ'רלי שין מוכיחה זאת. שין ניהל קריירה טלוויזיונית מצליחה למרות אינספור סקנדלים ותקריות שאירעו במהלכה, כולל תקיפה אלימה ב-2009 של זוגתו דאז, ברוק מולר. ושין בהחלט איננו היחיד: למרות תגובות ראשוניות מזועזעות, הראפר כריס בראון המשיך להופיע, להוציא אלבומים ולזכות בחיבוק מהמדיה, גם אחרי שהתפרסם ב-2009 כי הכה באכזריות את זוגתו ריהאנה; מל גיבסון עדיין חי, קיים ומועסק יותר מעשור אחרי שחברתו דאז, אוקסנה גריגורייבה, האשימה אותו בתקיפה אלימה; הראפר, איש העסקים ומפיק-העל ד"ר דרה הואשם בתקיפה על ידי מספר נשים, כולל מי שהייתה ארוסתו.
בנוגע לספורטאים, כאלה הנמצאים על קו התפר שבין ספורט לבידור ותקפו גם הם את בנות זוגן – מפלויד מייוות'ר ועד דניס רודמן - קצרה היריעה פה מלהרחיב. המתאגרף מייק טייסון אף חזר לחיבוקה האוהב של התעשייה (כולל תפקיד בשובר הקופות "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס") אחרי שריצה 3 שנים בעוון אונס, ואחרי שגרושתו רובין גיבנס האשימה אותו באלימות והתעללות. הנקודה היא כזו: בהוליווד וסביבתה, מוניטין מוכתם באלימות פלילית איננו ערובה לפגיעה בקריירה. לפעמים, כאמור, בדיוק להיפך. קצת זמן מתחת לרדאר, ריאיון מכה על חטא בכלי תקשורת בולט ו-הופ, אתה חוזר לעניינים, אפילו אחרי מעשים בלתי נתפסים.
6 צפייה בגלריה
ג'וני דפ
ג'וני דפ
דפ מחוץ לבית המשפט
(צילום: AP)
אבל הסיפור של ג'וני דפ מעט שונה. תחילה, יש לציין שדפ הוא השם הגדול ביותר עד כה - לפחות בהוליווד - שהואשם בתקיפת בת זוגו. מדובר באיי-ליסטר פר אקסלנס, סופרסטאר מוכר גלובלית, שם אולטרה-מפורסם כבר יותר משלושה עשורים. בעשור וחצי האחרונים דפ הוא גם אחד הכוכבים ההוליוודיים הרווחיים ביותר, עם סרטים שגרפו יותר מ-13 מיליארד דולר. הרווחיים ביותר, וגם המרוויחים ביותר: ב-2012 הוכרז דפ כשחקן בעל המשכורת הגבוהה ביותר בהוליווד, עם כ-75 מיליון דולר. שנה קודם לכן גרף כ-55 מיליון דולר על תפקידו כג'ק ספארו בסרט הרביעי בסדרת "שודדי הקאריביים" (משכורת עתק של 35 מיליון ועוד אחוזים מהרווחים). אפילו ב-2016, השנה שבה התפוצצה הפרשה שלו ושל אמבר הרד, מוקם דפ במקום ה-5 ברשימת השחקנים שהרוויחו הכי הרבה, עם כ-48 מיליון דולר ששלשל לכיסו. ובמילים אחרות, לדפ יש הרבה יותר מה להפסיד, מול דוגמאות של סלבריטאים נוספים שהואשמו בתקיפת בנות זוגן. כשאתה בקצה ההר, הנפילה שלך תהיה הרבה יותר דרמטית – והטיפוס חזרה, אם הוא בכלל אפשרי, יהיה הרבה יותר קשה.
שנית, קיימת הפומביות המוחלטת של פרשת דפ-הרד. את כל הכביסה המלוכלכת – ומעטות הכביסות המלוכלכות כמותה – כיבסו דפ והרד מול כולם, בהצהרות משפטיות, ראיונות חושפניים ומעל כותרות העיתונים. התמונות של החבלות (פניה של הרד; אצבעו של דפ שנחתכה, לטענתו, על ידי הרד), הסמסים שהתפרסמו, המשפט שהתנהל בבריטניה. לאורך כל הדרך, הסאגה של הרד ודפ נפרשה לעין כל, והנזקים נעשו. גם אם יצליח לשקם במשהו את תדמיתו, ולהוציא זיכוי מוחלט במשפט העתידי בארצות הברית שאולי יטרוף את הקלפים - לעד ילווה את דפ התואר "מכה נשים". זהו המחיר של הפרסום רחב ההיקף של הפרשה שהתגלה כחרב פיפיות, מאחר ואפשר להניח כי דפ ויועציו המשפטיים קיוו ודחפו לתוצאה הפוכה אחרי שהתפוצץ כל העניין ולגל של אהדה כלפי הכוכב, שלדידם הואשם על לא עוול בכפו על ידי אקסית זועמת הנחושה בדעתה להכפישו.
6 צפייה בגלריה
ג'וני דפ
ג'וני דפ
השם הגדול ביותר בהוליווד שהואשם בתקיפת בת זוג
(צילום: AP)
וישנו גם הפרסום השלילי הנוסף המלווה את דפ כעננה בשנים האחרונות וכבר נגס משמעותית בתדמיתו. כמו למשל התביעה של דפ נגד חברת הניהול שלו שהגיש ב-2016, לאחר שטען כי נותר בחובות של 40 מיליון דולר בשל ניהול כושל מצידה. בתגובת הנגד טענה החברה שדפ הביא את בעיותיו הפיננסיות על עצמו, עם הוצאות מטורפות ולא מבוקרות, כולל אחוזות יוקרה באירופה (פלוס עיירה אחת שלמה בצרפת), שרשרת איים פרטיים שרכש באיי הבהאמה, יאכטת פאר ויינות שהוא רוכש בסכום של כ-30 אלף דולר מדי חודש. בסך הכל, טענה חברת הניהול שדפ מוציא מדי חודש כ-2 מיליון דולר, ושלמרות רווחי העתק שלו, קצב ההוצאות לא מאפשר לו לחיות ללא חובות. על פי הקובלנה שהגישה החברה נגד דפ, הכוכב סירב למתן את "סגנון החיים האנוכי, הפזיז וחסר האחריות שלו".
זמן לא רב אחר כך, ומתוך רצון של דפ (ויותר נכון להניח: של יועצי התדמית שלו) לפזר במעט את הערפל העכור שהחל להצטבר סביבו, הזמין כתב של המגזין "רולינג סטון" לראיין אותו באחוזתו. אבל לכשיצא, היכה הריאיון גלים, ולא מהסוג אליהם פיללו אנשי שלומו של דפ. היה זה דיוקן עירום, מטריד ומדאיג של כוכב הוליוודי במשבר עמוק. במהלך הריאיון גמע דפ כמויות לא הגיוניות של יין, עישן חשיש ואולי אף נטל חומרים חזקים יותר, לפי הרמזים הלא מאוד מעודנים שבכתבה. הוא הצטייר בה כמי שאיבד קשר עם המציאות, ממלמל לעצמו ומאשר את הספקולציות והפרסומים באשר לאורח החיים הפזרני והמטורלל שלו. מן הסתם האירוע הזיק לו ולשמו, כי באד בוי זה דבר אחד, אבל באד בוי אומלל, אבוד ומעורער המשתכשך בבריכת רחמים עצמיים ולא מסוגל להשתלט על אף חלק בחייו? ובכן, בזה אין שום דבר אסור, מסתורי ומושך. זה סתם פתטי, ופתטי מוכר קצת פחות טוב מבעייתי או מסתורי.
6 צפייה בגלריה
ג'וני דפ
ג'וני דפ
ניהל לאורך שנים אורח חיים פזרני ומטורלל
(צילום: AP)
אך בסופו של דבר, ייתכן שהגורם המשמעותי ביותר שיקבע את גורלו של דפ הוא התזמון. הפרשה שלו ושל הרד אמנם נחשפה מעט לפני שהתפוצצה פרשת הארווי ויינשטיין והביאה עמה את מהפכת metoo#, אבל היא מתנהלת תוך כדי, ותגיע לסופה בעולם שכבר נמצא בתוך השינוי החברתי והתרבותי שהביאה עמה. ייתכן שאם הפרשה הייתה מתרחשת ונחשפת מוקדם יותר, בימים שלא ראו את נשות הוליווד – ולא רק הן – באות בחשבון עם הגברים שפגעו בהן, עוד הייתה לדפ תקומה. היום, אחרי שהוכתר כמכה נשים קבל עם ועדה, קשה להאמין שאי פעם יחזור למעמדו כסופרסטאר הוליוודי רווחי. מאידך, אי אפשר באמת לדעת. להוליווד, אחרי הכל, יש היסטוריה עשירה של מחילה לכל האנשים הלא נכונים, בעיקר הגדולים, אלו שהכניסו לה ממון כה רב. כרגע דפ על הקרשים, וכך יהיה בעתיד הנראה לעין. אבל ייתכן מאוד שמתישהו, המצב יתהפך.