בעיצומו של המשבר במזרח התיכון ועל אף העוינות בעולם נגד ישראל, והקריאות לחרם כנגד קולנועניה, לעיתים סרטים מתוצרת כחול-לבן מצליחים לגרוף הישגים בזירת הפסטיבלים הבינלאומיים. אמש (שבת) בבירה טאלין שבאסטוניה, זכה הבמאי ניר ברגמן בפרס הבמאי הטוב ביותר במסגרת פסטיבל בלאק נייטס היוקרתי על סרטו החדש "פינק ליידי", הפקה משותפת לישראל ואיטליה על פי תסריט של מינדי ארליך, חרדית לשעבר ויוצאת בשאלה. מדובר בפרס השני בחשיבותו אחרי הגרנד פרי שהוענק לבמאי המונגולי סנגדורז' ג'נצ'יבדורז' על הדרמה "נהג עיר שקט".
2 צפייה בגלריה
ניר ברגמן
ניר ברגמן
ניר ברגמן
(צילום: טל שחר)
"פינק ליידי" מלווה זוג חרדים נשואים צעירים מירושלים, הורים לשלושה ילדים, שמקבלים במעטפה לא מסומנת תצלומים של הבעל מנשק גבר אחר. האישה בתי מגלה כי בעלה לייזר נסחט על ידי כנופייה מקומית המטילה אימה על הקהילה. ההתמודדות, המאיימת על מצבם הכלכלי ועל מעמדם בקהילה, מעמידה במבחן את אמונתם ואת אהבתם. בסרט מככבים נור פיבק ואורי בלופרג בתפקידים הראשיים ולצדם שרה פון שוורצה, מיכל וינברג וגל מלכה. ברגמן עלה לבמה לצורך קבלת הבמה כשהוא מלווה בארליך שכתבה את התסריט בהשראת חוויותיה כחברה לשעבר בקהילה יהודית אורתודורכסית. "אני שמח לחלוק את הפרס הזה איתה", אמר ברגמן בנאומו והמשיך לפרשנותו בנוגע לנושא הסרט ולדמויות הראשיות שמנסות להתכחש לנטיותיו המיניות של לייזר.
"הם אוהבים אחת את השני מאוד וחושבים שאם אלוהים יצר את לייזר גיי, אז הוא יכול לשנות זאת. בסוף הסרט מבינים שאם אלוהים יצר את לייזר גיי, הוא אוהב אותו באותה מידה. אנחנו מקווים שהסרט יעשה שינוי בקהילה החרדית ואולי מסביב לעולם. אנחנו חשים שזה חשוב", אמר ברגמן מעל הבמה והתייחס למצב הפוליטי והחטופים הישראלים בעזה: "מה שחשוב לנו באמת ברגע זה הוא ש-101 חטופים ישוחררו ויחזרו הביתה, ושהמלחמה תסתיים עכשיו". ארליך הוסיפה: "אני רוצה לחלוק את הבמה הזאת עם נשים וגברים שעדיין חיים בארון בקהילה ממנה אני באה. הם ראויים לאהבה, תשוקות וחירות". את הפרס היא הקדישה למשפחתה, "למרות שהם לעולם לא יצפו בסרט הזה, כי אסור להם, אני מרגישה ומקווה שהם מעריכים אותי", אמרה, וקראה גם היא לשחרור החטופים.
2 צפייה בגלריה
ניר ברגמן ומינדי ארליך
ניר ברגמן ומינדי ארליך
ניר ברגמן ומינדי ארליך
(צילום: אדיבות פסטיבל טאלין)
ברגמן זכה לשבחים מצד שופטי התחרות הראשית, אשר כתבו בנימוקיהם: "הסרט מגלה מיומנויות של מומחה בכל הרמות. כשחלק גדול מהמכונה המורכבת של סרט עובד בסינכרון מושלם, כשכל הופעה עדינה ומרגשת, כל צעד רגשי מתקבל בכנות ובצער, וכל האלמנטים הללו משתלבים לתוך עולם מושך - זה סימן לבימוי מצוין", כתבו השופטים בראשות הקולנוען הגרמני כריסטוף הוכהוסלר, וכינו את עבודתו כ"סדנת אמן בבימוי מדויק ולא מתאמץ". הבמאי ברגמן, בן ה-55, מוכר מסרטיו הקודמים: "כנפיים שבורות" (2002), "הדקדוק הפנימי" (2010), "יונה" (2014), "להציל את נטע" (2017). סרטו האחרון "הנה אנחנו" מ-2020 נכלל בדיעבד בתוכנית פסטיבל קאן שבוטל באותה שנה בגלל מגפת הקורונה. בנוסף, הבמאי מוכר מעבודתו על סדרות הטלוויזיה "מעורב ירושלמי", "בטיפול", "להוציא את הכלב" ו"מגדלים באוויר".
הפסטיבל, שמתקיים זו הפעם ה-28 בטאלין, נחשב לאחד הפסטיבלים הגדולים באירופה. באופן מסורתי הוא נחשב לאירוע שמחבב את הקולנוע הישראלי. עוד הוקרנו כחלק ממנו סרטו של ערן ריקליס "לקרוא את לוליטה בטהרן" בהשתתפות השחקניות האיראניות הגולות גולשיפטה פרהני וזאר אמיר ואשר נכלל גם הוא בתחרות הרשמית, וכן היצירה התיעודי "תמיכה מלאה" של מיכל כהן. בשנה שעברה זכתה הדרמה "חלב" מאת הבמאית מאיה קניג בציון לשבח במסגרת שבוע הביקורת שמתקיים בחסות הפסטיבל. "פינק ליידי" שנכלל בתחרות הרשמית הגדיל כאמור לעשות עם הפרס השני בחשיבותו.
בפסטיבל אחר שהתקיים בשבוע האחרון, פסטיבל הדוקו האמסטרדמי IDFA, אחד מהגדולים והחשובים בסצנת הפסטיבלים העולמית, זכה ישראלי בפרס הצילום. צביקה גרגורי פורטנוי, שפועל בפולין, זכה בפרס על הסרט The Guest שביים עם אשתו, זוזאנה סולאקיאביץ.