"טקס הזיכרון הלאומי", שיתקיים מחר (ב') בפארק הירקון בתל אביב לציון שנה לטבח 7 באוקטובר, צפוי להיות אחד מאירועי המוזיקה הישראלית הגדולים בכל הזמנים, וכמה חבל שהנסיבות כל כך טרגיות. הטקס נולד ביוזמת משפחות שאיבדו את יקיריהן באסון כאירוע אלטרנטיבי לטקס הזיכרון הממלכתי שמובילה השרה מירי רגב, אבל היענות האמנים הייתה כל כך גדולה, שהתוצאה היא אירוע מוזיקלי בהיקף שלא נראה כאן שנים, אם בכלל: ישתתפו בו לא פחות מ-23 זמרים והרכבים, ובהם כמה מהשמות הגדולים ביותר במוזיקה הישראלית.
3 צפייה בגלריה
עצרת משפחות החטופים והחטופות בתל אביב
עצרת משפחות החטופים והחטופות בתל אביב
ריטה. תשיר את ''מחכה''
(צילום: דנה קופל)
מאחורי הקלעים של אירועים מהסוג הזה מתפתחים בדרך כלל אינספור מאבקי אגו: מי ישיר מה וכמה, מי יפתח, מי יסגור. הפעם נראה שאופי המעמד מנע קרבות כאלה, והוחלט שכל אמן, בכיר ככל שיהיה, יסתפק בשיר אחד בלבד. הפקת המופע גם החליטה ליישר קו עם בחירות השירים שנעשו על ידי האמנים.
את הטקס צפוי לפתוח אמיר דדון עם ביצוע חדש ל"שיר הרעות" האיקוני של חיים גורי וסשה ארגוב. גלי עטרי וקורין אלאל יבצעו יחד את "אין לי ארץ אחרת" שהלחינה אלאל למילים של אהוד מנור, ועטרי הייתה המבצעת הראשונה שלו. השתיים ביצעו יחד את השיר בעצרת זיכרון ליצחק רבין שנערכה שמונה ימים אחרי הרצח – ושגם היא קיבצה רשימה מובחרת של עשרות אמנים – וכן באחת ההפגנות נגד המהפכה המשפטית בשנה שעברה. זהבה בן תבצע את "אהבה כזו", שכתב והלחין עידן רייכל. מירי מסיקה וקרן פלס צפויות לשיר בדואט את "ילדות נשכחת" של יעקב גלעד ויהודית רביץ. אביב גפן יבצע שיר חדש בשם "ארץ הפוכה", שעתיד להיכלל באלבומו הבא. רן דנקר יבצע את "מלאכית" מאת אליה רוסיליו ויקדיש אותו לתצפיתניות שנרצחו בבסיס נחל עוז. דנקר נמצא בקשר קרוב עם אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל, ועם משפחות שכולות נוספות.
3 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
קרן פלס. דואט עם מירי מסיקה
(צילום: יאיר שגיא)
ריטה תשיר את "מחכה", שכתבה ללחן של עידן רייכל, ושאותו ביצעה באירועים למען שחרור החטופים. זה גם השיר שהחטוף עומר שם טוב אוהב במיוחד. עברי לידר יבצע את "זכיתי לאהוב" ויקדיש אותו לנרצחי הנובה. לידר בחר בשיר בעקבות סיפור אהבה טרגי שאליו נחשף אחרי 7 באוקטובר ושמתכתב עם הטקסט.
מי שיסיים את המופע יהיה שלמה ארצי, שצפוי לבצע את "שדות של אירוסים". "שם היו בתים פזורים איים-איים/ שם ילדותי ומה איתי", אומר השיר, שנכתב לפני עשרות שנים אבל מתאים לתיאור מצבם של יישובים בעוטף ובצפון כיום. גם המילים "זו לא אותה המדינה/ כבר לא אותו החדר" נשמעות אקטואליות מתמיד.
3 צפייה בגלריה
שלמה ארצי מופיע בעצרת ב"כיכר החטופים"
שלמה ארצי מופיע בעצרת ב"כיכר החטופים"
שלמה ארצי. אקדח טעון געגועים
(צילום: מוטי קמחי)
אמנים נוספים שישתתפו בטקס, שישודר בערוצי הטלוויזיה המרכזיים מ-19:10 הם שלום חנוך, יהודה פוליקר, בעז שרעבי, היהודים, כנסיית השכל, שולי רנד, עדן חסון, מרגלית צנעני, אגם בוחבוט, ואלרי חמאתי, ישי לוי ואדר גולד. חנוך דאום ורותם סלע ינחו. מההפקה נמסר שכל 40 אלף הכרטיסים שהוצעו נמכרו מיד, אולם בשל ההגבלות הביטחוניות תותר כניסה ל-1,000 איש בלבד.
טקס הזיכרון הממלכתי כבר צולם לפני מספר שבועות באופקים, ומחר ישודר בטלוויזיה החל מ-21:15. בטקס משתתפים אמיר דדון ושולי רנד, שאמורים להופיע גם בפארק, וכן יגל אושרי וחגית יאסו. המנחים הם חן זנדר, אורין גנץ זך, שמעון אטיאס, רותי גרינגליק ויודן פירט.