בטקס חלוקת הפרסים של פסטיבל קאן שהתקיים הערב (שבת), הוכרז כי נדב לפיד זכה בפרס חבר השופטים היוקרתי על סרטו "הברך". את הפרס הוא חלק עם הבמאי התאילנדי אפיצ'טפונג ווירסתקול וסרטו "ממוריה", בכיכובה של טילנדה סווינטון. בנאום הזכייה שלו, לפיד הקדיש את הפרס לאימו המנוחה, העורכת ערה לפיד.
2 צפייה בגלריה
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2021
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2021
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2021
(צילום: Getty Images)
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן
(צילום: איריס זכי)
בתגובה לזכייה, אמר לפיד בסרטון שצילם: "אני חושב שהצער היחיד שלי בערב המדהים הזה הוא שאמא שלי, ערה לפיד, לא נמצאת פה ולא יכולה לראות את כל זה - את הרגע הכל כך מרגש הזה, שבו אני חוזר עם הפרס הגדול מהבמה הכי גדולה של הקולנוע העולמי בשנה המטורפת הזאת. שנה שהיא שנתיים של קולנוע, שבה כל מאסטר קולנוע בעולם שלח את הסרט שלו וכולם היו פה. אין שמח ממני, אין מאושר ממני. מאחוריי אתם רואים את השקיעה בקאן - שקיעה של יום מדהים, של ערב מדהים. אני כולי שמחה ואני מקווה שאתם שותפים לשמחה הזאת. תודה".
נדב לפיד מגיב לזכייתו בפסטיבל קאן
2 צפייה בגלריה
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2021
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2021
נדב לפיד ואפיצ'טפונג ווירסתקול, זוכי פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2021
(צילום: Getty Images)
פרס חבר השופטים הינו השלישי בחשיבותו שמוענק לסרט, אחרי פרסי דקל הזהב והגרנד פרי, ומהווה מעין ציון לשבח מטעם השופטים שניתן לרוב על תעוזה אמנותית. זהו הישג נוסף לבמאי הישראלי, שכזכור זכה לפני שנתיים בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין על סרטו "מילים נרדפות".
בפרס הגדול של הערב - פרס דקל הזהב - זכה הסרט "טיטאן", של הבמאית הצרפתיה ז'וליה דוקורנו - כפי שנשיא חבר השופטים, ספייק לי, פלט בטעות כבר בתחילת הטקס (במקום בשיאו, כמתוכנן). במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר מכן הודה לי כי הוא "פישל, פשוטו כמשמעו", והוסיף: "אני אוהד ספורט גדול. אני כמו הבחור הזה בסוף המשחק שמחמיץ את הזריקה או הבעיטה. אין תירוצים. אנשי הסרט 'טיטאן' אמרו לי, 'שכח מזה, ספייק', וזה מאוד משמעותי עבורי".
עם זכייתה בפרס, הפכה דוקורנו לאישה השנייה בהיסטוריה שזכתה בפרס זה. גם לפיד התחרה השנה על הפרס הנחשק, לצד במאים מוערכים כמו ווס אנדרסון, אסגאר פרהאדי, פול ורהובן, לאו קראקס ועוד.
"הברך" הוא סרטו הרביעי של לפיד - והאישי ביותר. הוא עוקב אחר במאי ישראלי מצליח בשם י' (בגילומו של אבשלום פולק), שנוסע לערבה להקרין את אחד מסרטיו בזמן שאימו מתמודדת עם מחלת הסרטן. במדבר הוא פוגש את יהלום (נור פיבק), נציגה של משרד התרבות, שמבקשת ממנו לחתום על טופס לפני ההקרנה שמגביל את חופש הביטוי שלו.
כמו סרטיו הקודמים של לפיד, גם בסרטו הנוכחי הוא אינו מסתיר את הביקורת שלו על ישראל. הפעם הוא תוקף באופן ישיר את הפוליטיקאים הישראלים, בראשם בצלאל סמוטריץ' שמוזכר בשמו ומירי רגב, שרוחה - וליתר דיוק, מדיניותה כשרת התרבות לשעבר - שורה על הסרט.
"הברך" - טיזר לסרטו של נדב לפיד
בעקבות החשיפה המוקדמת של "טיטאן" כסרט הזוכה בפרס דקל הזהב, מחולל המתח היחיד שנותר בשלבי הסיום של הטקס היה הפרס הגדול האחר של הפסטיבל - הגרנד פרי - ופרס הבימוי. בתואר הבמאי הטוב יותר זכה הקולנוען הצרפתי המוערך לאו קראקס על המחזמר הקולנועי "אנט", בכיכובם של אדם דרייבר ומריון קוטיאר, שפתח את הפסטיבל. ואילו בפרס הגרנד פרי התכבד במשותף הבמאי האיראני אסגאר פרהאדי על יצירתו החדשה והנוגעת ללב "גיבור", וכן הבמאי הפיני העולה יוהו קוסמאנן על סרטו "תא מספר 9", אשר מגולל מסע מהורהר של שני זרים על רכבת בצפון אירופה.
לפני הטקס הוזכר אבשלום פולק כמועמד אפשרי לזכייה בפרס השחקן הטוב ביותר, אולם כל מי שצפה בדרמה האוסטרלית המצוינת "ניטראם" של ג'סטין קורזל, הבין כי כוכבו קיילב לנדרי ג'ונס יהיה זה שיגרוף את הפרס על הופעתו המצמררת כרוצח המונים. גם הופעתה המלהיבה של השחקנית הנורבגית רנאטה ריינסווה, בדרמה "האדם הכי נורא בעולם" של ג'ואכים טרייר, זיכתה אותה כצפוי בפרס השחקנית הטובה ביותר.
בפרס התסריט זכו המאגוצ'ה ריוסוקה וטקאמסה אואה היפנים על הסרט Drive My Car. בתחילת הערב הוכרז הזוכה בפרס מצלמת הזהב לבכורת בימוי - אנטונה אלמטה קוסיאנוביץ' הקרואטית על סרטה "מורינה", שהוקרן במסגרת הצידית "שבועיים של במאים". בנוסף לכך, הבמאי האיטלקי הוותיק מרקו בלוקיו זכה בפרס דקל הזהב על מפעל חיים.