אחרי שני אלבומי סולו ואינספור להיטים קצביים וקלילים תחת אחד הצמדים המוזיקליים הכי מצליחים בפופ הישראלי, סטטיק הרגיש בשל סוף סוף לגעת בנקודה כואבת בעברו: קשר חברי שנגדע בטרם עת בעקבות טראומה מהדהדת של מישהי שהייתה קרובה אליו. "יום אחד התקשרתי אליה כדי שנשב בערב, ואחותה ענתה לי ואמרה לי 'היא כבר לא איתנו'", הוא מספר בריאיון ל-ynet. "אמרתי לה, 'מה לא איתנו?', והיא ענתה, 'כן, אתמול היא התאבדה'. ככה, הכי בקור רוח".
3 צפייה בגלריה
סטטיק ונרקיס
סטטיק ונרקיס
סטטיק ונרקיס
(צילום: נחום סגל, מוטי קמחי)
הידיעה הקשה על מותה של חברתו תפסה את הזמר בהפתעה מוחלטת. לדבריו, השניים היו קרובים ומגיל צעיר הוא ידע שהיא מתמודדת עם דברים מעברה, אבל כשהוא זיהה את חומרת סימני המצוקה - זה כבר היה מאוחר מדי עבורה. "אז, כשהייתי ילד, לא הייתי מספיק ער לסיטואציה", הוא מסביר, "לא באמת הבנתי את העולם, וגם היינו צעירים. לא הבנתי שהיא כל כך סובלת. הכאפה לפנים היא שדיברתי איתה יום לפני והכול היה בסדר. לא הייתי מספיק מעורה במה שקרה לה ולא הבנתי את זה לעומק".
איך זה השפיע עליך? "אני חושב שכל מי שמכיר סיפור כזה זה מדליק לו איזה נורה של, 'וואו, אולי אני לא עירני מספיק', ושכולנו צריכים להפנות את האצבע אל מי שפוגע, אבל כשקורים לנו דברים נוראים בחיים, הרבה פעמים אנחנו מפנים דווקא את האצבע לעצמנו. זה לא קרה לי בסיטואציה הזאת, אבל בהרבה סיטואציות אחרות בחיים מצאתי שאני מאשים את עצמי בדברים שלא אני עשיתי".
הסיפור, שנחתם בסוף מר, נוכח בשירו החדש של הזמר שיצא הבוקר (ג') - "נעמי", שבו הוא משתף פעולה לראשונה עם נרקיס. השיר אומנם נושא שם בדוי, אך כפי שהוא נטוע בטרגדיה אמיתית וכואבת - גם הזמרת, ששיתפה בעבר שעברה פגיעה מינית בעצמה כשהייתה בסך הכול בת חמש, מהדהדת מחדש את החוויה הקשה שמלווה אותה מילדות. בשיר שכתבו יחד עם סטפן לגר, משה בן אברהם ואופק יקותיאל (צמד האחרונים חתומים גם על העיבוד וההפקה המוזיקלית) השניים טווים עבור דמותה של נעמי עתיד אחר, אופטימי יותר. "נעמי אל תבכי, אלוהים איתך/ את לא ילדה אבל הילדה שבך תציל אותך/ עברו יותר מדי שנים, זה מתרפא וזה מחלים עדיין", היא שרה.
אחרי שכבר סיפרת על החוויה האישית שלך בעבר, ואפילו שרת עליה ב"גן משחקים", איך את מוצאת כוחות חדשים לגעת שוב בנושא? ״אני מגיעה לזה ממקום של ריפוי דווקא. המסר שאני ולירז רוצים להעביר לשאר הבנות הוא שלא משנה מה עברתן, או מה קרה לכן, אפשר לשנות את הסיפור. זאת התקווה שלנו, שאחרי שהבנות ישמעו את השיר הזה - אולי סיפור של מישהי אחרת ישתנה. חשוב להציף ולדבר על זה, ולשים את זה בפרונט".
3 צפייה בגלריה
נרקיס
נרקיס
״זה באמת כמו עוד כלי לחימה״. נרקיס
(צילום: טל עבודי)
אפילו שהשיר נכתב בהשראת סיפור אישי וספציפי, בהאזנה ובקריאה של מילותיו קשה שלא לחשוב על הנשים החטופות בעזה כבר שנה והגיהינום שהן עוברות. "אני חושבת עליהן, על כל מה שהבנות עוברות שם בשבי, זה באמת כמו עוד כלי לחימה", מוסיפה נרקיס. "זו עוד דרך אכזרית מאוד לפגוע בנשים. ברור שלירז הביא את הסיפור של החברה המאוד-קרובה שלו, אבל אם אני רגע מסתכלת על המצב, על מה שקורה היום, זה בעצם אותו דבר. זה לפגוע בדבר הכי פרטי ואישי ולהשתמש בזה ככלי מלחמה. לצערי זה מה שבנות חוות כרגע. יש להן עוד דרך ארוכה להשתקם מזה".
"השיר הוא על אותה ילדה שהכרתי", מבהיר סטטיק, "[אבל] אני חושב שזה קשור לכל מי שאי פעם חוותה או חווה איזושהי הטרדה, התעללות, או חמור מזה, ובטח גם לכל אותן נשים שלצערנו עברו את מה שעברו [ב-7] באוקטובר".
נושא שחוזר בשיר כמה פעמים הוא האשמה הגדולה שמרגישה דמותה של נעמי בשיר. "זה ממש מדויק", אומרת נרקיס, "אני חושבת שזה מה שמרגישות רוב הבנות שעוברות את זה, ולירז קלע לתחושה. אני רוצה שהן יבינו שהן לא אשמות. זו ההתחלה של השינוי והריפוי האמיתי, לא משנה מה מסלול החיים שלהן".
איך את התמודדת עם תחושת האשמה? "קודם כל, אני עושה טיפולים, בעיקר מול הילדה הקטנה שבי. הקהל שלי יודע - אני בעצם מדברת וכותבת לילדה הפנימית שלי. נותנת לה כוח, מחזיקה אותה בעצם שלא תרגיש אשמה. זאת אחריות ממש גדולה".
"בעצם השיר הזה נולד לא בשביל לפתור את הסיפור של אותה ילדה, אלא בשביל למנוע את ה'נעמי' הבאה", סטטיק מוסיף. "שלא יהיו עוד כאלה. האם זה יעבוד? הלוואי. הזמן יגיד, אני מקווה שכן".
3 צפייה בגלריה
סטטיק ובן אל
סטטיק ובן אל
״גם בקריירה היותר מוקדמת של סטטיק ובן אל היו שם הרבה דברים מאוד-מאוד אישיים שפשוט הועברו בצורה קלילה וחייכנית״. סטטיק ובן אל
(צילום: נחום סגל)
והימים האלה הם הדבר הכי רחוק משגרה, כשאנחנו נמצאים בשיאה של מלחמה מתמשכת ורגע לפני ציון שנה לטבח הנורא, כשברקע תיכנס מחר שנה עברית חדשה. גם הלחימה התרחבה לגזרות שונות, וסטטיק, שגר בחיפה המטווחת על ידי חיזבאללה מזה תקופה, לא נשאר אדיש. "אלה ימים מורכבים ומבלבלים כחיפאי, זאת ממש השעה שלנו לנסות להבין מה קורה. קשה ליצור, אין כל כך אנרגיה טובה, זו תקופה מאוד מאוד מורכבת ומסובכת", הוא מעיד, כשברקע החדשות והטילים מצפון, השיר הקודם שהוציא - "צ'יק צ'ק" - שאינו קשור למצב הבטחוני, דווקא מטפס במצעדים וזוכה להשמעות רבות.
בתקופה האחרונה נראה שיש יותר ביקורתיות כלפי מוזיקת פופ, וכמה היא עוסקת או לא עוסקת בנושאים אישיים. אתה פוגש את זה? ״אני חושב שזה לא בריא שאנחנו נכנסים להגדרות כאלה עמוקות ואומרים, 'אה, הוא אמן פופ, הוא צריך לעשות פופ, אבל בגלל שהוא עושה פופ, אז הוא צריך גם לדבר'. אף אחד לא צריך כלום - זה אמן. כל אחד עושה מה שנכון לו. אני מרגיש שאני מדבר מעומק ליבי למרות שזה פופ. ואגב, גם בקריירה היותר מוקדמת של סטטיק ובן אל היו שם הרבה דברים מאוד-מאוד אישיים שפשוט הועברו בצורה קלילה וחייכנית".
במקור, "נעמי" היה מיועד לאלבומו הראשון של הזמר, אך לבסוף התגלגל הלאה ומצא את דרכו לעת הנוכחית, עם חיזוק של נרקיס. החיבור בין השניים, לדבריהם, היה טבעי ומתבקש, אפילו שהוא חדש ושסטטיק מתנסה בו בסגנונות מוזיקליים שונים ממה שהקהל מכיר. "אני לא מרגיש מחויב לשום קו מסוים שמצופה ממני", סטטיק מבהיר. "בכל שיר שלי אפשר להגיד 'זה לא כמו השיר הקודם שלך'. אז אני דווקא מרגיש בבית".
אם הותקפתם מינית אנא פנו לקווי החירום לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית - 1202 לנשים, 1203 לגברים. אם את או חברתך במערכת יחסים שיש בה פחד או אלימות – חייגי 118, המוקד הארצי של הרווחה - 24 שעות ביממה, לקבלת יעוץ וליווי.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר .