עולם התרבות נפרד: הזמר האגדי אדם (חיים כהן) הלך לעולמו הבוקר (ה') בגיל 64 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, וקולגות, חברים ואנשי ציבור נפרדים מהמוזיקאי.
4 צפייה בגלריה
אדם
אדם
אדם
(צילום: צביקה טישלר)
דפנה דקל, חברתו הטובה של אדם ששיחקה לצידו בתוכנית "פלאי קלעים" ששודרה בערוץ הראשון: "הייתי איתו עד ארבע בבוקר, אתמול כבר אי אפשר היה לדבר איתו אבל שבוע שעבר דיברנו ארוכות. הוא דיבר איתי על החיים שלי. הבן אדם שוכב הוא על מיטתו בבית החולים וחושב עליי ורוצה לעזור לי. כזה הוא היה תמיד חושב על אחרים. הוא תמיד היה בשליטה, ניהל את התיק הרפואי שלו כאילו שלמד רפואה. נושא החטופים מאוד בער בו, הוא היה אדם מאוד אכפתי. בשיחות הארוכות שניהלנו הוא ידע שזה הסוף אבל הוא לא ידע שזה יהיה כל כך מהר, גם אני מודה שעוד היו לי תוכניות לבלות איתו את השבוע הבא. עד השבועות האחרונים הוא עוד תכנן תכנונים אבל מאז כבר פחות".
אדם בהופעה עם חולצת החטופים
(צילום: טלי כהן )
"אדם (חיים) נולד לבמה", ספדה לו הזמרת ירדנה ארזי. "הוא היה זמר נשמה רגיש וכריזמטי, שחקן מוכשר ופרפורמר שמסוגל לסחוף כל קהל, וגם איש מקסים מאוד-מאוד-מאוד גם מאחורי הקלעים. הרבה שעות העברנו יחד בין הופעות, ותמיד הרגשתי איתו הכי בבית בעולם, אחוות חיפאים כנראה.
4 צפייה בגלריה
אדם ודפנה דקל, 1987
אדם ודפנה דקל, 1987
אדם ודפנה דקל, 1987
(צילום: מיכאל קרמר)
"מסע חייו לא היה פשוט, היו בו פסגות גבוהות מאוד וגם טלטלות ואתגרים, והוא התמודד איתם באופן מעורר הערכה והשראה. הפעם האחרונה בה נפגשנו הייתה בכיכר החטופים. זה היה חיבוק אחרון אחרי כמעט 40 שנה של היכרות מקצועית וחיבה אישית גדולה. לא פלא שגם בדברי הפרידה היפים שהשאיר לאוהביו, הוא הבטיח לפעול למען החטופים גם מלמעלה. הנפש הרגישה והטובה שלו ראתה את האחר תמיד".
הזמרת שיתפה ברשתות החברתיות תמונה משותפת שלה ושל אדם שצולמה לפני העלייה לבמה בפסטיגל 1988, שבו הוא ביצע את "אל תשכח" שכתב לו אהוד מנור, וצירפה את מילותיו: "אל תשכח אל תשכח להרגיש ולראות/ אל תפסיק לחלום לקוות/ אל תשכח אל תשכח לרחם ולבכות/ אל תשכח לאהוב ולחיות". "והוא חי ואהב והגשים חלומות והשאיר לנו שירים יפים ורגעים מופלאים וקווץ' גדול בלב. אדם, אנחנו לא נשכח. נוח בשלום על משכבך".
4 צפייה בגלריה
גידי גוב, ירדנה ארזי ואדם
גידי גוב, ירדנה ארזי ואדם
גידי גוב, ירדנה ארזי ואדם
(צילום: שאול גולן)
גם דנה אינטרנשיונל ספדה לו. "אדם. מי שלא היה שם, בשנים שהוא היה הזמר הכי מצליח במדינה, לא יכול להבין את הגודל. הוא היה משהו שלא נראה כאן עד שהוא הגיע. שנים של אדמניה. הנה, אני מודה. הערצתי אותו. הלכתי עם חברים להופעות שלו וצרחתי עד צרידות: 'אדם! אדם!!!'. ואז, גם הכרתי אותו. כמו שהוא היה יפה, הוא היה נחמד וצנוע ותומך ומחבק. אהבתי אותו כאדם הזמר. אהבתי אותו כחיים האדם. אוהב אותו תמיד. יהי זכרך ברוך, איש יקר".
"לעד אהיה הילד שהולך בשבילי הקיבוץ עם בנדנה על היד וצועק 'אין מוצא לא זזים מכאן'. פסקול של ילדות", ספד לו רן דנקר.
שלמה צח, שהיה מנהלו של אדם במשך שנים: "החלטנו לארגן ערב משיריו עם כל האמנים הגדולים במשכן לאמנויות הבמה בסוף חודש יולי - אין אמן שפנינו [אליו] והוא סירב, הוא היה כזה אדם בן אדם אהוב. אני אוהב אותו כאמן - זה ברור - אבל הוא היה בן אדם כל כך טוב ואהוב".
אדם, אהוב. כל כך עצוב", ספד לו איתי שגב, שכיכב לידו במחזמר "הקוסם!". "איש הפח הכי לא איש הפח שהכרתי. נוח על משכבך בשלום ומסור דש לאריק לביא ולשמואל אייזר". בנוסף, שגב צירף למילותי קדיש חילוני שכתב לכבודו של הזמר. "יתגדל כקוסם בזירת החיים ויתקדש בשמי האדם. יתרומם ויתהדר שם נשמתו בזיכרוננו לנצח נצחים".
4 צפייה בגלריה
אדם
אדם
אדם
(צילום: אביגיל עוזי)
גם במטה משפחות החטופים נפרדו מהמוזיקאי, שבחודשי המלחמה הארוכים הצטרף למאבקם להשבת כל החטופים: "מטה משפחות החטופים מרכין ראש בצער רב על לכתו בטרם עת של הזמר אדם, אשר ליווה את המשפחות במאבק להשבת החטופים. גם ברגעיו האחרונים חשב על 120 החטופים והחטופות. תודה, אדם. נוח על משכבך בשלום".
"איגוד אמני ישראל כואב את פטירתו של הזמר והשחקן אדם, אמן ואדם פורץ-דרך, מאבני היסוד של הפופ הישראלי", כך ספדו לו מטעם אמ"י, "על אף האתגרים הבריאותיים של השנים האחרונות לא ויתר על המוזיקה ועל האמנות, המשיך להקליט ולהופיע כמעט עד לרגע האחרון. נזכור אותו תמיד".
שר התרבות מיקי זוהר ספד לו: "אני וימית רעייתי, שהעריצה את אדם עוד בהיותה נערה, הצטערנו מאוד לשמוע שהזמר המוערך והמוערץ, עם קולו הייחודי שליווה דורות שלמים, הלך לעולמו לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן הארורה. תרומתו להתפתחות המוזיקה הישראלית תישאר איתנו לעד וקולו המיוחד יחסר לנו מאוד.‏ יהי זכרו ברוך".
גם יאיר לפיד, ראש האופוזיציה, ספד לאדם: "ואני ראיתי ברוש/ שניצב בתוך שדה מול פני השמש/ בחמסין, בקרה, אל מול פני הסערה. שולח ניחומים למשפחתו, חבריו ומעריציו של הזמר אדם (חיים כהן). יהי זכרו ברוך".