ההנחיה החדשה של רשת הטלוויזיה האמריקאית CBS שלא לדווח על ירושלים כחלק מישראל מעוררת סערה בישראל ובארצות הברית. כפי שפורסם ב-ynet, רשת CBS, מרשתות הטלוויזיה הגדולות והנחשבות בארצות הברית, הנחתה לאחרונה את עובדיה שלא לדווח על ירושלים כחלק מישראל, בטענה שהסטטוס של העיר שנוי במחלוקת בינלאומית. ההוראה, שניתנה כחלק ממדיניות שמטרתה ״לשמור על ניטרליות בסיקור המלחמה בעזה״, עוררה סערה בקרב עובדים יהודים וגורמים מדיניים ישראליים, שטוענים כי ההנחיה חותרת תחת ההכרה הרשמית של ארצות הברית בירושלים כבירת המדינה.
1 צפייה בגלריה
הכותל המערבי בירושלים, CBS
הכותל המערבי בירושלים, CBS
הכותל המערבי בירושלים, CBS
(צילום: רויטרס, AP)
ראש העיר ירושלים, משה ליאון התייחס לעניין ואמר כי ״מצער לגלות שגופים בעלי משמעות, מנסים להפוך את עצם היותה של ירושלים עיר ישראלית, לשנויה במחלוקת. ירושלים מעולם לא היתה שנויה במחלוקת ולעולם לא תהיה. ירושלים היא בירת הנצח של ישראל, מאז ולעולם״.
סגנו, אריה קינג הוסיף כי "העם היהודי לא צריך את הסכמתו של ארגון פרטי אנטי-ציוני לכך שירושלים היא בירת העם היהודי ובירת מדינתו של העם היהודי, מדינת ישראל. העם היהודי התברך בכך שאבות אבותיו, אברהם, יצחק ויעקב קשרו עצמם ואת עמנו לירושלים ולמקום המקדש, ומאוחר יותר מלכיי עמנו קבעו את ירושלים כבירתם, ואין עוררין לא באסלאם ולא בנצרות, שירושלים היתה בירת עם ישראל. מי שעוקב אחר תכניות החדשות של CBS יודע שעורכות הערוץ ומנהלות האתר לקחו צד ברור נגד מדינת ישראל ולכן, לא ברור על מה ההפתעה? זו התגלמות האנטישמיות העתיקה בדפוס של ימינו. פעם היו אלה פרוטוקולים של זקני ציון שנכתבו ברוסית, בימינו זה שכתוב ההיסטוריה ואינוס המציאות שנעשה בשפה האנגלית”.
מייק פומפאו, מי שהיה מזכיר מדינת ארצות הברית לשעבר בממשל טראמפ שהכיר בירושלים כבירת ישראל אמר כי ״ירושלים היא בירתה הראויה, המוצדקת והאמיתית של ישראל. כלי חדשות שמכחיש זאת - זה מעבר להטיה. זה הזוי. וזאת בושה״.
שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר, ומקורובו של טראמפ, דייויד פרידמן, הראשון שעבר לקונסוליה של ארצות הברית בירושלים, צייץ: ״ירושלים מוכרת על ידי ארצות הברית כבירת ישראל. שגרירות ארצות הברית בישראל יושבת בירושלים. שגריר ארה"ב בישראל מתגורר בירושלים. למרות שהכל הושג על ידי הנשיא טראמפ, המדיניות נשמרה ואושרה על ידי הנשיא ביידן. ועדיין, רשת CBS עושה כמיטב יכולתה להכחיש את האמת הבלתי ניתנת לערעור הזו! בושה ל-CBS!״.
יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ צייץ בעברית ובאנגלית: "מעמדה של ירושלים אינו שנוי במחלוקת, הוא חד וברור – בירתו הנצחית של העם היהודי. כך היה וכך יהיה תמיד ושום התעלמות או ניסיון לעוות את המציאות לא ישנו זאת”.
גם מקורבו של טראמפ בזמן ההכרה בירושלים, ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג׳וליאני, צייץ: ״ירושלים כביתו של העם היהודי מתוארכת לדוד המלך, כ-1000 שנים לפני הולדתו של ישוע המשיח. נראה ש-CBS רוצה להחתים את שנאתה לעם היהודי במדיניות רשמית ובצנזורה בוטה״.
יש לציין כי כמה גופי תקשורת מובילים בעולם קיבלו בעבר החלטות להימנע מאזכור ירושלים כבירת ישראל בשל המחולקת הבינלאומית בנושא. רשת BBC השמיטה מספר פעמים את ציון ירושלים כבירת ישראל באתריה, ובאוקטובר שעבר דיווחנו ב-ynet על סדרת הנחיות שניתנו לכתבי סוכנות הידיעות הגדולה בעולם - AP. כשזה נוגע לירושלים, בסוכנות הנחו שלא להתייחס לעיר כאל בירת ישראל. "ישראל רואה את העיר כולה כבירתה. הפלסטינים רואים במזרח ירושלים המסופחת כבירת מדינתם העתידית", נכתב. "רוב הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בסיפוח מזרח ירושלים על ידי ישראל ומאמין שגורלה צריך להיקבע בשיחות שלום".
עם זאת, הצעד של רשת CBS - ביתן של תוכניות עטורות פרסים ורייטינג כמו ״60 דקות״ - מרחיק לכת אף יותר ומבקש להימנע מאזכור העיר ירושלים ככלל כחלק מישראל. עבור עובדים רבים של החברה, ההנחיה הזו נתפסת כצעד קיצוני יותר מההכרה בסכסוך סביב הסטטוס של מזרח ירושלים. ״זה בכלל לא קשור להאם אזור מזרח ירושלים נכבש על ידי ישראל ואם היא בירת המדינה הפלסטינית העתידית״, אמרה כתבת חדשות יהודיה ברשת. ״ההחלטה של ההנהלה שלא להכיר כלל בירושלים כחלק מישראל - כולל חלקה המערבי - הכתה רבים מאיתנו בהלם״.
גם גורמי הסברה ישראלים רשמיים ששוחחו עם ynet אמרו כי ההנחיה של CBS מהווה ״פרשנויות מעוותות של החוק הבינלאומי״ וסטייה ממדיניות ארצות הברית, שהכירה בירושלים כבירת ישראל עוד בשנת 1995, עם העברת חוק העברת השגרירות, וקיבלה תוקף רשמי על ידי ממשלת טראמפ ב-2017.