המופע של מלכת הדראג האמריקאית ביאנקה דל ריו החל הרבה לפני שהיא עלתה לבמת היכל התרבות בתל אביב אמש (ו'). זוהי הפעם הראשונה שליין ערבי הדראג הישראלי One Night Only מגיע להיכל גדול ומרכזי כל כך, ומארגניו תרגמו את ההישג לפסטיבל גאווה בן ארבע שעות. 2,500 קוני וקונות הכרטיסים שהגיעו לצפות בזוכה הגדולה של העונה השישית של "מירוץ הדראג של רופול" הציפו את רחבת כיכר הבימה וזרמו פנימה אל הפואייה המואר של היכל התרבות, שהולבש כולו לכבוד המאורע: פוסטרים של דל ריו נתלו ממעקות הגלריה, ציטוטים כמו "לא היום, שטן" ו-"יופי דוהה, טיפשות היא לנצח", שמזוהים עם ההומור הארסי שלה, הודבקו על המדרגות המובילות אל אולם הקונצרטים, ועמדות בר עמוסות בבקבוקי אלכוהול הוצבו בנדיבות ברחבה.
5 צפייה בגלריה
ביאנקה דל ריו בתל אביב
ביאנקה דל ריו בתל אביב
כבשה את היכל התרבות. ביאנקה דל ריו בתל אביב
(צילום: ערן לוי)
המלכה עצמה - לובשת פאה שחורה שגודלה כפול מגודל פניה ולבושה בשמלת פאייטים אדומה - חיכתה בסופו של תור ארוך בלובי הקומה השנייה, והצטלמה עם מעריצים, מעריצות ומה שביניהם. קשה היה להתעלם מהדמויות המגוונות והצבעוניות שהתהלכו במקום וניצלו את ההמתנה לפתיחת הדלתות לטובת מופע משלהן - רבות מהן הן מלכות דראג מקומיות, שהציגו שמלות ערב ענקיות שלא יביישו את שבוע האופנה, שניהלו בעצמן מפגשי מעריצים קטנים ואלטרנטיביים.
הניגוד המהמם שבין המיקום לתוכן ריחף מעל לסיטואציה מתחילתה ועד סופה. הוא ליווה את הערב כבר במופע החימום, שנפתח בסרטון קצר, מלווה במוזיקה מרגשת, שגולל את הדרך שעברה סצנת הדראג הישראלית מבמות צרות במועדוני לילה חשוכים, כל הדרך אל לב לבה של התרבות הישראלית, לבמה הקלאסית של התזמורת הפילהרמונית.
5 צפייה בגלריה
ביאנקה דל ריו בתל אביב
ביאנקה דל ריו בתל אביב
קיתונות של פאייטים. מתוך מופע הפתיחה
(צילום: ערן לוי)
ואז, לנאמבר בן 40 דקות, יצאו בזו אחר זו 11 מלכות דראג ישראליות, ותיקות וצעירות, לבושות במיטב בדי הטול, הפאייטים והפרנזים שברשותן (שתיים מהן היו מלכי דראג, שם משוחקות דמויות גבריות). בין המופיעות: ציונה פטריוט, קיי לונג, סוזי בום וגלינה פור דה ברה, שלוו - כמיטב המסורת - ברקדנים חשופי חזה הלבושים במכנסונים מנצנצים. רצפת הפרקט החשופה והסאונד עתיר הדיסטורשן שיוו לרגעים אווירה מתנ"סית משהו למופע, אך זה לא מנע מהקהל שמילא את האולם כולו לשאוג בהתלהבות ולעמוד על רגליו, כשכולן שבו יחד לבמה לליפ-סינק אחרון, ועמדו בגבן אליו לתמונה.
לבסוף, אחרי מה שנראה כמו נצח של דברי תודה שהתקבלו בקריאות חסרות סבלנות מצד הקהל, התחיל מופע החימום המרכזי. לבמה עלתה מלכת הדראג האמריקאית המוכרת שרי ויין (שם הבמה של הקומיקאי קית' לוי), שהתחילה את הקריירה שלה אי שם ב-1991, הרבה לפני שרו-פול הגה את הקונספט לתוכנית הריאליטי שדחפה את העיסוק בדראג למחוזות הסלבריטאיות, ושנים לפני שרוי היילוק המציא את מלכת הדראג ביאנקה דל ריו, שלכבודה התכנסנו.
5 צפייה בגלריה
ביאנקה דל ריו בתל אביב
ביאנקה דל ריו בתל אביב
קרנבל של ארבע שעות. אמש בתל אביב
(צילום: ערן לוי)
"מי לא ראה אותי לפני כן מעולם?", היא שאלה את הקהל אחרי ששרה בלייב שיר שעושה שימוש במנגינה המוכרת של Good Morning Baltimore מהמחזמר "היירספריי". בגרסה שלה, המילה Baltimore הומרה בצמד המילים I'm a Whore ("אני זונה"). מאות הידיים שנשלחו לאוויר לא ריגשו אותה: "זה מעט יותר ממה שחשבתי", היא מלמלה אל תוך המיקרופון ופצחה בשיר נוסף, גרסה מלוכלכת במיוחד לשיר Hallelujah של לאונרד כהן, שהפך לשיר How I Blew Ya ("איך ירדתי לך", בתרגום חופשי).
"הדבר הטוב ביותר במופע הזה הוא שאני מופיעה בטירת התרבות המהממת הזו, ושרה על למצוץ זין", אמרה ויין והכתיבה את הטון המאוד לא פוליטיקלי קורקט של שארית הערב, שבינתיים כבר הפך ללילה. אפילו למלכה המשופשפת הזו ברורה המשמעות של מופע דראג לא מתנצל בין כתליו של מוסד מכובד. "אתם חייבים להבין", היא פנתה אל הקהל בביטחון, "אני כל כך רגילה לומר 'גבירותיי ורבותיי', למרות שרבות ורבים מבקשים להזדהות בצורה אחרת. אבל אני שמחה על זה, כי גם אני רוצה להזדהות בצורה אחרת. אני רוצה להזדהות כבת 34".

ריסים מלאכותיים ובדיחות על אנה פרנק

עשר דקות הפסקה ושעתיים לאחר פתיחת הדלתות, קולה של המלכה האם רופול (שלא נכחה שם בעצמה) נשמע סוף כל סוף מהרמקולים שמקיפים את אולם הקונצטרים. היא הזהירה מלצלם או להקליט את המופע, וקינחה בגילוי נאות: "אם אתם נעלבים מכל דבר, עזבו את האולם. ברחו - עכשיו!". ביאנקה דל ריו צצה מחלק שנפער במה וצפה באיטיות מעלה לקול מחיאות כפיים ושריקות. זו הפעם השלישית שהקהל נעמד על רגליו. "שבו, שבו, שבו, מספיק, תפסיקו את המוזיקה!", היא קראה בהתרגשות, והתחילה מיד לספר על חוויית הבידוד בן השבועיים שנאלצה לסבול כדי להופיע בישראל. למופע הזה היא חיכתה שנתיים, וכעת, לאחר שורת דחיות בגלל מגפת הקורונה והמצב הבטחוני המעורער, היא סוף סוף הגיעה. "לפני שמתחילים אני רק רוצה להוציא את זה מהמערכת שלי", היא שמטה את ראשה אחורה בתנוחה ילדית ואינפפה את קולה בחוסר חשק: "תודה למלכה רופול, שהביאה אותי לאן שאני היום ושכל זה לא יכול היה לקרות בלעדיה", היא גלגלה את עיניה והקהל התגלגל מצחוק.
5 צפייה בגלריה
ביאנקה דל ריו בתל אביב
ביאנקה דל ריו בתל אביב
ביאנקה דל ריו בתל אביב
(צילום: ערן לוי)
עם כוס יין לבן לצדה, ריסים מלאכותיים שכמעט נוגעים ביושבי השורה הראשונה ושמלה לטינית קצרצרה, היא התחילה לירות מילים בקצב מהיר, כמעט מהיר מדי לאוזן הישראלית. את המופע היא פתחה בבדיחת שואה על אנה פרנק, הספידה בהומור את נפטרי הקורונה ובמקביל צדה מעריצה שתספוג ממנה עלבונות לאורך כל המופע: "מה השם שלך? אני אקרא לך ננסי. ננסי, מה את עושה בחיים? את נראית פשוט איום ונורא".
למשך שעה בדיוק, הקהל היה מהופנט מול הקומיקאית חדת הלשון, שהוכתרה בידי "ניו יורק מגזין" כמלכת הדראג המשפיעה ביותר בתולדות הריאליטי "דראג רייס". ההומור המרושע שלה, שאיכשהו מצליח להיות גם שובה לב ומלא בחן, כבר מילא אולמות מכובדים אחרים, כולל וומבלי באנגליה וקרנגי הול בניו יורק, ותורגם לשני סרטים, ספר ופודקאסט מצליחים. היכל התרבות בתל אביב קטן עליה.
אף אחד ושום דבר לא בטוח מפני ההוריקן שהוא ביאנקה דל ריו. יהודים, נשים, גברים, הומואים, לסביות, מלכות דראג, אסייתים, שואה, סרטן, מוות, עוני, סקס, אוננות, גילנות - הכול וכולם עמדו בתור למדורה שהיא הבעירה אמש במרכז הבמה. כל בדיחה, איומה ככל שתהיה, פגעה במטרה, כל גלגול עיניים היה במקום וכל תגובה לקהל הייתה מצחיקה עד דמעות. "כולם כל כך רציניים היום", היא קראה לעבר הקהל אחרי שסחטה מהמעריצה ננסי וידויים על מספר הדילדואים בהם היא משתמשת והושיטה לה מהבמה כוס יין כפיצוי. "כולם כל כך 'מוארים' (woke), כולם נפגעים מהכול. אתם יודעים ממה אני נפגעת? מהפרצוף שלי, בכל בוקר במראה", אמרה ולאחר מכן שלפה כרית איפור גדולה וטופפה איתה על אפה. "אני גבר בן 46 שלובש פאה, זה נראה לכם רציני? 'מוארים', תחזרו לישון!".
5 צפייה בגלריה
ביאנקה דל ריו בתל אביב
ביאנקה דל ריו בתל אביב
מתחת לריסים יש לב זהב. ביאנקה דל ריו בתל אביב
(צילום: ערן לוי)
החלק האחרון של המופע הוקדש לקהל. תיבה שהוצבה בפואייה מוקדם יותר הזמינה את המעריצים חדי העין שהבחינו בה להפנות שאלות אל דל ריו. הקטע הגיע בתזמון מדויק עם כוס היין השלישית של דל ריו, והנבזות שלה הגיע לשיא. היא אומנם לא הצליחה לקרוא את שמותיהם של המעריצים ושל הערים שמהן הם הגיעו, אך הקפידה לצלות אותם בזה אחר זה, תוך שהיא שוזרת סיפורים נוראיים וקורעים מצחוק מחוויותיה כמלכת דראג שמתפרנסת מקומדיה. "מלכות דראג מעבירות כיום שעות סיפור לילדים, לעזאזל. זה מה שילדים צריכים? שעת סיפור מפאקינג דראג קווין?".
בפתק האחרון נכתב: "אני חוגגת מחר בת מצווה ורוצה לקבל ממך טיפים". דל ריו, שברגע הראשון נחרדה מהרעיון שילדה בת 12 צפתה במופע האימים והגסויות שלה, איתרה את המעריצה בקהל והזמינה אותה לבמה. הקהל מחא כפיים בזמן שבת ה-12, מלווה באימא שלה, שהגיעה כדי להצטלם, עשתה את הדרך אל הגרדום. ברגע שהילדה התוודתה שהיא מתכוונת להגיע בדראג לחגיגת בת המצווה שלה עם המשפחה, הציניות והארס נמלטו מהמלכה המרושעת - וביאנקה דל ריו נחשפה כמאמי אמיתית. היא העניקה למעריצה הקטנה פאה וחולצה במתנה, לימדה אותה כמה צעדים ולבסוף גם דיקלמה ברכת מזל טוב לסמארטפון המצלם של האם: "טוב, נראה שגם אני הגעתי לשלב שבו אני מקריאה סיפורים לילדים", היא סיכמה.