מייקל לאנג, ממייסדי פסטיבל וודסטוק המיתולוגי של שנת 1969, ומי שהיה האמרגן גם של פסטיבלי ההמשך שלו בשנת 1994 ובשנת 1999, הלך לעולמו אתמול (שבת) בגיל 77, בבית החולים בניו יורק, בעקבות מחלת הסרטן. הופעתו הפומבית האחרונה התקיימה לפני שהחלה מגפת הקורונה, סביב חגיגות ה-50 לפסטיבל וודסטוק שהיו אמורות להתקיים באוגוסט 2019 אך בוטלו.
1 צפייה בגלריה
מייקל לאנג
מייקל לאנג
מייקל לאנג
(AP)
לאנג גדל בברוקלין ובסוף שנות ה-60 החל לעסוק בהפקה. האירוע הראשון שארגן היה פסטיבל הפופ במיאמי בשנת 1968 בו השתתפו ג'ימי הנדריקס, פרנק זאפה וג'ון לי הוקר לצד אמנים אחרים מהתקופה. בעקבות הצלחתו, לאנג חיפש מקום לניסיון השאפתני שלו לארגן פסטיבל מוזיקה שיימשך שלושה ימים. יחד עם שותפיו ג'ון רוזנמן, ארטי קורנפלד וג'ון פ. רוברטס, הם החליטו לערוך אותו בוודסטוק שבמדינת ניו יורק - אליה עבר לאנג זמן קצר לפני כן.
האירוע שלאנג יזם עם שותפיו הפך לאחד מהחשובים בתולדות המוזיקה והתרבות האמריקנית, כאשר 400 אלף איש הגיעו לחווה של מקס יזגר בבת'ל, ניו יורק כשהם משאירים אחריהם פקקי ענק ומכוניות בצדי הכביש ל"שלושה ימים של שלום ומוזיקה" - אירוע הדגל של התנועה ההיפית. לאנג ושותפיו הצליחו להביא לפסטיבל את מיטב האמנים של התקופה: הגרייטפול דד, המי, סנטנה, סליי אנד דה פמילי סטון, ג'ואן באאז, קאנטרי ג'ו והפיש, ג'פרסון איירפליין, קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג, ג'ניס ג'ופלין, ג'ימי הנדריקס שסגר את הפסטיבל ועוד רבים וטובים.
האירוע שהיה הצלחה מסחררת וגם אסון קולוסאלי בו זמנית, תועד באלבום כפול ובסרט דוקומנטרי שעיצב במידה רבה את הזיכרון ממנו והפך אותו למיתולוגי. בסרט לאנג מככב כמפיק המרכזי שנאלץ להתמודד עם הכשלים הרבים: מהפקקים, שבירת הגדרות, הגשם ועד הפיכתו של האירוע לפסטיבל חינמי ולאירוע שהגדיר את הסיקסטיז באמריקה מוזיקלית ותרבותית גם יחד.
ההצלחה והפיכתו של הפסטיבל לאגדה אפשרו ללאנג לארגן בשנות ה-90 פסטיבלים נוספים תחת אותו שם. בשנת 1994 הוא חגג 25 שנים לפסטיבל, כ-100 ק"מ מהמיקום המקורי שלו עם ליינאפ שכלל כמה ממופעי הפסטיבל המקורי כמו סנטנה וקרוסבי, סטילס ונאש לצד אמנים עכשווים כמו גרין דיי ורד הוט צ'ילי פפרס, האירוע זכור בעיקר בשל כמויות הגשם והבוץ שבו. בשנת 1999, לאנג ושותפים ארגנו פסטיבל נוסף ברומא, ניו יורק שהפך לאסון של ממש. 400 אלף איש נכחו במקום ורבים צפו בו מרחוק, אך בסופו הוא הפך לאי חורבות בעקבות ונדליזם של המשתתפים ששרפו כל דבר שהיה באזור. בפסטיבל הופיעו רק אמנים מהתקופה כמו לימפ ביזקיט, מטליקה ורייג' אגיינסט דה מאשין. סרט דוקומנטרי שיצא בשנה שעברה, מספר בפירוט על הקטסטרופה שהתרחשה שם, כאשר נשים רבות הוטרדו מינית בנוסף להרס.
אף על פי כן, בשנת 2019 לאנג ניסה להפיק פסטיבל לציון 50 שנה לוודסטוק המקורי, ניסיון שבסופו של דבר לא צלח בשל עניינים כספיים - על אף שהפסטיבל כלל ליינאפ מרשים ששילב בין אמני העבר לאמנים עכשוויים כמו ג'יי זי ומיילי סיירוס ואף נמכרו כרטיסים לאירוע.