השחקנית האנגלייה דיאנה ריג הלכה לעולמה הבוקר (ה') לאחר מאבק במחלת הסרטן כשהיא בת 82, כך דיווח לפני זמן קצר ה-BBC. בני משפחתה אישרו את הידיעה.
7 צפייה בגלריה
דיאנה ריג ב"משחקי הכס"
דיאנה ריג ב"משחקי הכס"
דיאנה ריג ב"משחקי הכס"
(צילום: Keith Bernstein/HBO)
בתה, השחקנית רייצ'ל סטירלינג, סיפרה כי אמה מתה מסרטן, לאחר שאובחנה במרץ האחרון. "אמי האהובה הלכה הבוקר לעולמה בשנתה, בביתה, כשהיא מוקפת בבני משפחתה", אמרה. "את החודשים האחרונים שלה היא העבירה בהרהורים מאושרים על חייה יוצאי הדופן, שהיו מלאים באהבה, בצחוק ובגאווה עמוקה במקצועה".
בששת עשורי הקריירה שלה, השתתפה השחקנית הוותיקה בעשרות הצגות, סרטים וסדרות, בהם "בשירות הוד מלכותה" של ג'יימס בונד, כמו גם בסדרת הטלוויזיה "הגומלים" (The Avengers) ו"דוקטור הו", אך תפקידה הזכור ביותר בשנים האחרונות של אולנה טיירל ב"משחקי הכס", אותו גילמה בין השנים 2013 ל-2017.
7 צפייה בגלריה
דיאנה ריג
דיאנה ריג
דיאנה ריג
(צילום: AFP)
"דיים דיאנה הייתה אייקון תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה", סיפר הסוכן שלה, סימון ברספורד. "היא זכתה בפרסי באפט"א, אמי וטוני על עבודותיה השונות על הבמה והמסך. דיים דיאנה הייתה חברה אהובה ומוערצת בתחומה, אישה שהיא כוח טבע שאהבה את עבודתה ואת חבריה השחקנים. היא תחסר עמוקות".
ניקולאי קוסטר ולדאו, שגילם את ג'יימי לאניסטר ב"משחקי הכס", כתב: "היא תמיד הרימה את הרף עם הכישרון, האינטליגנציה והשנינות הבלתי ייאמנים שלה. היה לי את האושר והכבוד המוחלט לעבוד איתה. מי ייתן ונשמתה תנוח בשלום". פדרו פסקל, שגילם את אוברין מארטל, כינה אותה בהספדו "המלכה האמיתית של ווסטרוז".
ריג, שנולדה בדונקסטר שבאנגליה בשנת 1938, התגוררה למשך תקופה קצרה בילדותה בהודו לפני ששבה בגיל שמונה לממלכה המאוחדת כדי ללמוד בפנימייה. בשנת 1955, כשהיא בת 17, נרשמה ללימודי משחק באקדמיה המלכותית לאמנות הדרמה, ואת דרכה בעולם המשחק החלה כעבור שנים בודדות בתיאטרון, כשהצטרפה להפקות של הלהקה השייקספירית המלכותית בתחילת שנות ה-60.
7 צפייה בגלריה
דיאנה ריג
דיאנה ריג
דיאנה ריג
(צילום: AP)
בריאיון ל-ynet ב-2019, סיפרה השחקנית כי כשלבסוף בחרה לעזוב את הלהקה, הבמאי שלה פיטר הול התאכזב מהרגיל: "הוא אמר: 'אוי, היא הולכת לבזבז את כישוריה', וזאת משום שבאותה תקופה חשבו שמי שהולך לטלוויזיה מזנה את עצמו, כי לא העריכו אותה במיוחד. כשהתחלתי להופיע בטלוויזיה, הכול צולם בשחור-לבן. עשינו אז גם הרבה טלוויזיה בשידור חי, ואם עשית טעות - כל אנגליה ידעה שעשית טעות. זה היה מפחיד מאוד".
בין 1961 ל-1969 גילמה ריב את הסוכנת אמה פיל בסדרת המרגלים "הגומלים". בתקופה ההיא עשתה הכוכבת כותרות, כשדרשה לתקן את העוול שנעשה לה בענייני שכר. "יום אחד דיברתי עם הצלם של הסדרה וגיליתי שאפילו הוא מרוויח יותר ממני. חשבתי שמשהו פה ממש לא בסדר. אז התלוננתי בפני המפיקים והעיתונים עלו על זה. הציגו אותי כאישה צעירה ולוחמנית להחריד, שחרגה מן המותר ודרשה כסף", סיפרה בריאיון ל-ynet. "הייתי בודדה מאוד בגלל שאף אחד לא תמך בי. פטריק, שותפי ל'הגומלים', היה אמנם איש יקר מאוד אבל גם הוא, כמו גברים רבים, לא רצה לעשות צרות, אז הוא טמן את ראשו בחול. במהרה תויגתי כבחורה קשוחה שחותרת למטרותיה באגרסיביות, וזה לא היה הוגן כי לא הייתי כזו. בסופו של דבר העלו לי את המשכורת".
7 צפייה בגלריה
דיאנה ריג בצילומי "הגומלים"
דיאנה ריג בצילומי "הגומלים"
דיאנה ריג בצילומי "הגומלים"
(צילום: Keystone/Hulton Archive/GettyImagesIL)
ב-1969 התקבלה ריג לתפקיד טרייסי בונד בסרט "שירות הוד מלכותה", בו נכנסה לנעלי אשתו היחידה של הסוכן 007, אותו גילם בזמנו ג'ורג' לייזנבי, לאחר עזיבתו של שון קונרי. גם לייזנבי נפרד בפוסט מיוחד מקולגתו לשעבר: “כל כך התעצבתי לשמוע על מותה של דיאנה ריג. היא ללא ספק שיפרה את יכולות המשחק שלי כשעבדנו יחד על 'בשירות הוד מלכותה'. אני זוכר את ישיבת העיתונאים בדורקסטר שבלונדון, כשידעתי שהיא הולכת לגלם את אשתי. נהנינו יחד על סט הסרט בשוויץ ופורטוגל, עומק הניסיון שלה ממש עזר לי...הצטערתי שאיבדתי את אשתי בסוף הסרט, וביכיתי את אובדנה. כעת, עם מותה של דיים דיאנה, אני מבכה אותו שוב. תנחומיי העמוקים למשפחתה".
7 צפייה בגלריה
דיאנה ריג וג'ורג' לייזנבי ב"בשירות הוד מלכותה"
דיאנה ריג וג'ורג' לייזנבי ב"בשירות הוד מלכותה"
דיאנה ריג וג'ורג' לייזנבי ב"בשירות הוד מלכותה"
(צילום: Norman Potter/Daily Express/GettyImagesIL)
ב-1994, ריג קיבלה את תואר הדיים מבית המלוכה הבריטי, כהוקרה לתרומתה בתחום הדרמה.
ב-2013 לוהקה ריג ל"משחקי הכס" ושיחקה את אולנה טיירל, סבתם המתוחכמת של מרג'רי ולוראס טיירל, שזכתה לכינוי "מלכת הקוצים". על עזיבתה את הסדרה ב-2017, סיפרה בריאיון ל-ynet: "אין לי חלומות לחזור לסדרה. זה היה מספיק ודי. ממילא לא ראיתי אותה לפני שהצטרפתי אליה. אני לא חובבת בכלל פנטזיה. אני מעדיפה לצפות בסדרה 'פליבג' ולראות סרטים דוקומנטריים - אני מאוהבת בסדרות טבע, בגלל שאני אוהבת לטייל וזו דרך טובה לעשות את זה מינוס השעמום של שדות התעופה".
7 צפייה בגלריה
דיאנה ריג ב"משחקי הכס"
דיאנה ריג ב"משחקי הכס"
מלכת הקוצים. דיאנה ריג ב"משחקי הכס"
(צילום: Keith Bernstein/HBO)
בעברה הייתה נשואה לצייר הישראלי מנחם גפן, אך השניים נפרדו כעבור שנה אחת בלבד, ב-1974. כשהתראיינה אז ל"דיילי מירור", אמרה שהנישואים הללו היו "משגה אידיוטי. כמובן שלא היינו צריכים להתחתן. הפרידה גרמה מבוכה וכאב להורינו, אבל מנחם ימשיך להתקיים. הוא יהיה בסדר. בכל אופן אני הייתי אשתו הרביעית".
7 צפייה בגלריה
דיאנה ריג
דיאנה ריג
"כמובן שלא היינו צריכים להתחתן". דיאנה ריג עם מנחם גפן
(צילום: Keystone/Hulton Archive/Getty Images)
לפני מותה, הצטלמה ריג לסרט האימה החדש של אדגר רייט, Last Night in Soho, לצד אניה טיילור ג'וי ("ספליט") ומאט סמית ("הכתר"), שעתיד לצאת באפריל 2021. בהספד שפירסם בטוויטר, כתב הבמאי: "מה אפשר לומר על דיאנה ריג? אני יכול לדבר על הקריירה הנפלאה שלה, אך לעת עתה רק אומר שכמעריץ מושבע, זה היה יותר ממרגש לעבוד איתה על סרטה האחרון. היא התעלתה על כל הציפיות הגבוהות ביותר שלי, כל כך מוכשרת, להוטה ומצחיקה. כבר מתגעגע אליך, דיים די".