זהו, הקיץ הגדול נגמר, וב"גדול" הכוונה איננו רק למתמשך עד אין קץ וחם מעבר למילים, מכיוון שהחודשיים האחרונים היו גדולים גם ברמת הטלוויזיה הז'אנרית שקיבלנו. אתם מוזמנים להתווכח על איכותן הספציפית כמה שבא לכם, ועדיין תתקשו לטעון ש"שר הטבעות: טבעות הכוח" ו"בית הדרקון" לא היו אירועים טלוויזיוניים משמעותיים, כאלה שיוצרים עניין גלובלי ושיח ער, ובהחלט לא רק בקרב הגיקים שפעם היו הצרכנים הבלעדיים של הסוגות הללו.
12 צפייה בגלריה
מתוך "בית הדרקון"
מתוך "בית הדרקון"
מתוך "בית הדרקון"
(צילום: Ollie Upton, HBO)
והן לא היו היחידות: מ"אובי-וואן קנובי" ועד "סנדמן", מהעונה הרביעית של "דברים מוזרים" ועד ל"היילו", השנה האחרונה הייתה מלאה בתוכן ז'אנרי טלוויזיוני שאפתני, רב-תקציב ורב-באזז. למעשה, כבר כמה שנים שסדרות טלוויזיה מז'אנריי המדע בדיוני והפנטזיה הן הסחורה החמה ביותר בשוק, ולא מפתיע שגופי השידור וההפקה למיניהם תרים נואשות אחר הדבר הגדול הבא, ומוכנים להשקיע מיליונים כבר בשלבי האופציה על רעיונות עם פוטנציאל.
באופן טבעי חלק גדול מהרעיונות הללו מגיע מעולם הספרות, שם סצנת המדע בדיוני והפנטזיה משגשגת במיינסטרים כבר זמן רב, הרבה בשל הרוח הגבית שהקנה לה פילוח השוק הספציפי Young Adult - צעירים בני 12 עד 18 שצורכים קיתונות של פנטזיה, ספרות ספקולטיבית ומדע בדיוני דיסטופי עם קונפליקטים ברורים ונהירים, דרמה ממכרת ואריזה נוחה לעיכול. ובאופן טבעי לא פחות, שם - בעולם הספרות ובשוק ה-YA - מרכזים את מאמציהם אנשי התוכן של נטפליקס, אפל TV פלוס, HBO ושאר השחקניות הגדולות בשוק הטלוויזיה.
12 צפייה בגלריה
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
(צילום מסך, אמזון פריים)
עכשיו, עם הוואקום שמותירות אחריהן שתי הסדרות הז'אנריות הגדולות של השנה, החלטנו לבדוק מה תהיה סדרת המדע בדיוני/פנטזיה הגדולה הבאה - זו שכמו "טבעות הכוח" ובית הדרקון", מבוססת על מקור ספרותי כזה או אחר. מצאנו שש כאלו - שלוש מהן כבר צולמו או מצולמות בימים אלו ועתידות להגיע אלינו בקרוב, ושלוש שאמורות להתחיל את הפקתן ממש אוטוטו. מי מהן תהפוך לסיפור הצלחה עולמי, ומי תיפול לצד הדרך בשדה הקרב האכזרי של שוק הטלוויזיה הנוכחי?

"144 קומות"

איפה זה יהיה: אפל TV פלוס.
על מה זה: ב-2011 פרסם הסופר האמריקני יו האווי את הסיפור הקצר Wool, שהתברר כראשון מבין מספר סיפורים קצרים שבהמשך אוגדו יחד לספר באותו השם. הסיפור מתרחש במציאות פוסט-אפוקליפטית שבה, מחמת האוויר הרעיל, שארית הפליטה של האנושות דרה מתחת לאדמה במתקן עצום שיורד עד לעומק של - יפה ניחשתם - 144 קומות. The Silo - הממגורה, מגדל התבואה - כך קוראים למקום תושביו, והוא מנוהל על ידי מחלקות (מחלקת הטכנולוגיה, המחלקה המכנית וכו').
12 צפייה בגלריה
כריכת ספרו של יו האווי, "WOOL"
כריכת ספרו של יו האווי, "WOOL"
כריכת הספר WOOL
(עיצוב עטיפה: Arrow)
העלילה עוקבת אחר סדרת האירועים הדרמטיים שמתחילים להתגלגל כאשר השריף של אחת מהקומות, הולסטון, מבקש לצאת מהממגורה בעקבות אשתו, שיצאה שלוש שנים קודם לכן, עברה "ניקוי" - תהליך מסתורי שהמחלקה הטכנולוגית מתעקשת לבצע על מי שמבקש לצאת מהמתקן - ומאז עקבותיה לא נודעו. אבל הולסטון הוא רק הזרז לסיפור האמיתי, שעוסק בג'ולייט - עובדת במחלקה המכנית שמיועדת להחליף את הולסטון בתפקידו, ובדיוק כמותו עתידה לגלות שלא הכול כפי שהוא נראה במציאות הדיסטופית שבה היא חיה.
מי בפנים: גרהאם יוסט הקנדי הוא מי שעומד מאחורי העיבוד הקרב לסיפוריו של יו האווי, ואלו חדשות מעולות, שכן יוסט רב הניסיון הוא האיש שמאחורי Justified ("צדק פרטי" היה שמה כששודרה בישראל) - דרמת הפשע השנונה והקולית-מעבר-למילים של רשת FX, על פי יצירתו של אלמור לנארד הגדול, ועם טימות'י אוליפנט בתפקיד הראשי הכובש. אם יוסט יביא ולו טיפה מהווייב הקולח של הסדרה הנהדרת הזו ל"144 קומות", דיינו - אם כי מדובר בחומר שונה רדיקלית, מן הסתם, כך שבאמת שקשה להמר על התוצאה. ובכל זאת, אלו ידיים טובות, מה גם שאת הסדרה מביים מורטן טילדום הנורווגי, מי שהיה מועמד לאוסקר על "משחק החיקוי" - אך חשוב מכך, וכדוגמא ליכולותיו הז'אנריות, אחראי למותחן עוצר-הנשימה Headhunters מ-2011 לפי ספרו של יו נסבו.
בקאסט המרשים תמצאו בין היתר את רבקה פרגוסון ("חולית", "משימה בלתי אפשרית: התרסקות"), טים רובינס ("חומות של תקווה", "השחקן"), רשידה ג'ונס ("המשרד", "מחלקת גנים ונוף"), דייויד אוילאו ("המשרת"), קומון ("ג'ון וויק 2", "גיהינום על גלגלים") ועוד.
12 צפייה בגלריה
רבקה פרגוסון
רבקה פרגוסון
רבקה פרגוסון
(AP)

The Power

איפה זה יהיה: אמזון פריים.
על מה זה: יום אחד, ללא הכנה וללא הסבר, לכל הטינאייג'ריות בעולם יש כוח-על: הן יכולות לייצר פרצי חשמל מקצות אצבעותיהן. עד מהרה, גם יתר נשות העולם, בכל הגילים, מגלות שקיימת בהן יכולת דומה – ובאופן מתבקש, יחד עם הגילוי המסעיר מתחיל להשתנות גם מאזן הכוח בעולם, והמין הנשי הופך לדומיננטי. אלא שהמהפכה, כדרכן של מהפכות, איננה נטולת קורבנות.
12 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של נעמי אולדרמן, "The Power"
כריכת ספרה של נעמי אולדרמן, "The Power"
כריכת הספר The Power
(עיצוב עטיפה: penguin)
את עלילת ספרה עטור השבחים - ב-2017 ברק אובמה הכריז שהוא אחד מספרי השנה שלו - בחרה הסופרת הבריטית (והיהודייה) נעמי אלדרמן לגולל דרך פילטר היסטורי. נקודת המוצא שלה היא 5,000 שנים בעתיד, עידנים אחרי שהחברה העולמית הפכה למטריארכלית, כשסופר צעיר מנסה להבין כיצד השתנה העולם באופן כה דראסטי. ולא יפתיע אתכן לגלות שמרגרט אטווד הנערצת הייתה החונכת של אלדרמן בתהליך הכתיבה של הרומן, שהוגדר כטקסט פמיניסטי מובהק. לאור המידע הזה והרלוונטיות הזועקת של סיפור על נשים שסוף סוף, באופן מילולי ממש, מקבלות את הכוחות לידיהן - הייתכן שגם The Power תהפוך לתופעה טלוויזיונית מזן "סיפורה של שפחה"?
מי בפנים: נעמי אלדרמן היא שעיבדה את יצירתה למסך הקטן, כשעל הבימוי חתומות ניסה הרדימן ("האפי ואלי"), וריד מורנו (זוכת האמי על פרק הפיילוט של "סיפורה של שפחה") - שתי יוצרות שמן הסתם יודעות דבר או שניים על נשים חזקות. בקאסט תמצאו את טוני קולט ("תורשתי"), אאולי קרוואלו ("מואנה"), ג'ון לגוויזמו ("דרכו של קרליטו"), ג'וש צ'רלס ("האישה הטובה"), רוב דילייני ("קטסטרופה"), אדי מרסן ("ריי דונובן") ועוד.

"מלכה אדומה"

איפה זה יהיה: שירות הסטרימינג האמריקני Peacock.
על מה זה: אמריקה בעתיד הקרוב נחלקת לשני מעמדות: כסופי-דם ואדומי-דם. הכסופים הם בעלי כוחות מיוחדים - היכולת לשלוט באש, טלקינזיס וכו' - המאפשרים להם לשלוט כאליטה שמלך בראשה. והאדומים הם, בכן, בני אנוש רגילים, חסרי יכולות מיוחדות, ולפיכך המעמד התחתון. מייר בארו בת ה-17 היא אדומת-דם, כייסת חובבת סיכונים שחיה עם משפחתה בדלות חסרת תקווה. אלא שלמייר, כך מסתבר, כוחות משלה - ועל מנת שלא לעורר באדומי-הדם מחשבות על מרד, שכן אם לאדומת-דם אחת ישנם כוחות אז ייתכן שגם לאחרים יהיו, היא נלקחת לארמון המלוכה המאוכלס בכסופי-הדם. שם היא תיקלע למשולש אהבים שכולל מלבדה את שני הנסיכים, בניו של המלך טיבריאס קאלור הרביעי, ושאר תככי חצר. אבל הלהבה שבמייר ממשיכה לבעור, ועד מהרה תהפוך זו לאש של ממש - שתשלח את מייר אל המחתרת המאיימת למוטט את הסדר החברתי הקיים.
12 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של ויקטוריה אויירד, "Red Queen"
כריכת ספרה של ויקטוריה אויירד, "Red Queen"
כריכת ספרה של ויקטוריה אויירד, "Red Queen"
(עיצוב עטיפה: HarperTeen)
מי בפנים: ספרה רב המכר של ויקטוריה איוויארד, שגם תורגם לעברית וזכה לשלושה ספרי המשך, יהפוך לסדרת טלוויזיה שאותה מפתחת אליזבת בנקס - השחקנית ("משחקי הרעב") והבמאית ("פיץ' פרפקט 2"), שגם תגלם בה את אחד מהתפקידים הראשיים. איוויארד עצמה כתבה את פרק הפיילוט, וגם אם כרגע אין מידע על טאלנטים נוספים שכבר נקשרו לפרויקט, הוא כבר נחשב יחד עם שתי סדרות נוספות (האנתולוגיה Wild Cards, שאותה מפתח ג'ורג' ר. ר. מרטין, והריבוט ל"באטלסטאר גלקטיקה") לאחד מהפרויקטים המצופים ורבי-הפוטנציאל של פיקוק, הנאבקת על מקומה בשוק הסטרימינג.
12 צפייה בגלריה
אליזבת בנקס
אליזבת בנקס
נהיה לה רעב, אחרי "משחקי הרעב". אליזבת בנקס
(צילום: EPA)

The Last Herald-Mage

איפה זה יהיה: טרם ידוע; הסדרה מופקת בידי רדאר הפקות, החברה שמאחורי "מחזור כישור הזמן" המשודרת באמזון פריים, יחד עם חברת Universal TV, השייכת לתאגיד NBCUniversal/Comcast. מכאן שהיא עלולה למצוא את עצמה בפיקוק השייכת ליוניברסל, או באמזון, ויש כמה אופציות נוספות על השולחן.
על מה זה: רבים מספריה של הסופרת האמריקנית הפורייה מרסדס לאקי - "פורייה" זה אנדרסטייטמנט; הגברת בת ה-72 כתבה יותר מ-140 רומנים עד כה, בקצב של 5.5 ספרים בשנה (!) - מתרחשים בממלכת הפנטזיה הפיקטיבית ולדמאר. מדובר על עולם שדומה מאוד לזה האמיתי שאנו מאכלסים, אלא שהוא עולה על גדותיו ביצורים על-טבעיים החיים לצד בני האדם, ביניהם אלפים, ערפדים וקנטאורים. The Last Herald-Mage היא טרילוגיה שמתרחשת בולדמאר ועוקבת אחר דמותו של ואנייל אשקברון – הגיבור הגיי הראשון שיצא מבית הוצאה לאור מיינסטרימי בז'אנר הפנטזיה. וזה קרה רק ב-1989, מיינד יו, כאשר פורסם הספר הראשון בטרילוגיה של לאקי.
12 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של מרצדס לאקי, "The last herald-mage"
כריכת ספרה של מרצדס לאקי, "The last herald-mage"
כריכת הספר The last herald-mage
(עיצוב עטיפה: Guild America)
ואנייל הוא בן אצולה צעיר, יפהפה ומשועמם שאמור לרשת את אחוזתו רחבת הידיים של אביו, שלא ממש מבסוט מבנו ובוחר לשלוח אותו ללמוד בהייבן, הבירה של ולדמאר. שם, מתאהב ואנייל בתלמיד אחר, טילנדל שמו, ומסתבך כאשר הלה גורר אותו למשימת נקם במשפחת אצולה יריבה. הוא ייאלץ להתמודד עם התוצאות, עם הגילויים לגבי הכוחות הטמונים בו ועם הגורל המסתמן עבורו כאחד מהמכשפים/כרוזים, מתי-המעט רבי העוצמה שתפקידם להגן על ולדמאר מפני איומים.
מי בפנים: טאלנטים מתחום המשחק טרם נקשרו לפרויקט, או שטרם פורסמו שמותיהם. אבל זהות היוצרים כבר ידועה: את The Last Herald-Mage יעבדו למסכים קיט וויליאמסון, מי שאחראי לסדרה הקומית הלהטב"קית "איסט סיידרס" (שבה הוא גם מככב, ואת ארבע עונותיה תמצאו בנטפליקס), ויחד איתו הסופרת בריטני קאבלרו (מחברת סדרת ספרי "שרלוט הולמס").
"ואנייל היה אחד מהדמויות ההומואיות הראשונות שבהן נתקלתי", מסר וויליאמסון לאתר "דדליין", "וכבן 16 שיצא מהארון לאחרונה, אני לא יכול להדגיש עד כמה הספרים הללו השפיעו עלי. סדרת 'ולדמאר' הקדימה את זמנה בתיאור דמויות להטב"קיות, והכתיבה של לאקי העניקה להם רמה של עומק ומורכבות שעדיין הינה נדירה, במיוחד בספרות הז'אנרית". האם האפקט שהיה לרומנים של לאקי על וויליאמסון יתורגם לדור חדש גם בעידן פרוגרסיבי זה? נחכה ונראה.

Who Fears Death

איפה זה יהיה: HBO.
על מה זה: אוניסאונוו (Onyesonwu) היא אוו (Ewu) - צאצאית של אישה אוקקית (Okeku) שחורת-עור שנאנסה בידי גבר נורו (Nuru) בהיר עור. בעודה ממתינה להוצאתה המתוכננת להורג (באמצעות סקילה), היא מספרת למראיין את קורותיה כנערה שיצאה לאתר את אביה בעל יכולות הכישוף, על מנת להתעמת איתו באמצעות הכוחות הדומים שגילתה בעצמה, ונזכרת כיצד הפכה לאחת ממובילי המרד נגד בני הנורו האכזריים.
12 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של ננדי אוקורפור, "Who fears death"
כריכת ספרה של ננדי אוקורפור, "Who fears death"
כריכת הספר Who fears death
(עיצוב עטיפה: DAW/Penguin)
ספרה זוכה הפרסים מ-2011 של הסופרת האמריקנית-ניגרית ננדי אוקורפור מתרחש בגרסה פוסט אפוקליפטית של סודן, עם הדים רבים לעוולות שהתרחשו ומוסיפות להתרחש באזור ובשאר אזוריה של אפריקה. בשיחות עמה הצהירה אוקורפור כי בני האוקקה שבספרה הם אפריקנים, בעוד בני הנורו בהירי העור הם ממוצא ערבי, והסבירה כי ההשראה שלה הייתה כתבה ב"וושינגטון פוסט" מ-2004 שתיארה כיצד הפך האונס לאחד מכלי הנשק העיקריים של שכירי-חרב ערביים במלחמת האזרחים העקובה מדם שהתרחשה בדארפור. בין היתר, הספר נבחר על ידי המגזין "טיים" כאחד ממאה ספרי הפנטזיה הטובים בכל הזמנים.
מי בפנים: ג'ורג' ר. ר. מרטין, מחברה של סדרת ספרי "שיר של אש וקרח" וכוח טלוויזיוני של ממש בשנים האחרונות, היה הראשון שכרך את עצמו כמפיק לעיבוד הנרקם ל-Who Fears Death, עם התסריטאי סלווין סייפו היינדס (מכותבי סדרת הריימיק של ג'ורדן פיל ל"אזור הדמדומים"). בהמשך הצטרפה גם השחקנית טסה תומפסון (ואלקירי מסרטי "תור" של מארוול), שממש לאחרונה הקימה חברת הפקות חדשה בשם Viva Maude, באמצעותה תפיק את הסדרה.
12 צפייה בגלריה
טסה תומפסון
טסה תומפסון
עכשיו גם מפיקה. טסה תומפסון
(צילום: AP)

"בעיית שלושת הגופים"

איפה זה יהיה: נטפליקס.
על מה זה: סאגת המדע בדיוני עטורת הפרסים (כולל פרס ההוגו) של הסופר הסיני ליו צשין נפרשת על פני שלושה רומנים, שזכו לשם הכולל "זיכרון עברו של כדור הארץ". את העלילה המאסיבית שאותה הצליח ליו לדחוס, איכשהו, לשלושה כרכים בלבד, בלתי אפשרי לסכם במסגרת הצנועה הזו – אז נסתפק בתמצות של עלילת הספר הראשון, שכל הנראה יהווה את הבסיס המרכזי לסדרת הטלוויזיה שמביאה אותו למסך הקטן.
12 צפייה בגלריה
כריכת ספרו של ליו צשין, "The three body problem"
כריכת ספרו של ליו צשין, "The three body problem"
כריכת הספר "בעיית שלושת הגופים"
(עיצוב עטיפה: Chongqing Press)
בימי המהפכה התרבותית בסין, בשנות ה-60, אסטרופיזיקאית צעירה מקבלת מסר מחייזרים. וספציפית, היא מקבלת מסר מחייזר פציפיסט המזהיר אותה לבל תענה למסר ששלחו בני עמו, המבקשים לכונן שלטונם בפלנטה אחרת, כזו שאיננה נתונה לשינויים אקלימיים קיצוניים כמו הפלנטה שלהם. אלא שהצעירה, זועמת על מותו של אביה בידי השלטונות, עונה למסר ומזמינה את החייזרים לכדור הארץ. בשנים הבאות יקומו מחנות שונים - חלקם אופטימיים לקראת בוא החייזרים (עוד 400 שנה), ואחרים פסימיים ומכינים עצמם לגרוע מכל.
מי בפנים: עם קפיצות תכופות בין זמנים (כולל העבר הרחוק והעתיד הרחוק - קצת פחות מ-19 מיליון שנה לתוך העתיד, אם להיות ספציפיים), קאסט עצום של דמויות ועלילה שרק הולכת ומתרחבת עד שהיא גדלה לממדי ענק, כל ניסיון עיבוד של "בעיית שלושת הגופים", שלא לדבר על הטרילוגיה השלמה של הספר, מהווה סיכון מאסיבי. ועדיין יש מי שלקחו על עצמם את הסיכון הזה: דיוויד בניוף ודי. בי. ווייס, מי שכבר לקחו פרויקט בעל סיכון - סאגת "שיר של אש וקרח" - והפכו אותו לגיים-צ'יינג'רית הגדולה בנוף הטלוויזיוני של העשור החולף. הפעם הם חולקים את קרדיט היוצרים יחד עם אלכסנדר וו, מכותביה של "דם אמיתי" ויוצר העונה השנייה של דרמת האימה The Terror. אבל בניוף ו-ווייס שמטו את הכדור בעונתה האחרונה והאסונית של "משחקי הכס", והעונה השנייה של The Terror הייתה משמימה ביחס לראשונה מקפיאת-הדם, ובאמת שהאתגר המונח לפתחם בעיבוד סיפורו האפי של ליו צשין הוא אתגר ענקי. אז בואו נחזיק אצבעות פה.
12 צפייה בגלריה
דיוויד בניוף ודי.בי וייס
דיוויד בניוף ודי.בי וייס
מסוגלים לזה? דיוויד בניוף (מימין) ודי.בי וייס
(צילום: AP)
הקאסט, אם כבר שאלתם, כולל את אייזה גונזלס ("בייבי דרייבר"), בנדיקט וונג ("דוקטור סטריינג'"), צאי צ'ין ("חוג שמחת המזל"), ג'ון בראדלי ("משחקי הכס"), ליאם קנינגהם ("משחקי הכס") וג'ונתן פרייס (כן, שוב ניחשתם יפה, מ"משחקי הכס").