השחקן, הקומיקאי והבמאי היהודי-אמריקאי בן סטילר, כתב טור למגזין "טיים" שבו שיתף בדעותיו בנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס והמצב ברצועת עזה. סטילר קרא לגינוי של הטרור של חמאס ולשחרור החטופים, כמו גם לסיום המלחמה שיאפשר סיוע הומינטרי לתושבי עזה. "לכולם מגיע לחיות בשלום ובשלום. הסבל האנושי חייב להסתיים, ועלינו לדרוש זאת מהמנהיגים שלנו. השלום הוא הדרך היחידה", קבע.
2 צפייה בגלריה
בן סטילר
בן סטילר
בן סטילר
(צילום: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic)
"באיזו תקופה אנחנו חיים. כמו כל כך הרבה אנשים, אני צופה באירועים הנוראיים המתרחשים במזרח התיכון בשנה החולפת ומנסה לקבוע איך להגיב. ראיתי את התקריות האנטישמיות הבוטות בעיר שלי וחשתי תערובת של כעס, פחד ותדהמה שאנחנו נמצאים במקום הזה בארצנו", פתח סטילר, שנולד וגדל בניו יורק, את דבריו. "לא להגיד כלום בשלב הזה מרגיש כמו בגידה במצפון שלי. אבל מה לומר? איך מבטאים את הרגשות המורכבים והאמיתיים בעולם המפחיד של המדיה החברתית, שבו נראה שכל סנטימנט חושף אותך לביקורת אכזרית מצד זה או אחר? הנושאים שאנו עוסקים בהם כל כך מורכבים ובעלי ניואנסים רבים, שהצהרות קצרות אינן יכולות בשום אופן לבטא במלואן את מה שאני רוצה לומר מלבי. בתור דובר למען פליטים, נאבקתי ליישב את השתיקה שלי עם העבודה הזו". השחקן הדגיש כי הדברים שאומר הם דעתו האישית שלו ולא של אף ארגון שהוא מקושר אליו.
מחאה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה
( צילום: מיכאל לובש )
סטילר המשיך ופירט על עבודתו במסגרת ארגון UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees), שאיתו החל את הקשר עוד ב-2016 ושפועל לשיפור מצבם של פליטים שנאלצו לברוח מבתיהם בשל קונפליקט או רדיפה ברחבי העולם. במסגרת העבודה הזו הגיע השחקן לאזורי קונפליקט שונים, בהם לבנון, ירדן, פולין, גואטמלה ועוד. "נסעתי לקייב לאחר הפלישה הרוסית ודיברתי עם אנשים שחייהם התהפכו בגלל המלחמה חסרת ההיגיון הזו. דיברתי למען פליטים באו"ם ומול ועדת החוץ של הסנאט, והפצרתי בממשלת ארצות הברית לא להסיט את המבט מהמשבר ההומניטרי העולמי הזה. אני אומר את זה לא כדי להעיד על עיסתי, אלא כדי להסביר שאם אני רוצה לדבר על הנושאים האלה, אני לא יכול להתעלם מהמשבר שנמצא במרכז העולם כרגע", כתב.
"אני יהודי. אני גם חצי אירי. אמא של אבי הגיעה לארצות הברית כפליטה מפולין, סבו של אביו הגיע מאוקראינה, שם קיפחו את חייהם למעלה מ-100 אלף יהודים בפוגרומים האתניים שהקדימו את האימה הגדולה של השואה בשני עשורים בלבד", הרחיב השחקן על אודות ההיסטוריה המשפחתית שלו. "סבא וסבתא של אמי הגיעו מאירלנד בחיפוש אחר חיים טובים יותר. הם הגיעו לניו יורק עם עודף של תקווה ולא הרבה יותר מזה. אבא שלי שירת בצבא ארה"ב בסוף מלחמת העולם השנייה. הוא הכיר את אמא שלי והם התחתנו - הוא היה יהודי, היא הייתה קתולית. בזמנו זה היה עניין. הם התמודדו עם שיפוט משני הצדדים של משפחותיהם ומהעולם החיצון. הם הפכו את המתח הזה להומור וביססו את מופע הסטנד-אפ שלהם על ההבדלים האתניים ביניהם, שהפגישו ביניהם - וזה הביא להם הצלחה.
"אמא שלי התגיירה כשהתחתנו. הבית שלנו לא היה דתי, אבל למדנו את מסורות ההכלה והסובלנות. אחרי בר המצווה שלי, לא באמת חזרתי לבית הכנסת לעתים קרובות מדי. אבל תמיד הרגשתי מחובר למורשת שלי, הן האירית והן היהודית, והערכתי את הקשרים שראיתי שנוצרו על ידי שני הצדדים במשפחתי. בסופו של דבר הם התאחדו דרך האהבה של ההורים שלי זה לזה. זה היה דבר משמעותי ויפה שחוויתי בילדותי. כילד שגדל מוקף באהבה הזו, בניו יורק בשנות ה-70, מעולם לא חוויתי אנטישמיות. המקום שבו אנו מוצאים את עצמנו כעת הוא מקום שמעולם לא חשבתי שאהיה בו", הסביר.
2 צפייה בגלריה
בן סטילר
בן סטילר
בן סטילר
(צילום: Dia Dipasupil/WireImage)
"כמו יהודים רבים, אני מתאבל על אלה שנפגעו בפיגוע הברברי של חמאס ב-7 באוקטובר ועל אלה שסובלים כתוצאה מאותן זוועות. לבי כואב על המשפחות שאיבדו את יקיריהן בגלל מעשה הטרור הנורא הזה ועל אלה שמחכים בדאגה חודשים ארוכים להחזרת החטופים שעדיין בשבי. זה סיוט. אני גם מתאבל על האנשים החפים מפשע בעזה שאיבדו את חייהם בסכסוך הזה ועל אלה שעדיין סובלים מהמציאות הנוראה הזו עכשיו".
השחקן הוסיף: "אני מתעב מלחמה, אבל מה שחמאס עשה היה בלתי מתקבל על הדעת וראוי לגינוי. יש לשחרר את החטופים. כל אדם בעל מצפון חייב לקרוא לטרור בשמו ולהילחם בו. אין לזה תירוץ בשום פנים ואופן", קבע והמשיך: "אני עומד לצד העם הישראלי וזכותו לחיות בשלום ובביטחון. יחד עם זאת, אני לא מסכים עם כל הבחירות של ממשלת ישראל לגבי אופן ניהול המלחמה. אני רוצה שהאלימות תסתיים ושהפלסטינים החפים מפשע שנפגעו מהמשבר ההומניטרי שנוצר, יקבלו את הסיוע להצלת החיים שהם זקוקים לו. אני יודע שרבים בישראל שותפים לתחושה הזו". עוד הוסיף כי "אני מאמין, כמו רבים בישראל ובעולם, בצורך בפתרון שתי מדינות, כזה שיבטיח שהעם הישראלי יוכל לחיות בשלום ובביטחון לצד מולדת לעם הפלסטיני שתספק לו את אותן הטבות".

"יש לגנות אנטישמיות בכל פעם שהיא מתרחשת ובכל מקום שבו היא קיימת"

לאחר מכן עבר סטילר לדון בגל האנטישמיות הגואה בעולם ובניו יורק בפרט. "אני רואה שילוב מטריד בין ביקורת על פעולות ממשלת ישראל לגינויים של כל הישראלים ושל העם היהודי. כתוצאה מכך, אנו רואים עלייה שאין להכחישה באנטישמיות העולמית. אני רואה את זה בעצמי, ברחובות העיר שבה גדלתי. זה פסול וחייבים להוקיע את זה. יש לגנות אנטישמיות בכל פעם שהיא מתרחשת ובכל מקום שבו היא קיימת. כמו גם איסלאמופוביה וקנאות מכל הסוגים", המשיך השחקן. "יש אובדן זיכרון מפחיד של ההיסטוריה באוויר. עלינו להזכיר לעצמנו שאנחנו יכולים לפעול למען עתיד מלא תקווה, צדק ושלווה, רק אם נלמד מהעבר.
"כמובן אני לא פוליטיקאי או דיפלומט. אין לי פתרונות לקונפליקטים העולמיים האלה ואני לא מתיימר להציע אחד. אבל כדובר למען עקורים, אני כן מאמין שהמלחמה הזו חייבת להסתיים. בזמן שאני כותב את זה, ישנם כ-120 מיליון אנשים בכל רחבי העולם שנעקרו מבתיהם בגלל סכסוכים. במזרח התיכון, באוקראינה, בסודן ובמדינות רבות אחרות. לכולם מגיע לחיות בשלום ושלווה. הסבל האנושי חייב להסתיים. עלינו לדרוש זאת מהמנהיגים שלנו. השלום הוא הדרך היחידה", חתם את דבריו.
הטור של הכוכב מגיע מספר שבועות לאחר שציוץ שפרסם ב-X (טוויטר לשעבר) עם המילה RAFA, לאחר ההפסד של הטניסאי רפאל נדאל, התפרש בעיניי גולשים פרו-פלסטינים רבים בטעות כהבעת תמיכה ברפיח (RAFAH). סטילר כבר הביע את תמיכתו בישראל עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל". מיד לאחר הטבח הנורא שביצע חמאס, סטילר פנה לנשיא ארצות הברית ביידן בפוסט שפרסם באינסטגרם, הודה לו על שחרור שתי החטופות האמריקניות, וקרא לשחרור השאר.