ספק אם "המסך הירוק" הייתה רלוונטית עבור הקהל הישראלי אלמלא התפקיד הראשי והמכובד של חני פירסטנברג. אחרי הכול, מדובר בסדרה שעולה בשירות סטרימינג חדש בשם The Network, שהמקים שלה הוא גם היוצר - אראם רפפורט שמו, ואין ברזומה שלו משהו שרוב הציבור שמע עליו. אמנם הסדרה עוררה באזז מסוים בפסטיבל טרייבקה כבר לפני כשנתיים, אבל השקתה לפני שבועיים לא סוקרה בגופי תקשורת מרכזיים. הכוכב לצדה של פירסטנברג, ג'ון לגוויזמו, הוא קומיקאי ושחקן מוערך, אבל לא התפרסם בתפקידים דרמטיים. לפחות לעת עתה נדמה ש"המסך הירוק" היא עץ שנופל ביער ורק אוזניים ישראליות שומעות את הרעש בזכות השידור ב-yes.
"המסך הירוק" - טריילר
(באדיבות The Network)
בפועל, "המסך הירוק" לא נופלת וגם לא עולה על רוב התכנים הבינוניים שמתעופפים להם לחלל האוויר. יש בה מידה של מתח בריא וגם קורטוב מפתיע של אדג' (לא כל יום נתקלים בדרמת מסתורין שכל פרק בה נמשך 22 דקות בלבד וטוב שכך), אך קשה לומר שארבעת הפרקים הראשונים מחוללים את האפקט בגוף שצועק "אם אני לא אראה עכשיו את ארבעת הפרקים הבאים אני אשתגע".
2 צפייה בגלריה
מתוך "המסך הירוק"
מתוך "המסך הירוק"
מתוך "המסך הירוק"
(צילום: באדיבות yes)
עלילת "המסך הירוק" מתרחשת באמריקה הפרנואידית של שנות ה-50 ועוסקת במשפחה מושלמת לכאורה ודפוקה מאוד במציאות. גורדון (לגוויזמו), האב, הוא סוכן FBI שכמו עבר טיפול המרה: הוא מדחיק ומסתיר את זהותו הלטינית, מטיל אימה על רעייתו ובתו המאומצת בשם "ערכי המשפחה", וגם לוקח חלק בפעילות אפלה במיוחד. בלי ספוילרים, אפשר לומר שהוא מבצע אותה למרות שהוא חווה את אותה טראומה על בשרו. פירסטנברג מגלמת את רעייתו, מייבילין, שהייתה טייסת במלחמת העולם השנייה אבל לאחר מכן קורקעה למטבח ולכביסות. השעמום מכרסם בה וגם את הבת שאימצו מבית היתומים היא לא מחבבת. הבת, אביגייל (איזבל פולונר), פיקחית מספיק כדי להבין שהתבגרות מאושרת כבר לא תהיה לה, גם אחרי שכביכול מצאה "בית".
האווירה המעיקה הופכת לרעילה ממש בצל תיק משונה שאותו גורדון "חוקר", על זוג שנעלם כלא היה. האגדה האורבנית טוענת שהם נחטפו בידי חייזרים, למרות שמהר מאוד עולה החשד שהסיפור יותר קשור לרצון הממשלתי להשתלט על עוד ועוד אדמות בבעלות אינדיאנית. ברגע אחד מקרי, מייבלין נחשפת לחומרי החקירה והתשוקה לברוח מכלא עקרת הבית מוביל אותה לבדוק בעצמה במה בדיוק בעלה מעורב, מה שכמובן לא מסתדר עם אופיו השתלטני והרכושני. העובדה שילדה מתבגרת, חכמה וחצופה סובלת מהזנחה רגשית יוצרת משולש יחסים בריא כמו מקדונלד'ס.
2 צפייה בגלריה
מתוך "המסך הירוק"
מתוך "המסך הירוק"
מתוך "המסך הירוק"
(צילום: באדיבות The Network)
אם התיאור הנ"ל נשמע כמו גרסת הביצה המקושקשת של "תיקים באפלה" ז"ל, זה בגלל שכך בדיוק "המסך הירוק" נראית, לרבות קריינות שהדבר החיובי היחיד שניתן להגיד עליה זה שהיא עוברת בתורות בין הדמויות. מנגד, לגוויזמו משכנע למדי בתור קריפ מתעלל וגם פירסטנברג היא ליהוק מצוין עבור דמות מתעתעת וחריפה, שמעוררת אמפתיה בגלל המאבק על החירות שלה - ומנגד מרתיעה בשל היחס לבתה המאומצת, שגם היא משוחקת היטב על ידי פולונין. זה לא מספיק כדי לומר שהעולם מחמיץ יצירת מופת, אבל גם קצת גאווה ישראלית זה משהו בימים אלה.