ההתנגדות שעולה בעקבות הפרסומים על מינויה של אודליה פרידמן כמ"מ מנכ"ל המדיטק בחולון הולכת וגוברת: על אף שגורמים בעירייה ובמדיטק טרם אישרו רשמית את המינוי, אחרי התגובות החריפות שנשמעו נגדו בשבוע שעבר - הבוקר (ב') פרסמו יותר מ-300 יוצרות ויוצרי תיאטרון בולטים קריאה לעיריית חולון לא להפקיד את המוסד התרבותי בידיה של פרידמן, שפוטרה מכהונתה כמנכ"לית תיאטרון הבימה אחרי שחובות התיאטרון בתקופתה הגיעו ליותר ממאה מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
אודליה פרידמן
אודליה פרידמן
אודליה פרידמן
(צילום: עוז מועלם)
במסגרת העצומה הצהירו היוצרים שלא יעבדו, ייצרו או יפיקו דבר עבור תיאטרון המדיטק ומוסדותיו כל עוד ינוהלו על ידי פרידמן. בין החתומים על העצומה נמנים דרור קרן אסתי זקהיים, אפרים סידון, משה נאור, אילן רונן, אודי גוטשלק, עידית טפרסון, דליה שימקו, דפנה אנגל, תומר שרון, יאיר שרמן, תמר קינן, חגית רכבי ניקוליבסקי, איציק ויינגרטן, אריאל וולף, אלדר גוהר גרויסמן, אילאיל סמל ותום חודרוב.
"אנחנו החתומים על עצומה זו מתנגדים בתוקף למינויה של פרידמן", נכתב בעצומה. "רבים מאיתנו עדיין לא התאוששו כלכלית מהפגיעה האנושה שספגנו כאשר שנים של שכר עבודה, תמלוגים ופנסיה נגזלו מאיתנו עם קריסת תיאטרון הבימה. לא יעלה על הדעת שמי שניהלה מוסד תרבות אחד והורחקה ממנו בהחלטת בית משפט, הותירה אותו עם גירעון של כמאה מיליון שקל ואת עובדיו מול שוקת כלכלית שבורה, תתמנה עכשיו לנהל מוסד תרבות אחר".
כאמור, בשבוע שעבר מקורות סיפרו כי דירקטוריון החברה העירונית החליט, לכאורה, על המינוי המפתיע, אחרי פרישתו של דני וייס, שמונה למנכ"ל תיאטרון הבימה, ושמאז פרישתו ניהלו אותו שלושה ממלאי מקום זמניים. אלא שהודעה רשמית על כך טרם יצאה. "אודליה פתאום הגיעה למדיטק ונכנסה למשרד המנכ"ל", סיפרה אז אחת העובדות. "איתנו היא לא דיברה כמובן. היא שוחחה עם ההנהלה בחדר, ולנו אף אחד לא טרח להסביר, להרגיע. אני מקווה שראש העיר יתעשת ויבין לליבנו. התיאטרון והמפעלות של המדיטק יקרים לנו מאוד".
"לא רק שאסור לתת לאודליה פרידמן לנהל מוסד תרבות, אסור לתת לה גם להתקרב אליו", אומר ל-ynet המחזאי והסטריקן אפרים סידון, שנמנה עם החותמים. "לב. מיכאל, מוטי קירשנבאום ולי הייתה הצגה בשם 'נפגעי חרדה' בהבימה, והם לא שילמו לנו עליה. לא פחדנו לתבוע אותם, אני חושב שהיינו מהיחידיים שתבעו אותם. השופט קיבל את טענתנו והכריח אותה לשלם לנו, ואז כמובן הורידו את ההצגה", הוא מוסיף ומתייחס לסיפור שהסתיים ב-2010, אז אישר בית המשפט המחוזי בתל-אביב הסכם לפיו השלושה יקבלו בחזרה מהתיאטרון את זכויות היוצרים על ההצגה, וזה ישיב להם את הסכומים שלא שולמו להם בגין ההצגות.
2 צפייה בגלריה
אסתי זקהיים, אפרים סידון, עידית טפרסון ודרור קרן
אסתי זקהיים, אפרים סידון, עידית טפרסון ודרור קרן
אסתי זקהיים, אפרים סידון, עידית טפרסון ודרור קרן
(צילום: שאול גולן / עוז מועלם / יובל חן / שאול גולן)
גם השחקנית עידית טרפסון הוסיפה: "אני לא מדברת על הסיפור הספציפי שלי מול הבימה, אבל מדובר במנכ"לית היחידה בתולדות התיאטרון הישראלי שהודחה על ידי בית משפט. לא יכול להיות שאחרי פירוק הבימה וההתנהלות של אודליה, ייתנו לה לנהל מרכז תרבותי אחר ונפלא כמו המדיטק. לא יכול להיות שממנים אותה לנהל עוד מוסד תרבות אחרי שפגעה בזכויות העובדים והובילה את הבימה לקריסה, מה עוד שהצליחו להקים במדיטק מרכז לתפארת. במדינה מתוקנת לא יכול היה לקרות דבר כזה".
אתמול קראה יו"ר איגוד אמני ישראל, השחקנית יונה אליאן-קשת, שלא לשתף פעולה עם המדיטק. "הזדעזענו מהידיעות על הכוונה למנות את פרידמן לנהל שוב מוסד תרבות חשוב בישראל", כתבה אליאן-קשת. "בתקופתה בתיאטרון הבימה, פרידמן פגעה באמנים ובזכויותיהם בצורה חסרת תקדים. רבים מהם עדיין לא קיבלו את כספם ולא התאוששו כלכלית. אנחנו קוראים לכל האמנים החברים באמ"י שלא לשתף פעולה בשום אופן עם תיאטרון המדיטק אם המינוי יאושר סופית. לא ניתן יד לזילות בזכויות האמנים ולהמשך הפגיעה בהם. האיגוד נכון לקחת חלק בכל התארגנות או מאבק של שאר איגודי האמנים על מנת לשמור על קהילת האמנים, וגם על המדיטק".
פרידמן (56) כיהנה כ-15 שנים כמנכ"לית התיאטרון הלאומי עד לקריסתו והכרזתו כארגון פושט רגל. באחרונה מתנהלת נגדה ונגד נושאי משרה נוספים תביעה אישית שהוגשה על ידי הנאמנים שמונו על ידי בית המשפט לנהל את פירוק הבימה. הטענות החמורות כוללות התנהלות פיננסית בעייתית במיוחד, שהשאירה הרבה נושים, בהם שחקנים וספקים, ללא חסכונות ועתיד כלכלי ברור, רשלנות ומחדלים אישיים. בתקופתה כמנכ"לית, נאמר בכתב התביעה, "התיאטרון לא הפריש את כספי הפנסיה לעובדיו, בניגוד מוחלט לחוק".
למרות פניות חוזרות ונשנות בשבוע האחרון, מעיריית חולון, מהמדיטק ומפרידמן עצמה - טרם נמסרה תגובה.