אד אסנר, שנודע בתפקיד לו גרנט בסדרה האיקונית משנות ה-70 "המופע של מרי טיילר מור", הלך לעולמו אתמול (א'), מוקף בבני משפחתו, כך מדווח אתר "דדליין". "הוא היה שחקן גאוני, אקטיביסט נהדר, חבר אמיתי ואדם גדול", ספד לו פרי זימל, מנהלו.
2 צפייה בגלריה
אד אסנר
אד אסנר
אד אסנר
(צילום: Getty Images)
אסנר, שהיה בעברו נשיא גילדת שחקני המסך (SAG), הוא השחקן שזכה הכי הרבה פעמים בהיסטוריית טקס פרסי האמי לבידור בפריים-טיים עם 17 מועמדויות ושבע זכיות - חמש מתוכן עבור התפקיד של לו גרנט. גם לפרס גלובוס הזהב היה מועמד 11 פעמים, מתוכן זכה בחמישה פרסים.
במרוצת השנים הוא כיכב על המסך הקטן בספין-אוף "לו גרנט", שהציב את דמותו בפרונט, בסדרה "שורשים" (שגם על תפקידו בה זכה באמי), ולאחרונה גם ב"קוברה קאי" ו"בשבילי אתם מתים" המצליחות מבית נטפליקס. בחודש הקרוב אסנר היה אמור לחגוג את עלייתן של שתי סדרות נוספות בכיכובו - The Premise, אנתולוגיה קומית של רשת הסטרימינג הולו, ובסדרת הספין-אוף של "למעלה", Dog Days, בדיסני פלוס.
2 צפייה בגלריה
אד אסנר
אד אסנר
אד אסנר
(צילום: Getty Images)
גם בקולנוע הוא לא היה זר, עם תפקידים זכורים בסרט "קטן עליו" (Elf) לצד וויל פארל, ובסרט זוכה האוסקר של פיקסאר מ-2009, "למעלה", שבו דיבב את הדמות הראשית והזועפת של קארל פרדריקסן.
אדוארד יצחק אסנר, בן למשפחה יהודית אשכנזית, נולד בקנזס סיטי שבמיזורי בשנת 1929. אחרי התיכון הוא למד באוניברסיטת שיקגו והספיק לעבוד זמן קצר בפס הייצור של ג'נרל מוטורס לפני שהחל לשרת בחיל הקשר של צבא ארצות הברית. במקביל לשירותו הצבאי באירופה, אסנר הופיע במחזות וכשהשתחרר הוא עזר לייסד את תיאטרון המחזאים בשיקגו.
את הופעתו הטלוויזיונית הראשונה הוא עשה בסדרת האנתולוגיה Studio One ב-1957, אולם הפריצה הגדולה הגיעה ב-1970, כשלוהק לתפקיד לו גרנט, במאי החדשות הזועף והעגמומי של תחנת הטלוויזיה הפיקטיבית ב"המופע של מרי טיילור מור". ב-1977 דמותו קיבלה סדרה משלו, "לו גרנט", ששודרה עד 1982. בזמנו, טען כי ביטולה נבע מדעותיו הפוליטיות השמאלניות.
אסנר נודע גם כאקטיביסט ולקח חלק בדירקטוריון של פרויקט "מצוות השורדים" (The Survivor Mitzvah), שסיפק סיוע חירום עבור קשישים וניצולי שואה באירופה. כמו כן, הוא היה חבר בתיקון הראשון של קהילת הקומיקס, קרן שנועדה להגן על חופש הביטוי של יוצרי קומיקס, ובארגון Humane Borders. בנוסף לכך, כסבא לנכד עם אוטיזם, הוא נהג להביע תמיכה בארגון Autism Speaks, שהקדיש את פועלו לקידום פתרונות עבור צרכים של אנשים עם אוטיזם.
אסנר, שהיה נשוי פעמיים בעברו, הותיר אחריו ארבעה ילדים, ונכדים.