הסופר האלבני הנודע זוכה פרס מאן בוקר איסמעיל קאדרה הלך לעולמו לאחר שהובהל לבית החולים בטירנה, והוא בן 88 - כך אישר היום (ב') העורך של הסופר בהוצאה לאור Onufri. ב"רויטרס" דווח כי לקה בדום לב.
1 צפייה בגלריה
איסמעיל קאדרה
איסמעיל קאדרה
איסמעיל קאדרה
(צילום: Christopher Furlong/Getty Images)
"אלבניה והאלבנים איבדו את גאון האותיות שלהם ואת המשחרר הרוחני שלהם, הבלקנים איבדו את משורר המיתוסים שלהם, ואירופה והעולם איבדו את אחד הנציגים הבולטים ביותר של הספרות המודרנית", ספד לו נשיא אלבניה בג'רם בגג'.
קאדרה נולד ב-1936 בעיר ג'ירוקסטרה, את קובץ השירה הראשון שלו פרסם כשהיה בן 17 בלבד. כשהתבגר הוא זכה במלגה ממשלתית ללימוד ספרות במוסקבה. הסופר זכה להכרה בינלאומית לאחר שהרומן שלו "גנרל צבא המתים" פורסם ב-1963, כאשר אלבניה עדיין נשלטה על ידי ממשלתו הקומוניסטית של הרודן המנוח אנוור הוג'ה. הרומן עסק בגנרל איטלקי שנוסע ברחבי אלבניה בשנות ה-60 כדי להשיב את שרידי החיילים האיטלקים שמתו במהלך מלחמת העולם השנייה. הספר ראה אור גם בעברית בשנות ה-80 המאוחרות.
קאדרה, שהרבה לחקור את ההיסטוריה והתרבות של הבלקן בשירה ובסיפורת שלו במשך עשרות שנים, נמלט מאלבניה לצרפת בסתיו 1990, חודשים ספורים בלבד לפני נפילת המשטר הקומוניסטי, מחשש לרדיפה של המשטרה החשאית באלבניה. הוא התגורר בפריז במשך שנים ארוכות ובתקופה זו כתב על משטרים טוטליטריים בצורה ישירה יותר.
לאורך הקריירה שלו, שבמהלכה כתב יותר מ-80 רומנים, מחזות, תסריטים, שירה, חיבורים ואוספי סיפורים שתורגמו ל-45 שפות (בהן כאמור עברית), זכה בפרסים יוקרתיים רבים, בהם אות ליגיון הכבוד הצרפתי שהעניק לו הנשיא מקרון בשנה שעברה, פרס מאן בוקר הבינלאומי בשנת 2005 ואף פרס ירושלים המקומי. במשך שנים רבים אף מנו אותו כאחד המועמדים האפשריים לפרס הנובל לספרות.
קדארה שב לאלבניה ב-2019 לציון פתיחת מוזיאון באתר דירתו הישנה בטירנה. הוא אמר אז אמר לערוץ France 24 שעבודתו "מצייתת רק לחוקי הספרות, ולא לאף חוק אחר. האנשים שחיו בתקופה הזו (של השלטון הטוטליטרי) לא היו מאושרים, אבל האמנות היא מעל לכל זה. אמנות אינה אומללה ואינה מאושרת כשהיא תחת משטר".