שלדון הרניק, זוכה ארבעה פרסי טוני ופרס פוליצר, המוכר ביותר בזכות כתיבת המילים לשירי המחזמר המפורסם "כנר על הגג" הלך לעולמו בגיל 99, כך אישר היום (ו') דוברו של המנוח ל"הוליווד ריפורטר".
2 צפייה בגלריה
שלדון הרניק
שלדון הרניק
שלדון הרניק
(צילום: : Margery Gray Harnick)
הרניק מת בנסיבות טבעיות בביתו שצופה לסנטרל פארק באפר-איסט סייד שבניו יורק, מסר הדובר. הפזמונאי שיתף פעולה לאורך השנים עם המלחין הנודע ג'רי בוק ויחד הם יצרו כמה מהלהיטים הגדולים בברודוויי, בהם כאמור "כנר על הגג", !Fiorello, ו-She Loves Me.
שלדון מאייר הרניק נולד בשיקגו ב-30 באפריל 1924. כבר בילדותו ניכר שכתיבה תמיד הייתה חלק מסביבתו - אימו, אסתר, הייתה כותבת טקסטים בסגנון חריזה קומי לחתונות, ימי הולדת ובר מצוות, ואחותו, גלוריה, הייתה כותבת שירה. להרניק עצמו הייתה משיכה לשירה הומוריסטית, והוא אף כתב לעיתוני בתי הספר שבהם למד.
במהלך מלחמת העולם השנייה, הוא גויס לצבא ארצות הברית ושירת במשך שלוש שנים. הוא אומנם מעולם לא השתתף בקרב, אבל אהב לציין שנפצע מכידון, אך הוסיף שזה קרה בזמן שהוא ניסה לפתוח קופסת בוטנים. לאחר המלחמה, הרניק נרשם לבית הספר למוזיקה של אוניברסיטת נורת' ווסטרן, שם למד כינור. בתקופה זו הוא גם כתב שירים קומיים, כולל אחד עבור חברתו ללימודים דאז, השחקנית שרלוט ריי ("על טעם ועל ריח", "עובדות החיים"), שחיפשה שירים להופיע איתם.
לימים העיד הרניק כי הייתה זו ריי שהציתה בו את התשוקה לכתיבת שירים למחזות זמר, לאחר שבתמורה לשיר שכתב עבורה היא הביאה לו הקלטה של המחזמר Finian’s Rainbow. ב-1950 הוא עבר לגור בניו יורק והחל לכתוב שירים קומיים למחזות בברודוויי, אך לא רק. וב-1956 החל לשתף פעולה עם ג'רי בוק. ב-1959 השניים העלו יחד את המחזמר !Fiorello שהפך להצלחה מסחררת ואף זכה בפוליצר. הצלחה נוספת נרשמה עם She Loves Me שעלה על במת ברודוויי ב-1963 והציג למשך למעלה מ-300 הופעות.
2 צפייה בגלריה
חיים טופול בסרט "כנר על הגג"
חיים טופול בסרט "כנר על הגג"
חיים טופול בסרט "כנר על הגג"
(צילום מסך)
רגע השיא בקריירה שלו הגיע עם עליית המחזמר "כנר על הגג", שגולל את סיפורו של טוביה החולב שמנסה לשמור על המסורת היהודית של משפחתו בצל השלטון ברוסיה, ב-1964. הרניק סיפר כי לקח כמה שנים עד שהמחזמר קיבל את גרסתו הסופית כאשר בהתחלה הוא ובוק כתבו כ-50-40 שירים, מהם נותרו 18 בלבד בתוצר הסופי. מאז המחזמר הפך לאחד הפופולריים בכל הזמנים כאשר הציג בברודוויי למעלה מ-3000 פעם, עובד לסרט בכיכובו של חיים טופול והציג על במות בתיאטראות בכל רחבי העולם. "בהחלט לא ציפינו שהמחזמר יתפתח כתופעה תרבותית כפי שקרה בדיעבד", סיפר הרניק בריאיון ל-ynet ב-2019.
בוק והרניק שיתפו פעולה בכמה מחזות זמר נוספים, אך זמן לא רב לאחר שעלה המחזמר "משפחת רוטשילד" ב-1970, השניים הסתכסכו והפסיקו לעבוד יחד. לאחר מכן הרניק התנסה מעט גם בקולנוע ובטלוויזיה כשכתב מילים לשירי הפתיחה של כמה סרטים וסדרות, בהם The Heartbreak Kid (1972) ו"בגידות בריו" (1984).
מילותיו של הפזמונאי קיבלו חיים מחודשים ב-2004 כאשר זמרת הפופ גוון סטפני שחררה את השיר Rich Girl שכלל ורסיה לשירו הקלאסי "לו הייתי רוטשילד", בוק והרניק אף נמנים בין יוצרי השיר. ב-2016 "כנר על הגג" ו-She Loves Me הועמדו לפרסי טוני למחזמר המחודש הטוב ביותר, בעוד הם לא זכו - הרניק קיבל פרס מפעל חיים באותו טקס.
הפזמונאי הותיר אחריו את אשתו, השחקנית מרג'ורי גריי, ילדיו - מתיו ובת ונכדיו - וון, מלודי, התר ואשלי.