נהגים, הולכי רגל ובעלי עסקים שחולפים בימים אלה בשדרות ההסתדרות בחיפה, לא יכולים שלא להבחין בגרפיטי הגדול למען החזרת החטופים מעזה. האמן שצייר את ציור הקיר המרשים, הוא בנצי ברופמן (40) תושב מגדל העמק, אמן גרפיטי וצייר קירות. "אני מצייר כל חיי, מאז שאני זוכר את עצמי. לאורך העבודה על ציור החטופים, הרגשתי שזה פרויקט חיי. היו עוד מקרים שפגשתי בחיי המקצועיים, כל מקרה כזה נכנס לי ללב, אבל זה לגמרי הציור הכי חשוב שעשיתי", סיפר בשיחה עם ynet.
4 צפייה בגלריה
גרפיטי למען שחרור החטופים
גרפיטי למען שחרור החטופים
גרפיטי למען שחרור החטופים
(צילום: בנצי ברופמן)
ברופמן יודע כי חייו ניצלו בנס. גם הוא היה באותה מסיבת מוזיקה וחופש ברעים, אך עזב יום לפני מתקפת חמאס הרצחנית. "זכיתי להישאר בחיים. פשוט כך", הוא אומר בקול רועד. "הוזמנתי לצייר בלייב בחניון רעים, במסיבה. הופעתי שם בין חמישי לשישי ועזבתי בשישי. בעצם החמאס פספסו אותי.
"לאחר הזוועה שהתרחשה בשבת, ראיתי חלק מהפרצופים של הנרצחים והחטופים. זכרתי אותם. חלק מהם הצטלמו עם ציור הקיר שעשיתי בלייב. לחלק מהם זו התמונה האחרונה. אנשים שפגשתי, שעברו דרכי, שדיברתי איתם, שעזרו לי, והם לא איתנו היום. זה הכה בי ממש".
4 צפייה בגלריה
גרפיטי למען שחרור החטופים
גרפיטי למען שחרור החטופים
גרפיטי למען שחרור החטופים
(צילום: בנצי ברופמן)
הוא מספר כי היומיים הראשונים לאחר הטבח, היו עבורו קשים מנשוא. "אשתי ואני היינו בתוך הטלוויזיה. כמו כולם, התחלנו לקלוט את גודל האסון. אתה רוצה לדעת מה קורה בדבר הזה שגדול מדי למה שהמוח שלנו רגיל, בוודאי בהיסטוריה של המדינה שלנו.
"בשלב מסוים, החלטתי לעזוב את המצוקה שלי. התחלתי להתנדב בקיבוצים עם ילדי עוטף, לעשות להם הפעלות גרפיטי ולהשכיח להם לפחות לשעתיים את הזוועה שעברו. במקביל, פנו אליי כמה חברה צעירים שחבר שלהם החייל נרצח. הם ביקשו שאצייר אותו. החלטתי שזה מה שאעשה. קיבלתי פניות רבות של משפחות, וציירתי עד עכשיו שמונה נרצחים, בהם מקרים מאוד קשים".
כיצד הגיע הרצון שלך להעלות בציור קיר גדול את נושא החטופים? "בתוכי ידעתי שאגיע גם לעניין החטופים. כשהגעתי לזה, הכול קרה פשוט - מציאת הלוקיישן, והרבה אנשים הצטרפו ובאו להיות איתי. החלטתי לעשות ציור גרפיטי במקום בולט. שלא ישכחו אותם. יש בשלב מסוים חזרה קלה לשגרה, שהיא בריאה מצד אחד ואני מאוד בעדה, כי אנשים לא יכולים לסחוב כל כך הרבה וצריכים קצת לשכוח, אבל אחרי שהיית בעבודה ואתה חוזר לילדים חשוב שתזכור בדרך את החטופים שלא נמצאים בבית והם בשבי.
4 צפייה בגלריה
גרפיטי למען שחרור החטופים
גרפיטי למען שחרור החטופים
גרפיטי למען שחרור החטופים
(צילום: בנצי ברופמן)
"יש בגרפיטי כזה גם חלק בהסברה לעולם. רק הבוקר קיבלתי המון הודעות מחו"ל בעקבות סרטון הגרפיטי שלי", אומר ברופמן. "אני מצייר המון בלונדון, ויש כאן לדעתי גם הסברה עולמית. אני רוצה שזה יגיע גם לאנשים בחו"ל".
הגרפיטי מצויר בשדרות ההסתדרות בחיפה ונושא כיתוב ענק הקורא "החזירו אותם הביתה!". "ביקשתי מחבר שיש לו עסק, להשתמש בחלק הקדמי. בגלל שהקיר עשוי אסכורית, חומר שפחות נוח לציור, בטח של פורטרטים, בנינו קיר. תלינו קירות גבס על החלק החיצוני של המקום ופשוט ציירתי".
ציירת פרצופים של חטופים בעזה? "לא. לפני תחילת הפרויקט הייתי בקשר עם המטה למען משפחות החטופים, שיתפתי אותם בכל הדבר הזה. היו לי שתי הדמיות, שתי סקיצות לציור. אחת של פרצופים אמיתיים והדמיה נוספת, שהיא זאת שבעצם ביצעתי. הסיבה היא שתמונות החטופים היו תמונות מלפני החטיפה, תמונות תמימות. בסופו של דבר בחרתי להראות איך ילד או אחות עם תינוק נראים בשבי, את האימה שעל פניהם. להראות כיצד המימיקה שלהם נראית ככל הנראה כשהם נמצאים רחוק מהאמא, מהאבא, מהבית, מהצהרון בקיבוץ ומחיי החופש שהיו להם לפני".
גרפיטי בנמל חיפה למען השבת החטופים
(באדיבות האמן בנצי ברופמן)
את פרויקט הציור החל ביום שני השבוע בשעה 11 וסיים אותו בערב באותו היום עם שקיעה. אתמול, יום שלישי, ביצע פינישים אחרונים. רוחבו של הציור כעשרה מטרים על 2.40 מטר גובה. "בשנה האחרונה אני מצייר המון בלונדון. גם עכשיו הייתי אמור להיות בלונדון בפסטיבל שהזמינו אותי. מאוד מדגדג לי לטוס ללונדון כדי לעשות גם שם הסברה, אבל אחרי המקרה הנורא, לא נסעתי".
גרפיטי הענק של ברופמן מצטרף למחאות רבות בתחום האמנות שמתקיימות מאז פרוץ המלחמה. היום הצטרף מיצב נוסף למען השבת הילדים החטופים, שהוצב בשעות הלילה בכיכר דיזנגוף בתל אביב, שם פוזרו בובות דובי צבועות בצבע אדום המסמל דם, עם עיניים קשורות ותמונות הילדים החטופים.
מיצג בכיכר דיזינגוף
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
מיצג למען הילדים החטופים בעזה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מיצג למען הילדים החטופים בעזה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מיצג למען הילדים החטופים בעזה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)