במהלך הפרק החמישי של "תמונות מחיי נישואין", הסדרה החדשה מבית HBO, נשמע אוסקר אייזק אומר בעברית צחה "לילה טוב". המילים הללו לא הופיעו אומנם בגרסת המקור שיצר אינגמר ברגמן בשנות ה-70, אבל השחקן האמריקני המוערך יישם את הטקסט שהושתל בפיו באופן טבעי ומוצלח, כמו גם את שאר האלמנטים היהודיים המסורתיים והישראליים ששולבו בדמותו על ידי הבמאי והתסריטאי הישראלי חגי לוי, שלקח על עצמו לעבד מחדש את יצירתו של הקולנוען השוודי המהולל. בריאיון ל-ynet לקראת הקרנת הבכורה של הסדרה במסגרת פסטיבל הקולנוע של ונציה ועלייתה לשידור בישראל (13 בספטמבר, ב-HOT, yes וסלקום tv), מספר אייזק כי התפקיד של ג'ונתן, יהודי ממשפחה דתית שמתכחש למורשתו, הביא איתו אתגר לא פשוט: "הדמות הזאת הייתה ברורה מאוד לחגי, אבל עבורי היא הייתה מסתורית ביותר".
5 צפייה בגלריה
אוסקר אייזק
אוסקר אייזק
אוסקר אייזק
(צילום: AP)
להגיד "לילה טוב" בעברית ללא מבטא הוא אתגר מינורי עבור שחקן דרמטי מצוין כמו אייזק, שבגרסה החדשה של לוי גם נדרש לעטות על עצמו דמות של גבר עם סיפור רקע שונה לחלוטין מזו שבגרסת המקור של ברגמן: יהודי אמריקני מבית אורתודוקסי מודרני, שיצא בשאלה והתחתן עם גויה. לב הסיפור שמלווה את חמשת פרקי הסדרה הוא התפוררות מערכת היחסים בין ג'ונתן למירה (ג'סיקה צ'סטיין), על פי מיפוי הרגשות המוקדם של ברגמן, אולם בעיבוד המחודש של לוי נוספו לדמות אלמנטים מחייו האישיים של הבמאי הישראלי החוזר בשאלה: קידוש בערב שבת, הליכי הגירושים בדרך לגט וגם טקס אזכרה. בנוסף לכך, יש בסדרה צעיר ישראלי (בגילומו של מיכאל אלוני) וגלריה של דמויות נוספות ממוצא יהודי. על פי אייזק, להיבטים הללו יש ערך מוסף אדיר לסדרה שהופכת אותה ליצירה אישית של לוי.
5 צפייה בגלריה
מתוך "תרבות מחיי נישואין"
מתוך "תרבות מחיי נישואין"
"הדמות שלו הייתה מסתורית עבורי". אייזק וצ'סטיין מתוך "תמונות מחיי נישואין"
(צילום: Jojo Whilden/HBO)
"זה מה שהופך את הסדרה ליותר מחידוש של משהו שנעשה בעבר. זה עיבוד עמוק דרך החיים האישיים של חגי. אפילו הדבר המובחן ביותר - זה שהדמות שלי גדלה בבית יהודי אורתודוקסי מודרני, ואז היא מורדת נגד זה. זה היה מאתגר במיוחד בגלל שלהערכתי חגי הזדהה יותר מדי עם הדמות של ג'ונתן, עד כדי כך שהוא לקח לפעמים את הדמות כמובנת מאליה. זה הצריך ממני עבודה מרובה להבין את ג'ונתן, בעוד שחגי הכיר אותו באופן מוחלט. זה בעצם הוא עצמו, מה שמביא עימו אתגרים נוספים".
רקע אישי וידע מוקדם הם נכסים שלוי הביא עימו לסדרה, אבל כמובן שלא די בהם כשאתה ניגש לעבד יצירה אינטימית מלאת דקויות ומבוססת טקסטים של גאון בסדר הגודל של ברגמן. אבל עם הניסיון המקצועי המרשים שלו כקולנוען בישראל, ובעיקר כיוצר טלוויזיה בארצות הברית ("בטיפול", "הרומן" ו"הנערים"), אפשר להבין מדוע לקח על עצמו את המשימה הפתלתלה והמורכבת הזו ככוכב וכבמאי, ומצד שני מדוע אוסקר אייזק וג'סיקה צ'סטיין - מגדולי שחקני הוליווד כיום - התייצבו מאחוריו למשימה מסובכת לא פחות, כביטויים בשר ודם לדמויות שכתב והפקעת הרגשית הסבוכה שקושרת אותם יחדיו לטוב ולרע.
5 צפייה בגלריה
חגי לוי
חגי לוי
"זה מה שהופך את הסדרה ליותר מחידוש, זה עיבוד עמוק דרך החיים האישיים שלו". חגי לוי
(צילום: EPA / Sergio Barrenechea)
"זה היה מאוד מפליא לראות אותו מהצד, כי האנגלית אינה שפתו הראשונה", הביע אייזק את התרשמותו. "זוהי סדרה שסובבת כל כולה סביב דיאלוגים בנוגע ליחסים האישיים בין שני אנשים, ולמרות זאת חגי החליט להיכנס לזה בכל הכוח ולהיות אמיץ אבל גם צנוע בו זמנית, בניסיון שלו להבין איפה התקשורת בין השניים מתפוררת. ולכן ההתגברות על האתגרים הללו - משהו שלפעמים הצריך מאיתנו להסתובב במעגלים שוב ושוב לאורך זמן - הביאה לתובנה שכולנו בעצם מדברים על אותם הדברים, גם אם בדרך קצת שונה. זה היה רצוף אתגרים אבל אני חושב שזאת הסיבה שהסדרה מרגישה כמו אמנות מקורית ששאבה השראה מברגמן, אבל בתנאים שלה".
מעבר לעניין היהודי, הדמות של ג'ונתן מרוככת ועדינה ביחס לזו של יוהאן (ארלנד יוזפסון) בגרסת המקור של ברגמן, שאופיין על ידי רבים כמיזוגן. זה מודל של גבריות חדשה, רגישה וקשובה יותר. "אני חושב שלמרות שהוא מציג את עצמו כגרסה מעודכנת של גבריות, הוא עדיין מדבר הכי הרבה ומשוויץ, ונוטל לעצמו את קדמת הבמה. אבל דווקא ברגעים הללו שאנחנו חשים הכי בטוחים בעצמנו - אלה הרגעים שמציבים אותנו בסכנת פגיעה. הוא מרגיש שלא קרה שום דבר רע, שהוא נוהג כשורה - הוא גבר שנשאר בבית, יש לו עבודה, ואשתו שבעת רצון מספיק. ברור שדווקא בנקודה הזו, כשמשהו נורא עומד לקרות, הוא הכי פגיע".
5 צפייה בגלריה
מתוך "תמונות מחיי נישואין"
מתוך "תמונות מחיי נישואין"
שונה מהדמות המקורית. יוזפסון עם ליב אולמן מתוך "תמונות מחיי נישואין"
(צילום: SVT)
בלי לחשוף יותר מדי בנוגע לעלילת הסדרה - זו ששואבת מהיצירה המקורית של ברגמן וזו שהומרה בהתאם לעולם התוכן והרגש של לוי - אפשר לספר כי כל אחד מחמשת הפרקים של "תמונות מחיי נישואין" הוא בעצם עדכון סטטוס במערכת היחסים השברירית של ג'ונתן ומירה, זוג אמריקני בורגני שגר בפרבר של בוסטון. הוא כאמור בן למשפחה יהודית מסורתית שיצא מהדת ובחר באקדמיה כמסלול לחיים. היא אשת קריירה מצליחה, בכירה בתאגיד בינלאומי אשר משמשת כמפרנסת העיקרית של בן זוגה ובתם המשותפת אווה. בכל פרק אנחנו מתוודעים ליחסי השנאה-אהבה וכל ניואנס רגשי אחר על הסקאלה שבין לבין, בהתאם למצב הקיומי-זוגי החדש שלהם. ביחד הם מעבדים כאבים והנאות, שקרים, בגידות, קשיים והצלחות, אכזבות ונחמות. דרך דיאלוגים מתמשכים הם נעים קדימה ואחורה על ציר הזמן - מזיכרונות עבר לתקוות לעתיד.
המלל הבלתי פוסק, גם כשהוא מדוברר בכישרון רב כל כך על ידי אייזק וצ'סטיין, חודר עמוק אך בעדינות לאינטימיות אנושית. אבל אייזק מביע בכנות את החשש שאולי לרוב הצופים היה קצת יותר מדי מזה בחיים האמיתיים במהלך תקופת הקורונה. "אנשים עברו את התקופה הזאת ועכשיו הם עומדים פנים מול פנים אל מול המציאות שהם ניסו להתעלם ממנה בתירוץ של עבודה ושהות במשרד", הוא אומר. "כשמדובר במערכות יחסים אפשר לפעמים לנסות להתחמק מהתסבוכות ומהרגעים המאתגרים בגלל שאנחנו עסוקים כל כך. ופתאום אנשים נאלצו להתמודד עם הכול. אז בנוגע לסדרה יש את הפחד הזה, 'אלוהים אדירים, למה שאנשים ירצו לצפות בשני בני אדם בביתם מנסים לפתור את הבעיות האישיות ביניהם?'. אני בטוח שיהיו אנשים שירגישו כך, אבל יהיו גם אנשים שיחושו עונג איכותי במהלך הצפייה, מהמורכבות של היחסים ומהדרך שבה הם מטופלים באופן כן וגם נגיש".
"תמונות מחיי נישואין" – טריילר
(באדיבות HBO)
אוסקר אייזק, או בשמו המלא אוסקר אייזק הרננדז אסטרדה שניתן לו עת נולד בגואטמלה, מגיע לפסטיבל ונציה עם לא פחות משלושה פרויקטים: "תמונות מחיי נישואין" שפונה למסך הקטן, "סופר הקלפים" של הבמאי פול שרדר שפונה למסך הגדול בדרך לטקס האוסקר, ו"חולית" של דני וילנב שמתפרץ על מסך הענק בדרך לראש טבלת שוברי הקופות. הגיוון הזה אינו משהו חדש בקריירה העמוסה לטובה של אייזק, שפרץ בתפקיד הראשי ב"בתוך לואין דיוויס" של האחים כהן מ-2013 (שם התוודענו כולנו גם לאדם דרייבר). מאז ראינו אותו מוביל את דרמת האינדי "שנה אלימה ביותר" לצד צ'סטיין, וכן מככב בשוברי קופות כמו "אקס-מן: אפוקליפסה" או טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" האחרונה (שוב לצד אדם דרייבר). בין לבין גילם את סוכן המוסד צבי מלחין ב"מבצע פינאלה" ששיחזר את מבצע לכידתו של אדולף אייכמן בארגנטינה.
5 צפייה בגלריה
אוסקר אייזק ב"חולית"
אוסקר אייזק ב"חולית"
מגיע לפסטיבל ונציה עם שלושה פרויקטים. אייזק ב"חולית"
(יחסי ציבור)
כשהוא נשאל כמה זה קשה להיכנס לדמות ולצאת ממנה, במיוחד בהפקה תובענית וחושפנית כמו "תמונות מחיי נישואין" שנמשכה כחמישה חודשים אינטנסיביים, אייזק מודה כי עבורו זה היה קל, "זה פשוט קשה לכל מי שבקרבתי". אפשר להניח כי אייזק מתכוון בכך לבת זוגו, הקולנוענית הדנית אלווירה לינד, עימה הוא חולק ילד קטן וגם סרט קצר שהיה מועמד לאוסקר השנה (לינד כבמאית, אייזק כשחקן). לפני שהכירה את אייזק, אגב, לינד שהתה חודשים ארוכים בישראל לטובת צילומי הסרט התיעודי "בובי ג'ין" על הרקדנית האמריקנית בובי ג'ין סמית', מוותיקות להקת בת שבע שהייתה מקורבת למנהל הלהקה אוהד נהרין. בין השאר, לינד מתועדת בו ברגעים אינטימיים מאוד עם בן זוגה על המסך, הרקדן הישראלי הצעיר אור שרייבר.
גילית את סוד הזוגיות המוצלחת? "זה תהליך אבולוציוני, מי שנולד כיצור פעיל ימשיך לעבוד על דברים עד למותו. זה המפתח להכול".