לפי דוח מיוחד שפורסם אמש (שבת) ב"טלגרף", רשת BBC ביצעה יותר מ-1,500 הפרות בסיקור של המלחמה בעזה והיא לוקה ב"דפוס מדאיג מאוד של אפליה" נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
BBC
BBC
BBC
(צילום: Frank Augstein, AP)
מהדוח עולה כי בארבעת החודשים הראשונים מאז 7 באוקטובר, ישראל אוזכרה כמי שאחראית לרצח-עם בעזה פי 14 פעמים יותר מאשר חמאס. בעקבות ממצאים אלה, אישי ציבור מן הקהילה היהודית בבריטניה קוראים לחקירה עצמאית לתוך הנעשה ברשת.
הנתונים מתבססים על עבודת צוות של מומחים מקומיים, בהם כ-20 משפטנים וכ-20 מומחים לניתוח מידע בראשותו של עורך הדין הבריטי-ישראלי טרוור אסרסון. על פי הסקירה שלהם, חברים ב-BBC ביצעו כאמור כ-1,500 הפרות אשר מטות את הסיקור העיתונאי של תאגיד השידור הציבורי בבריטניה לטובת חמאס. "הממצאים מגלים דפוס מדאיג במיוחד של אפליה והפרות חוזרות ונשנות של ה-BBC. אלו מפרים את הכללים העיתונאיים של הרשת עצמה בכל הנוגע לחוסר משוא פנים, הגינות וביסוס האמת", נכתב בדוח.
עוד תואר שבעוד ישראל תוארה בסקירת ה-BBC כ"מדינה בעלת צביון מיליטריסטי לאומני", הייתה המעטה בחשיבות פעילות הטרור של ארגון החמאס, וכן עורכי הרשת נמנעו מלכנות את פעילי חמאס "טרוריסטים". לטענת הדוח, מדובר בתוצאה ישירה של העסקת עיתונאים אשר הביעו תמיכה בארגון הטרור - בראשם ראש הדסק הבינלאומי ג'רמי בואן, אשר השווה את ישראל לרוסיה בראשות ולדימיר פוטין; וכתבת חדשות החוץ, לייס דוסט, אשר המעיטה בעוצמת הפגיעה של חמאס ב-7 באוקטובר. יותר מכל, הדוח, שסוקר את הפלטפורמות השונות של BBC, מסמן את ערוץ החדשות בערבית של תאגיד השידור כמקור הפורה ביותר לדיווח מוטה לטובת החמאס, מפי עיתונאים ופרשנים שהביעו תמיכה במדיניות הטרור של החמאס.
3 צפייה בגלריה
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
(צילום: Carl Court / GettyImages)
לפי הדוח, למרות שבמהלך 7 באוקטובר חברי חמאס צילמו ופרסמו את עצמם מבצעים "פעולות שנחשבות לפשעי מלחמה", הסיקור של ה-BBC הצביע על ישראל כמי שמבצעת פשעי מלחמה, עם 127 אזכורים כאלו בארבעת החודשים הראשונים למלחמה, ביחס ל-30 אזכורים לחמאס. בנוסף קבעו עיתונאי, עורכי ופרשני הרשת כי ישראל אחראית לרצח-עם בעזה 283 פעמים, מול 19 פעמים בלבד בהן הואשם החמאס בכך, וכי היא עברה על החוק הבינלאומי 167 פעמים, ביחס ל-27 של החמאס. עם זאת, יש לציין שהתמונה שונה בנוגע לסעיף "פשע נגד האנושות", שבו הואשם חמאס 22 פעמים מול 15 אזכורים של ישראל בהקשר זה.
בהנהלת BBC, אשר קיבלו את הדוח, מסרו כי הם בוחנים את הממצאים וכי עליהם "לשאול שאלות קשות" בנוגע לשיטת הסיקור של המלחמה ברשת שהם מובילים. אוליבר דאודן, שנמנה על הנהגת המפלגה השמרנית בבריטניה, אמר כי "BBC היא אחת מרשתות החדשות המובילות בעולם, ולשמוע על התרופפות הסטנדרטים שלה באופן חמור שכזה מהווה סכנה של ביזוי שמה של שירות החדשות שלנו. שאלות קשות צריכות להישאל בנוגע לאיך זה התאפשר". חבר הפרלמנט גרג סמית' הוסיף כי: "ידענו שאחרי 7 באוקטובר מתקשים ב-BBC לקרוא לטרוריסט 'טרוריסט'".
3 צפייה בגלריה
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
מתוך הפגנת המחאה נגד BBC
(צילום: Carl Court / GettyImages)
בנוסף, הברון סטיוארט פולאק, שעומד בראש הוועידה היהודית הלאומית, הצביע על "דפוס ברור" והוסיף: "גם רשתות אחרות עשו טעויות, אבל ב-BBC ממשיכים לטעות. זה מביש, זה שגוי ומה שהכי גרוע זה שב-BBC יודעים זאת". גדעון פולטר, שעומד בראש הארגון למלחמה באנטישמיות בבריטניה, מסר מצידו כי "הדוח הזה מוכיח באמצעות מידע מבוסס את מה שאמרנו, ואת מה שהקהילה היהודית ידעה לאורך זמן רב. על אף הטענות החוזרות ונשנות על הטייה בסיקור ואל מול ההתעקשות מול התלונות הללו, האידיאולוגיה המפלה של BBC ברורה כעת באופן מביש. ב-BBC צריכים להתנצל על הסיקור המפלה והמכפיש, אבל מכיוון שהם מצופפים שורות ומכחישים שיש בעיה לאורך עשורים - נדרשת רפורמה מהותית שצריכה לבוא מבחוץ. התשובה לדוח הזה חייבת לבוא כחקירה ציבורית שקופה ובלתי מוגבלת".