כחצי שנה לאחר זכייתו בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל בברלין, הדוקו הפוליטי הנוקב "אין ארץ אחרת" (No Other Land), פרי שיתוף פעולה יוצא דופן בין קולנוענים ישראלים ופלסטינים, יגיע לקדמת הזירה האמריקנית בפסטיבל הקולנוע ניו יורק - כך הכריזו אמש (ג') מארגני האירוע היוקרתי שמכנס עבור הקהל המקומי את מיטב התוצרת הבינלאומית, כחלק מההכנות לעונת הפרסים. ואכן, עבור היוצרים מדובר בהישג אדיר שמכוון לקמפיין אוסקר בהמשך הדרך. קמפיין שקיבל דחיפה אדירה נוספת עם ההודעה הערב על קבלה לפסטיבל הקולנוע בטורונטו, אליו התקבל הסרט במסגרת התיעודית.
2 צפייה בגלריה
יובל אברהם ובאסל אדרה, יוצרי "אין ארץ אחרת"
יובל אברהם ובאסל אדרה, יוצרי "אין ארץ אחרת"
באסל אדרה ויובל אברהם, יוצרי "אין ארץ אחרת"
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
"אין ארץ אחרת", שהתחיל מיוזמת התיעוד של באסל אדרה את המציאות היומיומית של תושבי הכפרים הפלסטיניים באיזור מסאפר יטא תחת השלטון הישראלי, התפתח כפרויקט דוקומנטרי קשה לצפייה, שמציג מסכת התעמרויות של הרשויות בתושבי הכפר מדרום הר חברון, שאותם מנסים נציגי הממשל והצבא לדחוק משטחי המחייה שלהם בניגוד לרצונם ובגיבוי בג"צ. לצד פעילויות ההריסה החוזרות ונשנות של בתיהם, נקלטים במצלמה אירועי אלימות קשים מצד מתנחלים כלפי התושבים הפלסטינים. אל מול ההתנכלות החוזרת ונשנית לקהילה, הסרט מבליט את הידידות המתגבשת בין אדרה לבין העיתונאי הישראלי יובל אברהם, שנטמע בשטח ומתייצב לצד הקהילה המקומית במאבקה ברשויות.
"אין ארץ אחרת" – טריילר
הסרט מוגדר כהפקה פלסטינית-נורבגית, אולם הוא תוצר של שיתוף פעולה של שני הפעילים שבמרכזו, ואליהם הצטרפו הקולנוענים חמדאן בלאל ורחל שור. בכורת "אין ארץ אחרת" נערכה כאמור במסגרת פסטיבל ברלין בפברואר האחרון, בעיצומה של המלחמה בישראל ובעזה. בדברים שנשא לאחר זכיית הסרט בפרס הדוקומנטרי, יצא אברהם נגד מדיניות ישראל בשטחים ועורר תגובות קשות בארץ. "עבדנו על הסרט הזה במשך חמש שנים", אמר בנאומו, "באסל ואני בני אותו גיל, אני ישראלי ובאסל פלסטיני. בעוד יומיים נשוב לארץ שבה איננו שווים. אני חי תחת משטר אזרחי ובאסל - תחת משטר צבאי. אנחנו חיים במרחק 30 דקות זה מזה, אבל לי יש זכות בחירה, ולבאסל - אין. אני חופשי לנוע לאן שאני רוצה, אבל באסל כלוא בשטחים הכבושים. המצב הזה של אפרטהייד, של אי-שוויון, חייב להסתיים. הסרט שלנו עוסק בכוח, ואנחנו שואלים איך אפשר לשנות, לסיים את הכיבוש ולהגיע לכדי פתרון פוליטי". בנוסף, פנה אברהם לקהל וביקש מהנוכחים "לקרוא להפסקת אש ולפתרון פוליטי כדי לסיים את הכיבוש. אנחנו מקווים שהסרט הזה יגיע למיליוני אנשים".
כעת, הסרט שמשלב בין המראות הקשים מהשטח לבין יחסי קרבה אנושית שחולקים אינדיבידואלים פלסטינים וישראלים, מגיע לפסטיבל ניו יורק - ולא מן הנמנע שיתקבל לפסטיבלים רבים אחרים בצפון אמריקה, ואולי אף יעשה את כל הדרך לטקס האוסקר, המקום שאליו מכוונים היוצרים.
2 צפייה בגלריה
יובל אברהם ובאסל אדרה, יוצרי "אין ארץ אחרת", בפסטיבל ברלין
יובל אברהם ובאסל אדרה, יוצרי "אין ארץ אחרת", בפסטיבל ברלין
יובל אברהם ובאסל אדרה, יוצרי "אין ארץ אחרת", בפסטיבל ברלין לצד שלט מחאה הקורא "הפסקת אש עכשיו"
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
פסטיבל ניו יורק ה-62 יפתח במנהטן ב-27 בספטמבר עם הבכורה העולמית של הדרמה Nickel Boys מאת הבמאי ראמל רוס. עד לנעילתו ב-14 באוקטובר, יוקרנו באירוע הנוצץ רבים מהסרטים חפצי האוסקר, ובהם "החדר ליד" של פדרו אלמודובר, "בליץ" של סטיב מקווין, זוכה פרס דקל הזהב מקאן "אנורה" של שון בייקר, זוכה פרס דוב הזהב מברלין "דאהומיי" של מאטי דיופ, "או קנדה" של פול שריידר, "התכריכים" של דיוויד קרוננברג, ו"זרע התאנה הקדושה" - סרטו המדובר של הבמאי האיראני מוחמד ראסולוף, שנמלט ברגע האחרון מארצו שם עמד נגדו צו מאסר.
פסטיבל טורונטו שנחשב ליעד חשוב אף יותר בעונת הפרסים המובילה לטקס האוסקר יפתח ב-5 בספטמבר עם הקרנה של הקומדיה "מפצחי האגוזים" של דייויד גורדון גרין, ויכלול בין השאר בכורות של סרטיהם החדשים של אנג'לינה ג'ולי ("בלי דם"), רון הווארד ("עדן"), מייק לי ("אמיתות קשות"), אדוארד ברגר (Conclave), מריאל הלר (Nightbitch), אנדרסון פאאק (K-Pops!), ג'יה קופולה ("נערת השעשועים האחרונה") ודיוויד מקנזי (Relay).